Hej!
Finns det nått enklare sätt att se hur en lampa styrs(vilka tider) i Fibaro Home center eller måste man in i scenen för att se detta? Är en van switch king användare och där får man en bra översikt hur enheter styrs via ett tidsschema.
 
Redigerat:
tyvärr måste du in i scenen för att kolla upp detta.
 
Henke-el är korrekt, det skrivet, det finns några smarta snurror på fibaro's forum som hanterar detta på ett liknande sätt som SwitchKing kanske man kan säga, men något GUI ala SwitchKing blir det inte. Jag vet vad du syftar på nämligen, jag hade SwitchKing en gång i tiden (innan jag fick nog av buggar och opålitligheten i Nexa/SwitchKing)....
 
Ok då vet jag. Fibaro systemet lämnar en del att önska.
 
Nja så kan du tycka i första läget...

...men det är bara för att du är van att tänka på "SwitchKing" metoden.

I Fibaro/Vera/Z-Wave rör man sig mera med triggers (som förvisso finns i SwitchKing, men på ett knöligare sätt) och flytande tidpunkter. Dvs medans man i SwitchKing är bunden mer eller mindre till fasta tidpunkter, så låter man i t.ex. Fibaro en Global Variabel vara trigger (finns inte i SwitchKing) som i samverkan med andra Globala Variabler/sensorer/brytare styr scener på olika sätt. Det går inte ens i SwitchKing - men simpla klockslag på/av är förvisso mycket enklare i SwitchKing....

Man får välja: Stabilt system med stabil dubbelriktad kommunikation (Z-Wave) vs Enkelt system med enkelriktad kommunikation (Nexa). Sedan kontroller som styr detta. Det finns säkert någon OpenSource programvara med USB sticka som fungerar mycket likt SwitchKing, om man nu måste ha den typen av gränssnitt, eller så går man steget ut till ett mera "objektorienterat" synsätt när det gäller programmeringen av hemautomation. T.ex. kan inte SwitchKing styra stereon/hemmabion - men det är dödslätt och läckert i Fibaro/Vera.
 
Absolut så ska jag ge gränssnittet lite tid jag är fortfarande i labbstadiet:) Hur är tänket när det gäller auto/manuellt läge på t ex en lampa? Jag har förstått att man gör en scene med t ex ett tidsschema för autoläget men hur göra man om man vill styra lampan manuellt "TILL" enklast?
 
kubikmneter skrev:
Absolut så ska jag ge gränssnittet lite tid jag är fortfarande i labbstadiet:) Hur är tänket när det gäller auto/manuellt läge på t ex en lampa? Jag har förstått att man gör en scene med t ex ett tidsschema för autoläget men hur göra man om man vill styra lampan manuellt "TILL" enklast?
Man trycker på strömbrytaren.

Problemet är om du har ett script som tänder 16:00 och släcker 18:00. Tänder du då lampan 15:30 så kommer den likt förbannat släckas 18:00. Men det är ju kanske det man vill. Vill man inte det så får man programmera sig runt det. Vilket iofs är hyfsat enkelt om man programmerat något tidigare.

Det stora problemet tycker jag är att hitta relevant information. Det finns mycket på nätet om LUA, men allt är inte relevant för Fibaro.
 
Det jag är ute efter är en mjukvaruknapp där man kan ställa en lampa i manuellt läge dvs ställer man den i 'Lampa tänd. så ska inte autoskripten gå in och köra. Jag är en van programmerar så att programmera runt det är nog inga problem men jag hade sätt att en lampa hade 3 lägen 'manuellt TILL' 'manuellt FRÅN' och ett auto läge. Då skulle man lätt kunna styra över en tidsstyrning.
 
kubikmneter skrev:
Det jag är ute efter är en mjukvaruknapp där man kan ställa en lampa i manuellt läge dvs ställer man den i 'Lampa tänd. så ska inte autoskripten gå in och köra. Jag är en van programmerar så att programmera runt det är nog inga problem men jag hade sätt att en lampa hade 3 lägen 'manuellt TILL' 'manuellt FRÅN' och ett auto läge. Då skulle man lätt kunna styra över en tidsstyrning.
Det är inga problem. Fibaro har en typ som kallas "virtual device" där man kan skapa "labels" (outputfält), knappar och sliders.

Det jag har upptäckt inte går är att "live" ändra text på knappar och att "disabla" knappar, dvs göra de "greyed out" så att man fattar att de inte är aktiva.
 
Jag har nyligen börjat om, dvs byter ut Veran mot en Fibaro.
Det vore kul att höra vad andra har för scener, bara namnen torde ge endel hum om hur de är tänkta.

Dela gärna med er och inspirera.

Mvh

David
 
Tack Nyfniken ska testa detta. Skulle vara justa att kunna dimma knapparna i realtid men detta kanske kommer nån gång:)
En annan fråga: Vad används egentligen "controlled device" fältet som finns under varje enhet typ Light ,PIN osv.

Mvh Danne
 
kubikmneter skrev:
En annan fråga: Vad används egentligen "controlled device" fältet som finns under varje enhet typ Light
I iPad-appen så finns en "släck-alla-lampor-knapp". Alla enheter som är definierade som lampor stängs av när man trycker på den.

Android-appen ser lite annorlunda ut och där grupperas enheter efter funktion.
 
Var finns den knappen? Den har jag missat :)
 
"Framsidan"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.