Hej,

Vi har skaffat en torktumlare och eftersom vi inte byggt klart nya badrummet/tvättstugan så står den för tillfället i ett annat rum.

När vi fick den så kopplade jag in den med en förlängningskabel till ett eluttag en bit bort och körde två olika program utan problem. Dagen därpå startade jag ytligare ett program och vi gick en snabb tur till affären. När vi kom tillbaka var det strömlöst i huset på grund av att jordfelsbrytaren hade löst ut.

Slår på JFB igen, men den slår snabbt av igen så fort jag slår på torktumlaren (utan att starta något program). Byter förlängningskabel och då fungerar allt igen. Vi kör ett par program utan problem.

Idag slår jag på torktumlaren igen och JFB slår då av direkt igen. Flyttar tumlaren så att den kommer närmare eluttaget så att jag kan testa utan förlängning och det fungerar. Provar att vända på stickproppen, då löser JFB ut igen. Testar med förlängning igen och det fungerar med stickproppen åt ena hållet men inte det andra.

Ska jag fortsätta felsöka vår elanläggning eller är det ett uppenbart fel på vår nya torktumlare?

Tumlaren är en Siemens kondenstumlare med värmepump.
 
Om det funkar att vända stickproppen så tyder det på att det kan finnas någon form av högohmig jordfel i maskinen. Men innan du åker tillbaka med den, så kontrollera hur mycket som ligger på din jordfelsbrytare. Det finns helt normala mindre läckströmmar i det mest t.ex. spis, Micro, kyl/frys som tillsammans med t.ex. din torktumlare kan lösa ut en JFB utan att det är något egentligt fel.
 
Ok! Saknar dock läckströmtång, men kan jag utesluta läckströmmar från övrig utrustning genom att slå av alla grupper utom 1 där jag kopplar in torktummlaren? Slår JFB ifrån så är torktumlaren boven i dramat?
 
perkaby skrev:
Ok! Saknar dock läckströmtång, men kan jag utesluta läckströmmar från övrig utrustning genom att slå av alla grupper utom 1 där jag kopplar in torktummlaren? Slår JFB ifrån så är torktumlaren boven i dramat?
Låter rimligt. Du kan ju börja med att dra ut alla stickproppsanslutna apparater (gärna 1 i taget) för att utesluta dem.
 
Jag skulle nog vilja påstå att läckströmmen från en ny apparat skall vara noll, eller iallafall inte mätbar. Skulle du ha läckströmmar i resten av din elanläggning som ligger precis på pottkanten så att någon enstaka microA från den nya tumlaren löser ut JFB. Då skulle du rent statistiskt få JFB utlösningar lite då och då även utan nya tumlaren.

Att den löser ut även utan att tumlaren ens är igång tyder ännu mer på ett fel i tumlaren. Troligen fukt någonstans.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att läckströmmen från en ny apparat skall vara noll, eller iallafall inte mätbar. Skulle du ha läckströmmar i resten av din elanläggning som ligger precis på pottkanten så att någon enstaka microA från den nya tumlaren löser ut JFB. Då skulle du rent statistiskt få JFB utlösningar lite då och då även utan nya tumlaren.

Att den löser ut även utan att tumlaren ens är igång tyder ännu mer på ett fel i tumlaren. Troligen fukt någonstans.
Ja, det var ungefär så jag resonerade själv, men man vill ju gärna bekräfta det så att man kan avfärda den egna anläggningen som fel innan man ringer service/återförsäljaren.

Nu har jag i alla fall testat att stänga av alla grupper utom en där enbart tumlaren är inkopplad och JFB löser ut ändå. Har dessutom testat olika grupper med samma resultat, så det blir att felanmäla imorgon.

Tack för hjälpen ni som svarat!
 
Nu har jag haft servicetekniker på plats och det visade sig att det var ånggeneratorn i tumlaren som var boven i dramat.
 
På vilket sätt?
 
Intressant, vi har en Siemens torktumlare, knappt två år gammal, med exakt samma beteende.

Första gången serviceteknikern var och kolla fungerade den, för sedan en dag senare utlösa brytaren igen.

Har haft elektrikern hemma och kontrollera elen och han konstaterade att det spelade ingen roll vilken grupp som användes, den löste ut ändå. Vände man kontakten upp och mer så fungerade det. Blir intressant och se vad serviceteknikern hittar denna gång.

Skönt att veta att man inte är den enda med problemet.
 
majh skrev:
Intressant, vi har en Siemens torktumlare, knappt två år gammal, med exakt samma beteende.

Första gången serviceteknikern var och kolla fungerade den, för sedan en dag senare utlösa brytaren igen.

Har haft elektrikern hemma och kontrollera elen och han konstaterade att det spelade ingen roll vilken grupp som användes, den löste ut ändå. Vände man kontakten upp och mer så fungerade det. Blir intressant och se vad serviceteknikern hittar denna gång.

Skönt att veta att man inte är den enda med problemet.
Serviceteknikern som var hos oss hade aldrig stött på detta tidigare, men efter att han pratat med någon centralt så fick han vet att dom haft just detta typ av problem på ett par maskiner tidigare. Dom har dock aldrig vetat vad det har berott på, förutom nu när teknikern hos oss lokaliserade det till att det var ånggeneratorn (som används för upfräsnings/ångprogrammen). Efter att den kopplats loss så verkar det fungera utan problem (förutom att vi inte kan köra dessa program)

Vi ska få ånggeneratorn utbytt mot en ny som förhoppningsvis fungerar bättre. Den gamla skulle skickas till Siemens för felsökning och förhoppningsvis hittar dom felet så att dom kan uppdatera nya enheter.

Modellen på vår tumlare är WT48Y890DN
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.