För 1 1/2 år sedan, ungefär, fick vi en vattenläcka i badrummet. Det mesta gick på försäkringen och hantverkare var här och allt gick som på räls. Men, så kom sommaren (förra sommaren) och det var två små saker kvar. De skulle komma tillbaka efter semester och fixa detta lilla som var kvar, men de har inte dykt upp än. Vi har ringt och frågat när de ska komma flera gånger, men inte har de dykt upp. Till slut tröttnade vi...

Frågan är vad vi ska göra? Vi har ju inte betalat någon självrisk än eftersom (antar jag) det inte är klart. Vi har inte hört något varesig från försäkringsbolag eller hantverkaren som var (är) ansvarig. Det som inte är klart går att leva med, men det är ju inte klart...

Är det någon som har varit i samma sits?
 
Krilleman
Ring försäkringsbolaget och fråga varför det är som det är!
 
Du måste ligga på byggaren för det är mellan dig och byggaren den affärsmässiga relationen ligger, hur tokigt det än låter. Sen när byggaren fakturerar så får han normalt betalt sin faktura minus självrisken som han ska fakturera dig. Så risken är att han klämt till så mycket mot försäkringsbolaget att han mer än väl fått betalt så att det täcker även självrisken. Detta innebär att han/hon inte längre har något som driver honom/henne att göra klart ditt badrum. Utan det blir helt enkelt enklare att bara lämna det utan åtgärd.

Så du får nog ligga på hantverkaren konstant och hela tiden för något mer kommer troligen inte att hända annars.
Men även försäkringsbolaget måste få veta hur läget är.
 
Redigerat:
Krilleman
Jag kan inte riktigt hålla med i ditt resonemang där oceanis.

För om man som företagare har fått in foten hos ett försäkringsbolag brukar man vårda denna kontakt ömt. Vattenskadorna tar ju inte slut helt abrupt bara för man eventuellt har fått skapligt betalt på ett jobb. Dessa jobb finns det ju alltid fler av bara man sköter sig...

Det brukar bli annat ljud i skällan, när bolaget som ska betala, ringer och ifrågasätter varför inte ärendet är avslutat. Det är i allas intresse att få detta gjort!

Därav att jag skulle råda Mellisen att kolla med sitt försäkringsbolag. Det räcker med ett enkelt samtal till sin handläggare!
 
Ok då säger jag att jag håller med dig ;)

Dom kanske inte klämt i så värst mycket men självrisken kanske inte är så stor att dom idag 1,5 år senare anser det lönt att rota i utan helt enkelt bara har lagt det på hyllan i hopp om att det är en sådan där sak som löser sig av sig själv om man bara väntar tillräckligt länge.

Men absolut ska man jaga både bolaget och hantverkaren.
 
Krilleman> tyvärr så ser jag som är i byggbranschen att det hjälper inte att man fått in en fot hos ett försäkringsbolag eller något annan guldkalv. Tyvärr så missköter sig många än då , har sett det hur mycket som helst.
 
Krilleman
Fredrik.engdahl skrev:
Krilleman> tyvärr så ser jag som är i byggbranschen att det hjälper inte att man fått in en fot hos ett försäkringsbolag eller något annan guldkalv. Tyvärr så missköter sig många än då , har sett det hur mycket som helst.
Konstigt hur du kan se det. Vill företagarna inte ha "löpande" jobb?

På mitt jobb (rörmokeri) har vi ett nära samarbete med ett byggföretag och vi kör många försäkringsärenden tillsammans.

Det rullar på fint och vi har inga problem med kunderna eller FB. Den gyllene regeln är fortfarande att göra ett bra jobb och vara på plats i tid.............

Med dom två enkla reglerna så är det svårt att misslyckas!
 
Tyvärr har det blivit ett undantag numera och de som är seriösa och bra har tillräckligt med kunder och hinner inte med flera. Att ta ett ansvar har numera minskat inom olika branscher.

Har tyvärr haft ett ärende där varken hantverkare eller fb tog ett ansvar och kan ge några exempel. Målare ringer och säger sig komma om 45 min och undrar om vi är hemma så han ej behöver hämta nyckel. Han dök upp efter 3 dagar. Ingen dök upp på en vecka. Snickare som var slö och slarvig och gjorde nya skador i huset samt lämnade huset med uppställt fönster två gånger. Ny snickare som fick vänta halva eller hela dagar på att rörmokare skulle komma och göra sitt arbete som avtalat och arbetet stannade upp. Snickaren var så ansvarstagande så han är nog inte kvar i den firman. De gånger jag fick tag i fb handläggare hänvisade han bara firman om mina klagomäl. Sedan låter de handläggaren gå föräldraledighet och mitt ärende blev liggande utan handläggare.

Vet flera som ansett att vissa små jobb inte har blivit klara utan att det har blivit åtgärdat.
Så är det ett mindre jobb som täcks av självrisken låt bli att betala. Är det större arbeten ligg på och kräv att det ska åtgärdas.
 
O
Nu känns det som att det hela spårat ur till att mer handla om hantverkare....
Problemet med hantverkare och alla andra branscher är att det är de dåliga hantverkarna man skriver om, det är den värdelösa butiken man skriver om....
Hur många startar trådar för att skriva hur bra hantverkare de hade!

Men det är så vi fungerar... ett dåligt jobb ger dålig reklam och ger flera missnöjda kunder.
Medans ett bra jobb... det ger bara en nöjd kund....
Jag tror att de flesta vill göra bra jobb! Och sköter sig, kommer i tid gör ett bra jobb!
Men Jag är likadan! råkar jag ut för en dålig hantverkare eller dålig service i butiken, då klagar jag genom långa inlägg på nätet....
Dessutom är jag så feg så när man går på krogen och maten inte är bra så säger jag inget och när de sen frågar om det smakade gott så svarar man ja å tänker tyst för sig själv, hit kommer jag aldrig gå igen.... Istället för att säga till direkt och ge stället en chans att bättra sig!

Alla kan göra fel, det är inget konstigt, det är hur man löser felet som är det intressanta och som säger mest om ett företag.
Det är lätt att sälja en vara men inte lika lätt att åtgärda ett fel på varan även om det är nästan viktigare än själva säljandet av varan....


hmmm jag inser precis att jag är lika illa jag när det gäller urspårningen... kanske värre... jag kör bara på trots att vi spårat ur.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.