Jag behöver dra nätverkskablar och enfas 230V matning från vinden ner till ett dolt utrymme som nås genom en lucka. Vilken elkabel är lämplig/tillåten? Den ska klamras på takstolar, men jag är osäker på hur man bäst gör vid passage genom glasull och innertak. VP-rör eller inte? För nätverkskablarna tänkte jag använda 20 mm VP-rör där de går genom isolering och innertak, för övrigt får de ligga löst på vinden.

Hur tätar man smartast mellan VP-rör och innertak/plastfolie, och inuti VP-rören?
Jag har plastfolie mellan innertak och isolering. Den kommer jag göra hål i, och jag vill täta så gott det går. Vi har mekanisk frånluft, så det är normalt undertryck i huset.

I det "dolda" utrymmet ska det sitta en patchpanel och en switch.
Jag har upptäckt att mina Powerline-modem inte fungerar så bra som jag trodde, så nu ska nätverket fixas ordentligt!
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vanlig ekk räcker och är hyfsat lätt att förlägga
 
VP-rör behövs inte, om det inte är önskvärt eller förenklar.
Ang kondens får vet jag inga bekräftat säkra metoder, men det handlar om att förhindra varm luft att stiga upp i röret, så en tätning med mineralull eller annat på varma sidan ligger nog bäst till.
 
EKK duger. Dock ganska sladdrig kabel så att säga,

VP rör är inte fel. Bara klamra rören 3-4 gånger på sin längd och lämna evt böjar öppna med bra marginal så att kabeln går att dra i i efterhand i rören. Dvs gör det inte omöjligt att dra om i framtiden.
Går du upp med vp rör från den varma sidan till den kalla så ska röret tätas på den värma sidan.

Bryter du ångspärren så ska dessa tejpas med special tejp. Silvertejp eller vanlig genomskinlig tejp duger inte då den inte är åldersbeständig.

Röret kan du täta med en tuss isolering eller fylla upp 1-2cm med lämplig massa på tub.
 
Lånar tråden eftersom jag har liknande fråga.
Tänkte komplettera med centralstyrd belysning i fönsterna. Vad är bäst, dra kabel som går genom tätskikt och isolering och klamras på takstolarna eller rör/slang med fk?
 
mikst skrev:
Lånar tråden eftersom jag har liknande fråga.
Tänkte komplettera med centralstyrd belysning i fönsterna. Vad är bäst, dra kabel som går genom tätskikt och isolering och klamras på takstolarna eller rör/slang med fk?
Gennerellt är det bättre att inte bryta tätskikt /isolering i onödan. Men allt hänger på svårt det är att ta fram under isoleeing tätskikt i efterhand.

Tänk även på utlösningsvillkor om kabeln går runt hela huset i en slinga, det kan lätt bli 50 meter eller mer. Då kan det vara bättre att bygga en stjärna eller dela slingan i två halvor.
 
Redigerat:
Innertaket är spikat direkt på takstolarna så det finns ingen möjlighet att dra något utan att gå igenom tätskiktet.
Huset är byggt i slutet av 60-talet med papp/alu som tätskikt.
Golvet på vinden är spikad råplan så det är en hel del jobb att ta bort det och ändå behöva bryta tätsiktet.

Centralen sitter i mitten av huset så stjärnnät är det som är aktuellt med inviduell reglering i vissa rum.
 
Redigerat:
Tack för tipsen!

Det bli troligen EKK. Den kommer bara vara synlig på vinden, så det behöver inte vara snyggt. Jag hade bara tänkt använda VP-rör genom glasull och innertak, ca 50 cm. Jag visste inte att det finns specialtejp för ångspärren. Finns det i vanliga byggvaruhus? Det blir troligen ändå svårt att få det helt tätt runt och i VP-rören. Pga undertrycket hoppas jag att små hål inte ställer till problem.
 
b_hasse skrev:
Tack för tipsen!

Det bli troligen EKK. Den kommer bara vara synlig på vinden, så det behöver inte vara snyggt. Jag hade bara tänkt använda VP-rör genom glasull och innertak, ca 50 cm. Jag visste inte att det finns specialtejp för ångspärren. Finns det i vanliga byggvaruhus? Det blir troligen ändå svårt att få det helt tätt runt och i VP-rören. Pga undertrycket hoppas jag att små hål inte ställer till problem.
Nej, så små hål kan inte ställa till några problem när du har undertryck på varma sidan. Tänk på alla vi som bor i hus helt utan tätskikt (eller i mycket dåligt skick). De skulle ju ha ruttnat upp för länge sedan om det var ett så stort problem. (I mitt eget hus så stoppade varje tillstymmelse till påväxt på vinden när jag fixade ventilationen med bla mekaniskt frånluft).

Och likaledes. Om du tätar på den varma eller kalla sidan i ett rör spelar heller ingen som helst roll. Om du hade ett stort tomt rör där luften kunde cirkulera fritt så kanske du skulle kunna få ett problem om du tätade i kalla änden, men i elrör/slangar med ledare i så blir det ingen vidare lufttransport. Som exempel så har jag 50mm rör som går upp från "panncentral/våtutrymme" hela vägen en bra bit upp på vinden, det finns inte tillstymmelse till fukt och då har jag bara proppat i några bitar glasull på vindssidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.