Hej!
För några år sen såg jag ett program på svensk TV om ett nybyggar-område i Europa, jag har för mig att det var Tyskland, Belgien eller Holland....men jag kan ha fel!
Där köpte folk en tomt och fick bygga hur dom ville. Exakt hur dom ville! Vilket resulterade i att nån byggde med vallgrav, nån annan byggde högt och smalt och svart, en tredje runt och turkost och en fjärde randigt och stort. Typ. Poängen var att man kunde förverkliga sin husdröm vare sig det var ett medeltida slott, supermodern villa eller en liten Hobbit-stuga.

Jag tyckte att det var fantastiskt och skulle gärna se lite fler bilder eller reportage därifrån. Men jag minns inte var området låg och jag lyckas inte googla fram nånting heller. Finns det nån där ute som kanske vet vad jag menar och har lite info?
Jag vore innerligt tacksam!
/Frugan, med oförverkligade, lite orealisktiska husdrömmar..... :)
 
Har för mig att det var med i ett avsnitt ur Grand design och vill minnas att det var i Belgien eller Holland.
 
Ja, det måste vara detta område! :D
Tack för länken, fantastiskt att nån visste! Synd att det inte fanns fler bilder, men jag ska googla lite så kanske jag hittar mer.
 
Tack för länken! Jag tycker att det är så coolt! Skulle tycka att det var spännande att bo i ett sånt kvarter, hos mig får man inte ens ändra färg på huset utan godkännande....och jag är inte ens säker på att man skulle få godkänt att ändra faktiskt! Kanske skulle man få ändra till nån av dom andra 3 lika bleka, men godkända, färgerna.... fast eg är jag nöjd med färgen på just vårt hus, men principen stör mig ganska mycket! Det är för uppstyrt helt enkelt, man måste få ha lite (konstnärlig?) frihet!
 
Intressant artikel.

Som Holländare kan jag tillfoga att området i Almere är tyvärr ett undantag.

Holland är som vi vet mycket mer tätbebyggd än Sverige, och det är nästan omöjligt att hitta ett tomt med tillstånd att bygga nytt. Lite lättare är det att bygga ut / om någon gammal (bonde)hus, men då är man väsentligt begränsad i vad man få göra.

Jag har själv letat efter hus och tomt under många år. Man få nöjer sig att stå i kö 10 år för 150-400 m2! Vad som hände är att många köpte mark i Belgien, straks över gränsen. Belgier tyckte inte särskilt mycket om detta, för dom hade inte längre råd att köpa själv...

Byggregler i Holland är generellt rätt krångligt när det gäller utseende. Du kan få höga böter om du måla din förråds-dörr i någon färg kommunen inte gillar. För huset jag köpte i Breda stöd t.ex. i köpekontrakt att man inte fick ta bort eller förändra den lite garageuppfart på sin egen tomt (180 m2), böter omräknad 150 000 kronor!

Inomhus och när det gäller materialval är regler däremot lite mer avslappnad jämfört med Sverige.

En annat undantag är t.ex. en verkligen lyckad och härligt villaområde i de "Gooise Dijk", Zuidland, nära naturområdet "De Bernisse", 20 km under Rotterdam.
Har varit där denna sommaren. Tomter är små för Svensk standard, men annars fick man utforma sin hus nästan som man ville.

http://www.archello.com/en/project/gooise-dijk-zuidland
 
Redigerat:
  • Gilla
Frugan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.