Hej,

Håller på att renoverar huset och har kapat alla vatten rör samt stängt ner min panna.
Så nu tänkte jag köpa 4st el element och ha ståendes under vintern.
Men vilka element ska jag köpa?
Ytan är 69kvm och ca 10 kvm i källaren.

Mvh
Mathias
 
Det finns en webbplats som jag inte har länken till just nu där man kan beräkna effektbehovet. Väldigt grovt handlar det om 50-100 W/m2.
 
För energiberäkning se t.ex. www.energiberakning.se. Detta kräver någorlunda god uppmätning av huset eller på ritningen först. Grovt sett och snabbt går det bra att uppskatta som Bo skrev ovan om huset är någorlunda normalt i konstruktionen.
 
Har för mig att man brukar överdimensionera el-elementen en del, minns dock ej varför. I källaren kan du räkna med ungefär halva effekten.

I praktiken så brukar det räcka att ha ett element i lagom storlek under varje fönster.
 
För den användningen duger nästan vad som helst. Mest praktiskt lär vara att skaffa element på fötter hellre än element att skruva på väggen. Se till att få elektronisk termostat, men det har de flesta idag. 70W/m² brukar tillverkarna föreslå som tumregel. Man överdimensionerar ofta elelement därför att de är billiga och relativt kompakta och det knappt finns några nackdelar med att ha dem större.
 
När vi hade en liknande situation under renovering sp handlade jag två element med fläkt. Köptede billigaste jag kunde hitta. Tror att de kostade ca 100kr styckr.

Fläkten var riktigt lågkvalitet, det ena elementet fungerade i ca 2v, det andra i en månad. Men de fungerade utan fläkt också, och jag orkade inte reklamera dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.