Jag var i Polen i helgen för att kika på priser på byggmaterial. Kan bara konstatera att det är mycket billigt att handla i Polen. Vi var i Gdansk och besökte 7 byggvaruhus och skrev ner priser på allt möjligt så pennan glödde. Ytong 25x20x60 kostar hos BAT (www.bat.pl) 84 sloty per m2. Detta blir 207 SEK/m2 eller c:a 25 SEK/sten. Priset på Beijer för samma sten är 100:-/sten eller 833 SEK m3. Det tillkommer frakt från Polen men även om det kostar 10-15 tusen så blir det oändligt mycket billigare. För övrigt kostar WC 400 SEK och uppåt. Vägghängd WC inkl konsol,WC samt lock c:a 875 SEK! Cellplast EPS 70 100 mm c:a 34 SEK/m2 Byggmax tar 80,95 SEK /m2 som är det billigaste jag hittat här i sverige. Braskaminer från 1200 SEK, öppningsbara takfönster från 1800 SEK. Kakel (bra färger) c:a 63 SEK/m2, fix mellan 50 - 135 för 25 kg säck osv. Det råder inget tvivel om var jag kommer att handla till mitt nybygge som startar i vår!

/Lelle
 
Hej Med facit i hand kan jag berätta var saker kostat för mig;
1 + halvplans fritidshus på Gotland 70 m2 bottenplatta + öv

- Lättbetong aeroc 375 mm 410:- sek/ m2 ink estninsk moms inkl. lim
- Balkar 1000:- kr per meter ink moms
- Frigolit 100 mm 50:- per m2 ( isolering grund )
- Glasull väggskiva 145 mm 30:- per m2 bjälklagsisolering öv
- Glasull 70 mm 16:- sek per m2 ( stegljudsisolering öv)
- Transport Estland-Gotland 14.000 sek ( bil+släp inkl. lastning på 2 adresser )
- takstolar ( svenska ) 1500:- per st inkl moms

Viktmässigt var bilen full vid lastning av sten + balk men vi handlastade isolering + frigolit ovanpå pallarna.
Huset nu murat och taklagt fram till takpappen, innejobb nu under vintern, hoppas vara klar att putsa utvändigt i sommar.
 
Hej!
Vart någonstans i Polen finns dessa butikerna? Samt är standaren på kakel lika hög som den är i Sverige dvs. finns det ungefär samma färger o typer mm.

Finns det någon hemsida till någon av dessa butiker man kan gå in och titta på?

mvh
Fredrik

lellesv skrev:
Jag var i Polen i helgen för att kika på priser på byggmaterial. Kan bara konstatera att det är mycket billigt att handla i Polen. Vi var i Gdansk och besökte 7 byggvaruhus och skrev ner priser på allt möjligt så pennan glödde. Ytong 25x20x60 kostar hos BAT (www.bat.pl) 84 sloty per m2. Detta blir 207 SEK/m2 eller c:a 25 SEK/sten. Priset på Beijer för samma sten är 100:-/sten eller 833 SEK m3. Det tillkommer frakt från Polen men även om det kostar 10-15 tusen så blir det oändligt mycket billigare. För övrigt kostar WC 400 SEK och uppåt. Vägghängd WC inkl konsol,WC samt lock c:a 875 SEK! Cellplast EPS 70 100 mm c:a 34 SEK/m2 Byggmax tar 80,95 SEK /m2 som är det billigaste jag hittat här i sverige. Braskaminer från 1200 SEK, öppningsbara takfönster från 1800 SEK. Kakel (bra färger) c:a 63 SEK/m2, fix mellan 50 - 135 för 25 kg säck osv.  Det råder inget tvivel om var jag kommer att handla till mitt nybygge som startar i vår!

/Lelle
 
prova sökfunktionen, finns massa trådar om polen och byggmaterial.
 
SOLBET i polen har nu vägg block i 420mm måste ju vara toppen när det gäller isolering. Tror ni att man kan bygga med dessa och bara putsa på in och utsida?
 
Tror inte de blocken tillverkas längre.
Har för mig de fick sluta med dem pga den höga vikten.
Byggarbetare får inte hantera dem då de är för tunga och måsta hanteras med liten kran och det är för knöligt och dyrt.

Mvh
 
MartinT skrev:
...6) Ta in en firma från Polen som putsar fasaden när ni är klara
7) Använd samverkansbjälklag (Plannja Combideck) istället för färdiga element
8) Kolla in följande: [länk]

Vi har ännu ingen tomt att bygga på, så huset lär vi inte börja bygga än på ett tag :) Annars hade jag gärna beställt lite byggmaterial tillsammans med dig.
www.rildmar.se

Sidan hackad???

NOD 32 varnar för trojan!
 
Redigerat:
Hej zachris. Det skulle vara intressant att veta om du byggde ett hus i lättbetong och vad det hela landade på. Det är ju några år sedan nu, så priserna har säkert gått upp. Men som sagt, det hade ändå varit intressant att veta.
 
Hänger med.
 
Z zachris skrev:
Hej!

Är det någon som har byggt hus i lättbetong nyligen och kan ge en ungefärlig siffra på hur mycket själva stommen kostar, alltså själva materialet? Det vill säga, stenblock/element, lim, balkar, etc. Tar man helt enkelt ytterväggarnas area gånger ett m2-pris eller räknar man på något annat sätt?

I vårt fall handlar det om ett hus i två plan med en yta om 150 m2 per plan. Materialet vi funderar mest på just nu är HH Celcon, men även andra alternativ är intressant att höra om.

Tack på förhand!
Jag håller på att bygga mitt hus i lättbetong (ytongblock) Jag har hämtat allt från Polen (exakt samma material och varumärke som finns på svenskmarknad). Jag själv bygger 400m2.
Ifall du köper ytong 365 block, räkna med upp till 250 000 ink leverans. Då pratar jag om hela paketet + (grundputs in och utvändigt samt isolering på utsidan 50mm).
 
D Donineverfall skrev:
Jag håller på att bygga mitt hus i lättbetong (ytongblock) Jag har hämtat allt från Polen (exakt samma material och varumärke som finns på svenskmarknad). Jag själv bygger 400m2.
Ifall du köper ytong 365 block, räkna med upp till 250 000 ink leverans. Då pratar jag om hela paketet + (grundputs in och utvändigt samt isolering på utsidan 50mm).
Vad menar du med isolering på utsidan?
Gav du 250' SEK för 365 djupa block 600 långa och 250 höga som räckte till 400m2 bottenyta eller väggyta?

Vi köpte våra block (47 pallar 365, 10 pallar 240, 5 pallar 200 och 1 pall 115) och lim från byggbay (Polen), det kostade 142' SEK, varav 43' var transportkostnad (3st trailers).
Det är ett ganska stort hus, men ger en fingervisning vad kostnaderna är.
 
S saidlasf skrev:
För ett år sedan kostade en lastbil ca 10000:- + moms från fabriken i polen till stockholm.


Said
Nu är det 20.000 som gäller
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Ni som byggt hus nyligen med lättbetong, vad landade era bostadsskapelser på?
 
F fredrik_sve skrev:
Ni som byggt hus nyligen med lättbetong, vad landade era bostadsskapelser på?
Är det något specifikt du undrar över? Storlek på huset spelar ju en väsentlig roll i totalpriset.
 
Nyfiken själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.