Hej!
Är ny på forumet och har varit på visning av ett hus. Är även ny på detta med hus, så när jag såg denna besiktning så vet jag inte om man ska bli rädd eller om det är små saker som det handlar om.

Det jag egentligen vill ha hjälp med är att bestämma om vi ska passa på huset redan innan vi lägger massa pengar på en egen besiktningsman.

Är de fel som finns så omfattande att det kostar flera hundra tusen att åtgärda och måste ske omgående eller om det är något som man kan göra med tiden.

Jag tänker främst på är anmärkningen av plattan och taket.

Jag har bifogat två foton av besiktningsprotokollet.

Tack på förhand!
 
  • IMAG0315.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0316.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med board som underlag är inte ovanligt och fungerar utmärkt. Alla tak, oavsett om det är råspont och papp eller board, kräver regelbunden tillsyn. Hur gammalt är huset? Att takpannor hamnar snett eller spricker händer och är inget konstigt. Att åtgärda otätheter vid genomföringar kostar inte en förmögenhet. Sist plåtslagaren hjälpte mig fick han klä in en tidigare murad skorsten, kostade drygt 4000:-.

Platta på mark utan underliggande isolering är en riskkonstruktion men det finns många 70-talshus som håller än i dag. Betala extra vid besiktning för att kontrollera fukt i syll och regelverk. Det finns bra lösningar (ventilerade golv) som inte är allt för dyra. Om inga akuta problem finns så ta det i takt med ytrenovering rum för rum.
 
När det gäller taket så beskriver han egentligen två olika type av risk. Dels att taket är av board, antar att det är utan underlagspapp (annars inget problem alls). Det är en mycket vanlig konstruktion, som kanske kan anses lite sämre än traditionell råspont (brädtak) med underlagspapp på.

Men det talas även om en viss påväxt. Också ett mycket vanligt fenomen, mer regel än undantag. MEN det kan vara mer eller mindre illa. Det viktigaste är att man får stopp på tillväxten. Och det beror oftast på att fuktig luft tränger upp från boytan under, och kondenserar på det kalla taket.

Det finns många varianter på felet och åtgärder. Först bör man kolla om det finns några uppenbara otätheter mellan boytan och vinden som kan tätas. Tätningslist på takluckan, otätheter i rörgenomföringar (mycket vanligt).

Men ofta är det fuktig luft som helt enkelt vandrar rakt igenom taket i ex. sovrummet. Bäst är att hindra det med plast i tak och väggar. Så gör man i alla nybyggen. Men det kan vara svårt att fixa i efterhand. Plasten måste sitta på den varma sidan av isoleringen, annars blir det kondens och mögel på plasten. En annan vanlig åtgärd är att förbättra ventilation på vinden, men det är samtidigt vanskligt, det kan förvärra situationen om man har för mycket ventilation. Och man kan minska luftflödet upp tlll vinden genom att förbättra ventilation i boytan, så att det blir lägre luftryck än på vinden.

Platta på mark från de årgångarna är alltid en risk. Man bör göra en egen överlåtelsebesiktning (besiktningaklausul i kontraktet), sök här på forumet, finns tusentals inlägg, och viktigt att det är en s.k öppen klausul. Se till att man mäter fukt i syllen vid den besiktningen (oftast en tilläggstjänst från bes, företaget), det kräver ofta ingrepp i huset, med diskreta borrhål. OM det är fuktproblem i plattan så kan det kosta allt från några tiotusentals kronor till miljonbelopp att åtgärda.
 
Redigerat:
Hej!
Tack för svaren, jag har några följdfrågor.
Syllen ligger enligt mätning av gamla hål på en fukt halt av 11% och mätningen är gjord i april. Som jag förstått det är det först vid 16% som man kan tala om risk för mögel. Vilka typer av åtgärder gör man för att hindra att fukten ökar i Syllen, är det att dränera plattan som gäller?

Om man tittar på kostnader för åtgärderna som ni rekommenderar för vinden dvs förbättrad ventilation etc är det i sammanhanget stora eller? Pratar vi klassen flera hundra tusen?
 
O
Förbättrad ventilation borde inte vara allt för kostnadskrävande.
tänk dock på att badrummen verkar behöva renoveras inom en kortare period.
 
Att bara förbättra ventilationen är som sagt inte så dyrt. Men om det är en stor ökning av frånluften så kan det bli dyrt för energiförbrukningen, man blåser ju ut varm luft. Då kan man behöva ventilation med någon form av värmeåtervinning. Avsevärt mer komplicerat, och kan bli dyrt beroende på husets förutsättningar (hur enkelt det är att få fram kanaler från en centralt placerad återvinning).
 
Redigerat:
Vad är det för ålder på huset ni tittar på?
 
Hej!
Ett sent, svar men vi har varit fullt upptagan med lite annat. Huset är från 1976, vi var där en sväng till och tittade, men har gett upp tanken på just det huset. Tack alla för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.