Behöver fylla upp marken under blivande altanen men med vad? Har ganska nära att hämta 0-18, makadam osv och lite längre bort finns ett sandtag. Sanden blir gratis men mer än dubbla avståndet och då får jag fylla släpet själv. Vad är bästa materialet? Borde väl vara något som inte släpper genom vatten så lätt så det leds bort från huset.
 
Varför fylla upp? Det är ju vanligt att sätta altanen på plintar. Luft är billigare än fyllnadsmassor.
 
Altanen står på plintar men vill inte ha en bassäng där under när det regnar
 
Bäst är säkert en markduk underst sedan grovt grus över den men normalt vill man nog ha så mycket luft som möjligt under för att fläkta bort fukt.

Vart skall vattnet i gruset ta vägen? Kan du ta en bild?
 
Tänkte lägga duk och sedan makadam 8-16 på den men först hade jag velat få fall från huset.

Så här såg det ut för några dagar sedan.
1409775353520.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste vara bättre att vattnet rinner ut på gräsmattan än blir liggande även om det blir lite mindre luft under altan, bättre både för huset och altanen.

Hade ingen "fäsk" bild och ni är det lite för mörkt för att fota.
Här är en till på delen som inte syntes på första
1409775840208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan plintarna grävdes ner
1409775903678.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men vattnet kommer ju inte rinna på ditt grus ut på gräsmattan?

Det gruset gör är väll att låta vattnet rinna emellan, ned till det som är under? Och bilda en sjö där.

Vill du ha bort vattnet måste du dränera bort vattnet till något dike. Vill du verkligen ha ut vattnet på gräsmattan borde du väl snarare lägga något tätt i stället för grus? Typ lera?

Eller har jag missat något grundläggande?
 
0-18 blir bra hårt/tätt när det är packat, och vatten rinner på det, åtminstone när det är större mängder. Funkar då så på min infart. Har grus 8-16 på det. Gällande altan kommer jag bara lägga grus precis så det täcker duken, gruset är bara för att hålla duken på plats. Vatten kommer naturligtvis rinna genom gruset och duken men "bärlagret" (eller vad man ska kalla det) leder bort vattnet när det kommer större mängder.
 
Ok, missade att detta var en ganska ambitiös grundläggning med packning och olika lager med lämpliga fraktioner.
 
Det fick bli 0-18. Nu är nivån rätt kring huset, ett lass till imorgon så blir det bra fall hela vägen.

1409861188885.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.