Ska spikarna vara synliga som på bilden? bör inte pannorna överlappa de synliga spikarna?

takspik.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till att jag frågar är att de inte var någon mening att fråga takläggarna som kom. De frågade mig ifall jag de skulle såga av rören som stack upp på taket(avloppsventilationen).
 
Verkar ju logiskt att de borde döljas, vad står det i monteringsinstruktionen. Vad är det för tillverkare på pannorna?
 
spikarna ska inte synas det är fel gjort.
 
Sen ska det inte vara galvade spik, galvet nöts bort och det rostar. Rostfria spik ska det vara.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Eller ännu bättre med rostfri skruv. Då spikar är svåra att få loss den dagen man vill ta loss en panna, och inte vill spräcka den.
 
OpiMaza
tobbe9012 skrev:
Ska spikarna vara synliga som på bilden? bör inte pannorna överlappa de synliga spikarna?

[bild]

Anledningen till att jag frågar är att de inte var någon mening att fråga takläggarna som kom. De frågade mig ifall jag de skulle såga av rören som stack upp på taket(avloppsventilationen).
Dom som har gjort detta skulle inte jag kalla takläggare, klåpare är nog mer rätt att kalla dom.
Gör om gör rätt, hoppas du inte har betalat dom.
 
S
Fyfan... det är ju helt fel, regnvattnet kommer rinna genom spikhålen och sen är det bara en tidsfråga tills pappen ger med sig.
 
Tyvärr är detta jobb redan betalt då "takläggarna" la om taket för ca 9 månader sedan. Vad bör man göra i detta läge? Går det att justera pannorna utan att behöva lägga om större delen av taket? På äldre tak har jag sett att det fungerat med galvad spik i många år så det kan jag finna mig i men att det är öppet utan att pannorna överlappar varandra känns inte helt ok.

Ska klättra upp och ta en noggrannare titt. Hantverkare branschen verkar ju vara fylld av lort folk utan kunskap.
 
Är spiken synlig på hela pannraden under nock?

Kolla hur mycket pannan överlappar raden under, förhoppningsvis går det att justera övre läkten uppåt lite om de inte snålat på måtten hela vägen upp, dom har helt klart mätt fel på bärläkten, nockpannorna har de dock "bara" snålat in på.
 
OpiMaza
Jag tycker ändå att du ska ta kontakt med företaget i fråga, om dom har någon hyfs i kroppen så fixar dom detta åt dig.
Sen så har du väl någon typ av garanti på arbetet hoppas jag. Det är inte fackmannamässigt utfört.
 
Redigerat:
Var upp och kollade nu. Det bör gå att justera den övre raden samt nockpannorna lite i sidledes. Det såg ut som att den första raden uppeifrån är längre än de övriga pannraderna. La märke till det direkt efter "takläggarna" var klara men inget jag anmärkte på då jag antog att det skulle vara så. Såg bara 3 synliga spikar dock gömmer väll nockbandet resterande spikrad

Jag ska ringa och höra med dem om vad de har att säga.
 
OpiMaza skrev:
Jag tycker ändå att du ska ta kontakt med företaget i fråga, om dom har någon hyfs i kroppen så fixar dom detta åt dig.
Sen så har du väl någon typ av garanti på arbetet hoppas jag. Det är inte fackmannamässigt utfört.
Ja, 10 år vurmade han om.

Lite offtopic men kanske kan fungera som en varning för att anlita okända hantverkare.

Jag tror säkert att han som äger företaget har vart med i branchen tidigare men de som kom var billig arbetskraft från Polen. Fick också åka och köpa häftstift åt dem en dag då de tagit slut. Vilket var märkligt då jag hört att man inte bör häfta takpapp utan istället använda pappspik. Men vad vet jag, man får olika bud beroende på vilken hantverkare/byggaffär man vänder sig.

Vår skorstensplåt från -38 var i så bra skick så den behövdes ej bytas ut. Det framkom senare att den var sönderostad med flera större hål. Plåtslagaren som jag ringde efter var duktig men han fick sig ett gott skratt.

När jag begärde reducerat pris pga av obefintlig skorstensplåt att måla, vilket jag också blev fakturerad för så menade han på att priset redan var så lågt och han bjöd på ett extra lyft av kranbilen när de levererade fler pannor.
Det är väl inte mitt fel som kund om han räknat fel på antalet lyft, samt inte ska kunden stå för fiolerna när sådant händer?
Vi hade kommit överens om ett fast pris.
 
Redigerat:
Ja, låt företaget fixa till det, så kan de inte gnälla på att du varit och grejat ifall du måste falla tillbaka på garantin om 8 år, går det att justera utan större ingrepp så bör det vara avklarat ganska snart för en erfaren takläggare.

Det finns underlagsduk/papp som är godkänd för klammer/ stift men jag har alltid använt pappspik då det känns säkrare.

Fast pris är fast pris, finns inget annat att säga om det.

Hoppas att företaget rättar till sina misstag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.