Bygger fritidshus om 50m2 med "året runt isolering" och vill förbereda för att kunna installera LLVP på enkelt sätt.
Har än så länge chansen att anpassa lite men snart skivas väggarn på isidan.

Hur stort hål görs genom yttervägg?
Räcker det med ström tillgängligt på insidan av ytterväggen? 10A eller mer?
Läste om ett min mått på "mediaslangarna" mellan inner- och ytterdel?
Ok att sätta innerdel ca 2,9m över golv (har ca 4m i takhöjd)?
Tips på installationsmanual för att få svar på ovanstående?
Något annat att tänka på?
 
Jag gjorde som så när jag byggde vårt hus att jag, där jag ville att maskinen skulle sitta, använde ett 100mm ventilationsrör som jag monterade i väggen, med tätad ångspärr etc. Ordnade också ett uttag där. När pumpen sedan skulle monteras så fanns det gott om plats för rören..och för att dra elkabeln från utedelen in till uttaget..eftersom det på modellen som jag valde satt kabel på utedelen och inte på innedelen. (Så kolla vilket det är på den modellen du vill ha...). Sedan drevade vi röret och tätade. Blev bra.

Vi har ca 4,5 meter takhöjd till nock...sätt inte pumpen för högt, med tanke på hur mycket värmen stiger...hellre montera den en aning lågt så att ni får ner värmen där den behövs. Vårt loft är väääldigt varmt på vintrarna.
 
  • Gilla
hulten
  • Laddar…
Oftast räcker ett hål med 65mm diameter (men Panasonic rekommendation 70 mm på en modell jag sett) svagt lutande utåt/neråt i ytterväggen. Finns särskilda genomföringsrör i vägg för värmepumpar, se t.ex. http://enduser.entrade.ehandel.net/sv/category/56/Vaggenomforingar som installatörer kan köpa delar ifrån.

De flesta modellerna har elanslutning i utedelen, men det är även ganska lätt ordnat om elanslutning finns på insidan. Viktigt att det blir en egen elgrupp och att det finns jordfelsbrytare, helst en s.k. PSA för värmepumpen så att t.ex. ett fel i värmepumpens utedel inte råkar göra hela huset strömlöst.
 
Redigerat:
  • Gilla
hulten
  • Laddar…
Tack för svar så långt!

Se bild på planlösning.
Tänkte placera innerdel mitt mellan hall/kök för att få bästa spridning. Rätt eller fel tänkt?
Innerväggen mellan hall och kök går ej upp till tak utan är bara så hög så att köket går att montera, 2,5m. Därav föreslagen höjd ca 2,9m
Det är ett funkishus med höjd på vägg vid entré 4m samt lågväggen (andra långsidan) 2,5m hög.

Plac_lvp_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En lite ovanlig placering men intressant. Förmodligen kommer det att fungera bättre med kyla än värme. Den varma luften riktas snett neråt så det måste vara möjligt att styra luftströmmen åt sidorna och neråt så den når golvet åt båda håll i så fall. Man bör också undvika att få in matos i innerdelen så hoppas att det finns en köksfläkt som tar han om det. Kanske blir fler svar och idéer på www.varmepumpsforum.com - Forum - Värmepumpar - LLVP - Placering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.