Haha, sant så klart!
Jag funderade till och med på att ha en hink i botten men tyckte det lät dumt :).

Det kändes bara så lätt att ösa ned allt i gropen.

Men vad händer med betong i en grop?
Säckarna blir ju helt stenhårda om de utsätts för fukt.
 
Det är ju det som är meningen med betong, det skall bli hårt. Eller?
 
  • Gilla
gadu^
  • Laddar…
Jo det är ju tanken naturligtvs, frågan är bara om man måste blanda noga i åtta minuter eller vad det är som brukar anbefallas.

Eller om det blir tillräkligtbra att bara hälla ned betong och vatten i ett hål, om syftet bara är att få en hård klump att ställa den färdiga plinten på.

Jag var ute som hastigast i morse och kände på min betongklump i hål och den kändes väldigt stabil. Skall som jag kan få sönder den i eftermiddag.
 
Det finns ju särskild betong gjort för att bara eftervattna i ett hål.

Använde det till torkvindan och den står kvar ett par år senare
 
Jordens uppfinning!

Vet du vad det kallas eller namn eller märke?
 
Japp, det var det
 
Vilken otroligt fantastisk produkt :)

Tycks vara dubelt så dyr men väldigt liten arbetsinsats.

Pratade med tillverkaren idag som sade att han inte sett detta användningsområde förut men att han tyckte att de lät klockrent. Han sade att man brukar säga att hållfastheten är som k20 och att bottna under en plint borde absolut inte vara några problem.

Förslaget var:
Ned med pulver i hålet
Ned med plinten.
Kolla att den står rakt och på rätt höjd
Sedan på med vatten runt plinten.

Vad tror ni om att borra in ett par armeringsjärn i botten på den färdiga plinten som sedan sticker ned i plintbetongen? Så att man även får lite stöd mot "brytkrafter" eller tror ni att de kan bryta sönder plintbetongen om det blir sidokrafter?
 
Du ville ju inte hålla på med järn? Kan du väl lika gärna göra en gjuten plint?
 
Ja, snart har du lagt ned mera arbete och pengar på att göra speciallösning utifrån färdig plint, istället för att gjuta en egen i hålet ;)
 
Ja, jo men så är det väl ofta :)
Man går hällre ut i garaget och hämtar en skruvdragare i stället för att ta en skruvmejsel.
Tänk de första robotgräsklipparna, de kostade betydligt mer tid än vad de soarade (nu är det väl mer jämt ;-))
 
Jag tror du överarbetar en hel del. Har du provat fylla och packa runt en nergrävd plint? Tycker 50cm plintar står stadigt när man fyllt och packat runt så en 70 borde stå ännu stadigare.

Gällande makadam under så var det en som sa (för mig väldigt trovärdig person) om att få frostfritt. Plint ner till fostfritt eller fylla med makadam från frostfritt. Som exempel skulle jag behöva gräva ner till 2,3m djup och fylla 1,9m makadam för att få en 50cm plint på frostfritt, skulle dock av praktiska skäl gjuta en plint istället för att fylla så extremat med makadam men det var principen jag var ute efter.

Oavsett djup så tycker jag man ska ha makadam under, det är kapilärbrytande och dränerande. Såvida det inte är vattensjuk mark lär det knappast vattenfylla utrymmet med makadam, vatten kommer stundtals lägga sig på botten för att sakta rinna längre ner i marken. Själva har jag satt makadam under men även runt plinten för att inte tjälen ska nypa runt plinten och lyfta upp den.
 
  • Gilla
Nicoloyden
  • Laddar…
TimPellet skrev:
I den gytja som då uppstår stoppar jag ned den stora färdiga prefab-betongplinten. Tanken är att plinten och sörjan skall smälta ihop lite. Betongen i hålet förvisso kommer bli kanska dålig men den kommer ju inte utsättas för någon belastning, i princip är den bara till för att ge den riktiga plinten ett stöd som står längre ned där det garanterat är frostfritt.
Du får nog gräva lite djupare, tjäldjupet är 1,1m i Skåne och blir naturligtvis djupare norr över.
 
Ja nu när jag har en "lösning" för att utnyttja djupet kan jag ju gräva lite djupare.

Det enda som gnager mig då är betongkostnaden :)

Jag har fått ett pris från slutagrav.se på ca 500kr/plint färdigt på plats, bara att börja bygga.
Då känns det lite tråkigt att lägga
100kr på färdiga plintar
50kr på hål (grannbarnen)
100-200kr på plintbetong
Hyra kärra eller få det hemkört, få allt rakt och snygg. Inte jättestor prisskillnad.

Jaja, nu är hålen snart klara så nu är det inte mycket att välja på för detta projekt
Min testklump med vanlig grovbetong i ett hål i marken är otroligt hård nu, kan inte spetta bort stenen jag göt in. Vore det något problem eller kanske bra att slänga i en hink knytnävsstora stenare i botten på varje hål innan jag häller på plintbetongen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.