Som rubriken antyder har jag och många fler i malmö trakten fått skador på våra fastigheter, jag funderar nu lite hur försäkringssnurran fungerar.

Jag har anmält min skada till FB (Länsförsäkringar)
De upprättade en anmälan och sedan skicka den en pdf där jag skulle fylla i mina anspråk.
När jag pratade med den per telefon var de väldigt korta och stressade antagligen pga att de hade en del att göra.

Men vad händer nu?

Nisse på Försäkringsbolaget menade på att jag var tvungen att akut påbörja uttorkning, men inga bolag finns tillgängliga i dagsläget pga de skador som uppstått överallt, har en byggare som kan ta tag i det och han skall lämna ett kostnadsförslag som jag skall återkomma med till FB.

Skall inte FB skicka ut någon skade nisse eller hur fungerar det?
Grannen hade if och de skulle skicka ut en skade nisse "så fort tiden tillåter"
Räcker byggarens offert för att FB skall godkänna en skada så att reparationer kan påbörjas?

Känns tråkigt då familjen vägrar bo i huset pga diverse saker som flutit omkring luktar...
 
O
Normalt sett brukar väl FB skicka ut folk....
Men i Malmö är ingenting normalt just nu....
Så frågan är hur de resonerar i ett extremfall som detta...
Borde vara stört omöjligt att få tag i avfuktare just nu dessutom... Även företag som kan ta tag i problemen....
Så i ett fall som detta borde de vara lite mer tillmötesgående....

Du får ligga på FB helt enkelt...
 
Det finns FB (som LF) som ville hem och besikta hos mig när dagvatten tryckt upp genom golvbrunn och förstört lösöre för ca 8 kkr. Eftersom vi bara hade målat direkt på ett betonggolv fick vi lite ersättning även för färg och tid för att måla om. Jag bad dem inte komma ut, skicka bes.man för skador bedömda till 8 kkr kan inte ses som en god affär - dom höll med.

Annorlunda på ett annat FB jag arbetat på tidigare, som byggskadereglerare. Då skickade vi ut hantverkare som vi litade på, bad dem inkomma med förslag på vad kostnaden kunde uppgå till för återställande, och om det kändes rimligt - gav klartecken. Klart att det känns närmare till hands i ett kaos som detta, skulle man bes alla skador lär detta vara klart till jul. Typ.
 
Ok, tack för alla svar fick även svar från FB att de inte ens hade möjlighet att komma och kontrollera utan fick förlita sig på hantverkarens bedömning.
 
O
Låter som ett i situationen ett klokt beslut utav FB. Annars hade du väl fått vänta i några veckor innan nån har tid och komma...
Hur illa vart det för Er?
Skönt att du ändå lyckats få tag i en hantverkare!

Allmänt funderande.....
Tror att man som kund måste ha lite förståelse för att vissa saker kan ta tid hos de olika FB just nu... Så som lång tid i telefon.... Det är trots allt en väldigt extrem situation.
 
Jo det är säkerligen klokt av FB, det enda som "retar mig" är att jag inte fick någon info från FB hur man skulle hantera situationen, fick endast ett skadeformulär där jag skulle fylla i vad som hänt och vilken ersättning jag ville ha.
Försökte även ta kontakt med tre stora fuktfirmor i Malmö/skåne men de har inte ens haft möjlighet att ringa tillbaka vilket retar mig.

Nu hade jag redan kontakt med en byggare som skulle göra mindre jobb som var villig och bedöma min skada och skicka till FB.

Idag känner jag mig lite lugnare då jag jagade fatt en kund som hyr ut maskiner och de hade en "stor" avfuktare att låna ut till mig så det är tur.

Enligt min hantverkare så behöver samtliga golv på bottenplan rivas upp och göra om...
Det som är värst enligt mig är att mitt "nya" bygge nyss blev "klart" när det gäller golv etc och nu får det rivas upp igen.

En liten film på "hemskheterna" dock har vattnet redan börjat sjunka...men det räcker ändån
https://www.dropbox.com/s/pu71fcw7mm2sdrh/2014-08-31 07.59.16.mp4?dl=0

Det finns garanterat de som har det sämre än mig och jag lider med dem, fick inget direkt lösöre förstört....

Blev du drabbad odjuret??
 
Gillar vattenfall och dam men när jag upptäckte det vid 0:22 in i videon så insåg man att detta var inte alls bra :(
 
O
Du menar att du inte vill ha vattenfallet ifrån ditt hus? ;) Å trädgården som damm? ;)

förlåt jag var tvungen....
Det där är inte skoj alls... Även om det inte känns som det så kan det varit tur att golvet var nylagt.... Då borde det inte bli något åldersavdrag.... man måste tänka positivt.... Blir bättre så....
Egentligen är det väl en klen tröst att andra har det värre... Du behöver inte lida med dessa... Så vida det inte är nån man känner... Tur att det inte vart så mycket lösöre som vart förstört.
Det känns nästan som det viktigaste resten är bara pengar. Förvisso jobbigt det med... (eftesom man alltid har för lite av den varan)

Nä jag är sån där jobbig 08 som dessutom bor i lägenhet så jag har inte drabbats alls... Sen har inte vi haft nått riktigt regnoväder här uppe som Ni... här har vi bara halvmessyrer ;)

Om man gillar konspirationsteorier så tror jag att det skadefirmorna som fixade regnvädret för att kunna tjäna pengar :p

Jag tycker synd om dig!
Tja... lite bättre kunde FB ändå sköta sig...telefonkö är en sak, men kanske lite bättre information när man väl kommer fram... Där behöver man inte ha förståelse!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.