Hej!
Har skrivit hit tidigare om detta problem och har fått lite mer kött på benen. Problemet är att grannens ljud från deras sida förs över via gemensam betongplatta. Detta problem började efter att man sprängt ca 40 m från huset. Alla ljud förs över tex dammsugning låter som slammer och reaplan på vår sida. Toaljud låter också över till oss. Har haft en akustiker hemma och väggarna håller precis gränsvärdet i dc, men stomljudet är fruktansvärt irriterande. Sägas skall att grannen får inget ljud transporterats från oss,!!?? Har någon haft liknande erfarenheter och i så fall hur löste ni problemet? Oerhört tacksam för svar
 
Vad hade akustikern för tankar om problemet då? Jag tycker att det låter märkligt, men om du är säker på att problemet började efter sprängningen så måste det ju ha hänt något, konstruktionsdelar som ska vara separerade som fått kontakt så det blir flanktransmissioner? Jag har för mig att du nämnt att grannarna bytt golv, i så fall tycker jag det verkar mer sannolikt att det är det som är orsaken. Man kan förstås ta ner väggarna från er sida och se om man ser problemet och regla upp nya reglar som inte har kontakt med din grannes sida om man tycker att det är värt pengarna.
 
  • Gilla
hann
  • Laddar…
Akustikern var inne på att det är betongplattan som alstrar ljud genom golv och väggar, knepigt då inga av dom andra husen har något problem och vi har ej haft problemet tidigare. Känns som ett dödläge då vi ej kan sälja huset som det är och föreningen ej heller kan skriva under på att bostaden är okej! Hoppas på en lösning snart innan orken helt rar slut. Tack för tipsen!
 
Kan det bli stora ljudproblem om man har klickgolv på båda sidor om väggen?
FG skrev:
Vad hade akustikern för tankar om problemet då? Jag tycker att det låter märkligt, men om du är säker på att problemet började efter sprängningen så måste det ju ha hänt något, konstruktionsdelar som ska vara separerade som fått kontakt så det blir flanktransmissioner? Jag har för mig att du nämnt att grannarna bytt golv, i så fall tycker jag det verkar mer sannolikt att det är det som är orsaken. Man kan förstås ta ner väggarna från er sida och se om man ser problemet och regla upp nya reglar som inte har kontakt med din grannes sida om man tycker att det är värt pengarna.
 
Det skulle vara om golvet har kontakt med väggen på båda sidor eller om väggen står direkt på en gemensam golvspånskiva t.ex.
 
Okej. Vi får se vad utlåtandet av akustiken säger och vilka åtgärder som bör vidtas. Han pratade om att dela plattan så långt det gick, vilket är riskabelt få vi inte lyckas hitta en ritning på grunden. Och det skulle medföra mycket jobb. Med vänlig hälsning, Hans
 
Mättes både luftljudsisolering och stomljudsisolering (med hammarapparat)? Har problemen med säkerhet uppstått efter sprängningen?
 
Hej Björn och tack för tipset. Både luftljud med högtalare och stegljud med hammar apparat utfördes. Har ej fått rapporten ännu, men får den säkert i dagarna. Problemet är att vi inte lyckas få fram ritningen på hur grunden är gjord. På den ritning vi har så ser det ut som om det är lekasten som ram och sedan flera betong block till grund. Tror du det finna chans att driva detta fall mot sprängentreprenören? Med vänlig hälsning, Hans
 
Kan något annat ha hänt med grunden eftersom avloppet också verkar ligga emot?
 
Det du är inne på låter som en tänkbar orsak. Bra att utredningen gjordes noggrant och då kommer den ringa in var problematiken ligger. Är ventilationsburen överhörning uteslutet, har ventilationsanläggningen byggts om vid samma tidpunkt som problemen upptäcktes?
 
Nej inget är gjort åt ventilationen. Har en fundering runt smällen i plattan vid spolning av grannens toalett, ska man ta kontakt med en rörmokare för att ta itu med problemet. Vi kan ju inte ha en massa smällande ljud med efterföljande skvalning varje gång grannen spolar, irriterande. Hans
 
Kan avloppet vara en tänkbar orsak till att stomljudet kommer över till oss? Toaletterna ligger vägg i vägg, men hos grannarna hörs ingenting när dom spolar. Hos oss blir det en skarp smäll i plattan + att sköljljudet följer efter när grannen spolar. Då låter det i hela plattan hos oss! Kanske kan det vara avloppet som är boven?
 
Björn Melander skrev:
Det du är inne på låter som en tänkbar orsak. Bra att utredningen gjordes noggrant och då kommer den ringa in var problematiken ligger. Är ventilationsburen överhörning uteslutet, har ventilationsanläggningen byggts om vid samma tidpunkt som problemen upptäcktes?
Hej Björn. Jag har nu anlitat en snickare som kunde konstatera att betongplattan lutar ca 20mm mot grannen och lika mot baksidan. Väggarna mot grannen lutar över ca 15mm på alla plan!! Då spalten i väggen endast är 8mm så tyder det nog på att vi har kontakt med grannarna och får ljudet över till oss. Men ljudet går bara åt vårt håll. Vi är väldigt tacksamma för råd och tips hur vi skall komma tillrätta med eländet. Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.