importensketsig skrev:
Hmm konstigt; jag har oftast 10-12' i garaget över vintern, ouppvärmt så länge det är plusgrader utomhus. Nu framåt hösten står garageporten ofta öppen till sent på kvällen, när luftfuktigheten är sån att det allting utomhus är sjöblött av kondens. Ändå har jag aldrig haft minsta problem med rostande prylar i garaget. Hur kan det komma sig? Det är förvisso skitdåliga garageportar som läcker en del, är det ventilationen som räddar mig?
Det är definitivt inte ventilationen som räddar dig. Troligen har du kvar restvärme i garaget från dagen, detta räddar RH från att nå kritiskt höga nivåer. Bara att ha ett tak (typ carport) förhindrar i mångt och mycket den mesta utstrålningen som kyler ned mark och objekt till temperaturer under daggpunkten (vilket är det som orsakar kondens).


Jag tror generellt att det är billigare att värma upp garaget än att avfukta det, åtminstone så länge man har lite isolering i väggarna. 10-12 grader räcker gott för att hålla RH på hanterbara nivåer under den kalla årstiden. Man får ha lite högre temperatur lite senare i höst innan utetemperaturen har sjunkit mer.

På våren behövs ingen uppvärmning (eller avfuktare) för att klara hålla RH lågt. Då är det generellt torrt i luften ute.
 
Aha. Ja carporten är ett fenomen jag fascineras av. Det är ett som helt eget klimat därunder. Sen är iofs marken också isolerad en bit ner (markstensbeläggning), vet inte om det påverkar.
 
Jag försöker hålla ca 8-10grader i mitt garage, ibland dippar det lite när det är smällkallt ute. Har sedan drygt två år stängt alla ventiler & placerat en EchoDry Combi (sorbtion) där, som snurrar där dygnet runt. Den går att ställa i Hi/65%, Mid/50%, Lo/40%. Kör den oftast i Hi/65% & har inga problem med rost eller annat.
 
Kör med en Woods DS28 i mitt stora garage (72 kvm x3,5 m i tak) sedan två år tillbaka. Funkar kanon, ställer in den på ca 50 RH, men om man vrider hygrostaten på max kan den hålla ännu lägre RH. Alla ventiler igensatta och försöker hålla port/gångdörr stängda så mycket det är möjligt. Rost och fukt/mögel är ett minne blott.

Garaget är ouppvärmt och håller plusgrader långt in på vintern tack vare markvärmen från den stora plattan. Avfuktaren funkar ner till några plus, sedan kan den inte avfrosta. Är det kallare än minus 10 längre perioder blir det minusgrader i garaget

Satte ifjol höstas in en Electrolux luftvärmepump som håller +8 hela vintern. Är det kallare än minus 20 längre perioder så orkar den inte hålla +8, men det blir aldrig minus inne. Kör inte avfuktaren på vintern, värmepumpen håller torrt då.

/baklastaren
 
baklastaren skrev:
Kör med en Woods DS28 i mitt stora garage (72 kvm x3,5 m i tak) sedan två år tillbaka. Funkar kanon, ställer in den på ca 50 RH, men om man vrider hygrostaten på max kan den hålla ännu lägre RH. Alla ventiler igensatta och försöker hålla port/gångdörr stängda så mycket det är möjligt. Rost och fukt/mögel är ett minne blott.

Garaget är ouppvärmt och håller plusgrader långt in på vintern tack vare markvärmen från den stora plattan. Avfuktaren funkar ner till några plus, sedan kan den inte avfrosta. Är det kallare än minus 10 längre perioder blir det minusgrader i garaget

Satte ifjol höstas in en Electrolux luftvärmepump som håller +8 hela vintern. Är det kallare än minus 20 längre perioder så orkar den inte hålla +8, men det blir aldrig minus inne. Kör inte avfuktaren på vintern, värmepumpen håller torrt då.

/baklastaren
Kör du in snöiga bilar på vintern, och hur bra fungerar din lösning för att torka upp de liter smältvatten som lägger sig på golvet?

/S
 
Försöker alltid sopa av bilarna så gott det går. Är det mycket snö i hjulhus och dyl kvar så räcker inte värmepumpens avfuktning till, utan kör då DS28 ett par timmar. Har också golvbrunn dit vattnet söker sig.

/baklastaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.