Hej!
Jag har ett gammalt kallgarage med papptak som börjat läcka som jag behöver göra något åt. Pappen är så gammal och förstörd så det är inte att tänka på att göra något åt den. Läckaget har dessutom pågått ett tag så virket under har börjat ta stryk.

Så här tänkte jag att jag vill göra:
Riva bort den gamla pappen och det gamla virket (så att jag alltså bara får takstolarna kvar).
På detta vill jag lägga plåten (tänkte alltså inte täcka hela taket med nytt virke).
Jag förstår att man mellan takstolarna ska ha ett rutnät med läkt.

Fråga 1: Vad tror ni om idén att inte bygga ett helt trä-tak under plåten?
Fråga 2: Vilket avstånd rekommenderas för läkten?
Fråga 3: Det ska dels vara en läkt och sen en distans, som bildar rutnätet? Eller?
Fråga 4: Garaget har liten lutning, ca 6 grader. Något speciellt att tänka på här?
Fråga 5: Garaget är 5520 mm och jag gissar att jag behöver lägga plåten med överlapp. Minsta avstånd för överlappet?
Fråga 6: Något mer som jag verkligen borde ha tänkt på men helt missat att fråga om?


Ja som ni märker är jag verkligen inte någon expert på det här med att byta tak. (Jag kan en hel del annat dock ;) )

Garaget ska på sikt inte finnas kvar utan rivas, då jag ska bygga en carport om några år. Då detta inte är klart behöver jag rädda det som finns nu, så det inte faller samman, men jag vill samtidigt inte bygga mer än absolut nödvändigt.


/Cecilia
 
Är råsponten under pappen bara delvis rutten, kan du ju nöja dig med att lappa i där det behövs. Såga bort några rutor mellan takstolarna och lägg i ny råspont. Då får du kvar ett stabilt tak, men behöver inte ta kostnaden av att byta ut allt.
 
Det finns vad jag vet inget plåttak som är lämpligt vid så liten lutning, nu ska ju garaget rivas så det kanske inte är så noga?
 
Ja det är värst på ett ställe på mitten. Ok. ska kika på det. Pappen som ligger på taket som är köglig som bara den ska jag ta bort helt eller?
 
  • Gilla
anderklander
  • Laddar…
Ja jag såg när jag surfade runt att det skulle var 14 grader. Och jag tänkte precis som du skriver, att det inte är så noga :) Bara det inte regnar in, som det gör nu.
 
Om du vill komma billigast möjligt undan, så är väl lagning av råspont och nytt papptak det bästa.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
nimhed skrev:
Om du vill komma billigast möjligt undan, så är väl lagning av råspont och nytt papptak det bästa.
Aha, det har jag inte ens tänkt på. Det ska jag titta närmare på!
 
nimhed skrev:
Om du vill komma billigast möjligt undan, så är väl lagning av råspont och nytt papptak det bästa.
Jag valde detta alternativ. Har aldrig lagt papptak förut men det gick ju det också.

Nu ska jag bara försöka klura ut hur vindskivor och plåt ska sitta.
 
Roligt att jag kunde hjälpa till.

Bara man tänker hur vattnet rinner, så brukar man få rätt på plåtarna.

Vill du ha råd kring plåten ska du kanske bifoga en bild.
 
nimhed skrev:
Roligt att jag kunde hjälpa till.

Bara man tänker hur vattnet rinner, så brukar man få rätt på plåtarna.

Vill du ha råd kring plåten ska du kanske bifoga en bild.

Tack! Jag har en fundering kring hur det blir i de övre hörnen. Jag kan ju berätta hur jag tänkt.

Jag har spikat fast vindskivor på sidorna. Den längst fram saknas på bilden. De sitter 2 cm upp över takkanten.

Jag ska sätta fast en takfotsplåt längst ner på garaget under pappen.

Jag ska sätta fast vindskiveplåt på de tre övriga sidorna. Dessa ska ligga ovanpå pappen. Kanten av pappen på sidorna lägger jag upp mot brädorna. Men hur gör jag med kanten som är längst fram? Vika upp? Vika ner? Klippa av kant i kant med garaget?

Jag börjar att lägga vindskiveplåtarna längst ner och bygger uppåt. Sist lägger jag plåten på garagets framsida. Och det är här jag är fundersam på hur det blir i hörnen? Ska de bara läggas omlott liksom eller är det nåt hörn som ska klippas av?
Jag skruvar plåten med farmarskruv i vindskivan, förutom den som sitter längst ner under pappen. Den spikar jag i med pappspik.

Bif två bilder. En på garagetaket, där jag står i nederändan och en på hur ett av de övre hörnen ser ut i detalj.

Tak_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste ha en trekants list eller ännu bättre en staketregel där du ska sätta vindskivor som du har gjort nu är fel.
 
Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.