Hej, vi ska göra om vårt staket då det har ruttnat och är allmänt ostadigt.
Vi har stenblock runt hela tomtgränsen som dagens staket är fäst i med stolpskor.

Det "glappar" dock idag mellan sten och stolpsko och mellan stolpsko och stolpe. Så när vi gör om det vill vi naturligtvis att det ska bli stadigt så jag har några frågor

1) Avstånd mellan stolparna?
2) Hur få fast stolparna på stenblocken på bästa vis
3) Dimension på stolparna?
4) Kan man använda Impregnerade stolpar och spikreglar?
5) Huset är målat med Falu röd, funkar det även till staketet?
6) Hur gör man i underkant? Idag följer staketet stenarna, dvs. ingen rak kant i nederkant.

Idag
Utsida 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ungefär såhär vill vi att staketet ska se ut
staket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fyll hålen i i stenarna för stolparna med typ PU700.
 
Noseone skrev:
Fyll hålen i i stenarna för stolparna med typ PU700.
Tänkte att jag skulle sätta nya stolpar då jag tror att avstånden mellan dem idag är för stort, vilket stolpavstånd rekommenderas?
 
1200mm borde ju räcka beroende på hur stor belastning det ska tåla. Kommunen brukar speca det i förfrågningsunderlag när de vill ha ekstaket och dylikt runt planteringar.
 
Läste att plintjärn är att föredra vid staket isf. stolpsko. Men hur funkar det när det är som för mig? dvs stenblock som man ska fästa dom i?

Se gärna lite svar på mina övriga frågor också av någon som har koll (jag har det inte)
 
Det finns plintjärn även för berg/sten. Dock blir det mycket borrande då det ska vara två plintjärn per stolpe.
 
Korvgubbe
Tjo

Så här skulle jag göra, och gjorde för ca 2 år sedan

1200 mm cc mellan 70x70 tryckta stolpar. Dessa är fästa med ankarmassa, (är det 14mm armering, borrar du 16mm, blåser rent och trycker i massan, därefter din stolpsko) Tänk på att sätta din stolpsko åt "rätt" håll, alltså med anhållet utåt. Så sitter det som berget.

Staket har jag köpt färdigt hos bygghandlarn, det var bra pris och passade bra in på stilen vi ville åt, dock var inte impregnering högklassigt, så valde året därpå att sprutolja allt, och målade sen allting vitt. Blev väldigt bra mot det röda huset. Dock får man underhålla vitt lite bättre, för dig skulle det passa fint, med staket högt upp ifrån vägen

Mitt staket står iviss lutning på olika ställen, och följer den lutningen. Tycker personligt att du borde försöka följa linjen i underkant, sen kan du alltid kapa rakt i ovankant, om det inte diffar allt för mkt (skulle se knepigt ut med 200 mm högre/lägre pinnar här o där)
 
Du kan väl måla staketet med rödfärg om du vet att du inte kommer röra det så mycket. Vårt altanräcke är målat med rödfärg sen tidigare och allting som rör räcket får pigment på sig, lite lagom störande. Spelar antagligen mindre roll med ett vanligt staket men ändå :)
 
smedbror skrev:
Tjo

Så här skulle jag göra, och gjorde för ca 2 år sedan

1200 mm cc mellan 70x70 tryckta stolpar. Dessa är fästa med ankarmassa, (är det 14mm armering, borrar du 16mm, blåser rent och trycker i massan, därefter din stolpsko) Tänk på att sätta din stolpsko åt "rätt" håll, alltså med anhållet utåt. Så sitter det som berget.
Menar du åt detta håll?

plint.jpg
smedbror skrev:
Staket har jag köpt färdigt hos bygghandlarn, det var bra pris och passade bra in på stilen vi ville åt, dock var inte impregnering högklassigt, så valde året därpå att sprutolja allt, och målade sen allting vitt. Blev väldigt bra mot det röda huset. Dock får man underhålla vitt lite bättre, för dig skulle det passa fint, med staket högt upp ifrån vägen
Ja det skulle vara smidigt att löpa färdigmålade sektioner men jag har inte hittat några som jag gillar. Tar gärna förslag om du har någon länk.
smedbror skrev:
Mitt staket står iviss lutning på olika ställen, och följer den lutningen. Tycker personligt att du borde försöka följa linjen i underkant, sen kan du alltid kapa rakt i ovankant, om det inte diffar allt för mkt (skulle se knepigt ut med 200 mm högre/lägre pinnar här o där)
Ja det blir nog att jag får följa stenblockens linje som diffar lite här och där.
 
Nope, jag tycker att man ska sätta beslaget åt andra hållet. Då får staketet lite stabilitet från beslaget utåt/inåt. Så som din bild visar tycker jag inte det hjälper något. Staketet isig blir väldigt stabilt i längdriktning oavsett hur man vänder beslaget.

Köpte enkla sektioner från Krauta när dom reade ut dom.

Så här blev mitt
IMG_20131117_132642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grinden har jag byggt själv dock

Det blev väldigt bra, men i sommar måste det tvättas. 2 år sen sista strykningen och granarna runt omkring gör att det gärna blir lite påväxt

Det blir nog bra, hur du än väljer
 
Redigerat:
Jag har börjat rita lite på stolparna. Vilken av dessa är bäst? Jag tycker nog att den översta är snyggast.
Staketet är 1000mm högt, stolparna är 95x95 och spikreglarna 45x145. 1800 mellan stolparna. Blir det för "tungt" utseende?

Vart köper man reglar som är fasade i överkant? Jag har Byggmax, Beijer och Karl Hedin i min stad.

Jag har ändrat mig angående målningen av staketet, kommer att bygga det i tryckimpregnerat för att minska underhåll och byggtid.


Skärmavbild 2015-03-20 kl. 12.55.24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild 2015-03-20 kl. 12.56.33.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror att det kommer se lite "klumpigt" ut med så pass stora stolpar och en spikregel på 45x145.

Mitt staket har T-profiler i stål som är ca4mm i godstjocklek och 1000mm höga, i dessa så är det skruvat 45x70 för att fästa staketspjälorna. CC-måttet på stolparna varierar mellan 1500-1700mm.

Förvånansvärt stadigt, då T-profilerna ifrån början var till ett Gunnebo staket som hade +30år på nacken innan vi rev ner det.
 
Beijer har 34x145 i tryckt. Det kanske känns lättare. Sen att få det fasat får du antagligen lösa själv. Beijer kanske har en klyvsåg och kan hjälpa dig.
 
Korvgubbe skrev:
Bergdubb
185kr styck var ganska dyrt. Måste väl finnas billigare någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.