Hej,

Vi har köpt en diskho från IKEA som heter Bredskär. Den är 62 cm bred och 46 cm djup och ska ligga på/i en bänkskiva från IKEA.

Eftersom denna diskho är så pass smal i kanterna så har jag förstått det som att man sätter blandaren "bakom" diskhon så att den ligger direkt i bänkskivan.

Fråga; hur borrar jag enklast hål i bänkskivan för att kunna montera blandaren i bänkskivan? Finns det något standardmått hur stort hålet ska vara? Finns det t.o.m. färdiga borrar för detta ändamål?

Ungefär så här kommer det monteras:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09896344/

Tack för tips!
 
Det stämmer att du monterar blandaren bakom. Har du fått hem blandaren? Det brukar finnas med en mall som visar vilken storlek man skall borra.
 
Ett 35mm hål blir utmärkt, borrar enklast med hålsåg
 
Kolla på blandaren då det kan skilja i diameter än om de flesta ligger på samma.

Dock hade jag strävat efter att hitta en vask där man sätter blandaren i det rostfria då det är vääääldigt stor risk för att det inte blir helt tätt när den sitter i laminatskivan och då åker man snart på att byta skivan.
 
Blandaren är en Hans Grohe, 35 mm låter nog passande ändå. Tack för hjälpen, ska åka och köpa en sådan hålborr i helgen!
 
Är det en laminatskiva så glöm för tusan inte att behandla snittet i skivan både för blandare, diskho och eventuellt häll.
Jag brukar smeta ut silicone i snitten för att förhindra att fukt tar sig in och förstör skivan...
 
Tack slacker, jo det ska jag göra. Det tenderar ju att svälla rejält om det kommer in fukt i dessa skivor.

Sitter och letar hålborr som är 35 mm nu, men både Jula och Biltema verkar ha slut på dessa. Undrar om det går med en vanlig centrumborr eller cylinderborr? Hål som hål?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.