Zachris, jag har liknande erfarenheter. Vi konsumenter är beredda att betala en hel del för stenhus (och hus överhuvudtaget) och byggbranschen gör det enda rätta, dvs tackar inte nej när tillfälle ges.
Att döma av prisuppgifter du fått från HH Celcon så tar de onekligen bra betalt för sina block. I kontrast till Xellas ytong-prislista,  2,5 gånger mer för ytterväggar, 3 gånger mer för innerväggar. Endast när det gäller bjälklaget ligger de prismässigt i linje med Ytong. Dessutom är lim inkluderat i ytong-priset.

zachris skrev:
Eftersom många menade att det är putsen som gör att ett lättbetonghus blir dyrt började vi forska på det området också och kom fram till följande:
Ytterväggar, puts, allt material, 240 m2, pris 270 kr/m2 = 64 800
Innerväggar, gipsputs, allt material, 375 m2, pris 150 kr/m2 = 56 250

Summa: 121 050
Att just lättbetonghus skulle vara dyrare att putsa än andra typer av hus känner jag inte till. Det är putsen och arbetskostnaden i sig som är milt uttryckt, hiskeligt dyrt. På forumet förekommer det prisuppgifter på en bit över tusenlappen per kvadratmeter. På andra sidan Östersjön kostar puts och arbete, strax under 50 kr/kvm.

Tänker du putsa både in- och utvändigt föreslår jag, 10mm gipsputs invändigt och 15mm cementputs utvändigt. Båda påföres maskinellt. Det finns många producenter och olika märken att välja bland, t ex Cekol, Atlas, Knauf, Kreisel, STO, osv. Materialkostnaden kan man beräkna så här:

Utvändigt
- puts: Kreisel, tynk 511 L (cementbaserad slätputs)
- åtgång: 16,5 kg/kvm vid 15mm tjocklek
- pris: 20,30 PLN + 22% VAT per 30kg förpackning (ca 1,981 kr/kg)

Alltså, till 260kvm yttervägg går det åt puts för ca 8500 kr (16,5 x 1,981 x 260).

Invändigt
- puts: Knauf, MP 75 (gipsputs)
- åtgång: 10 kg/kvm vid 10mm tjocklek
- pris: 590 PLN + 22% VAT per ton (ca 1,728 kr/kg)

Alltså, till 375kvm innervägg går det åt puts för ca 6480 kr (10 x 1,728 x 375).

Hittar du bara duktiga murare som putsar huset på ett par dagar, så kommer du nog att kunna åka på den där Barbados-resan för det som blir kvar av dina 121 050 kr.
P.S. Glöm inte grunda innan du sätter ingång med putsen!
 
  • Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
Gör som vi gjort bygg 8-kantigt då blir boytan ännu större iförhållande till fasadyta.
Vår stomme gick på 320.000 inkl alla lättbetongblock yttervägg 350mm, innerväggar 200 o 100mm block, bruk, 2 st lättbetongbjälklag, alla balkar, alla transporter och läggning av bjälklagen. Eftersom huset är 8-kantigt så har vi massor av bjälklagselement som är specialsågade på fabriken och det kostade 500 kr per element så den summan är ganska stor. Se ritning. Allt tog vi av Ytong som fanns då 2003. Huset är putsat med gammeldags 3skiktsputs, grundning, nät, 2 lager tjockputs och 3 lager stänkputs. Putsen på vårt hus 240m2 gick på 100.000 inkl allt, material, arbete, ställningar mm och moms och då var det en auktoriserad firma som gjorde det. Jag tog in många offerter när jag skulle göra det och priserna jag fick var mellan 100-200.000. Så det lönar sig att kolla flera.
Totalt hamnar vårt hus på 2.150.000 inkl tomt 250.000 kr
 
  • ritnentreplan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är plan 2 med.
 
  • ritnplan2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tufft med 8-kantigt hus, själv har jag funderat lite på att göra ett 12-kantigt hus. Var det svårt att få bygglov för något så annorlunda?
 
  • Gilla
Martin123456789
  • Laddar…
Beror på var man tänker bygga. I vårt område är det blandad bebyggelse dvs inga likadana hus, inga radhus eller så och husen på vår gata är från 1880 och framåt. Hade vi byggt på gatan jämte vår hade vi aldrig fått bygglov där är husen likadana på hela gatan som är planerad på 60-talet. Så svaret blir att det hänger på vad stadsplanen säger.


Mvh Honken
 
Hörde med en Ytong återförsäljare i Polen, som säger att Ytong inte har 15,18 och 20cm block  som lagervara längre.
Någon som kan bekräfta det ?
Lägger ut priserna så fort jag har dom.
 
Hej!
Undrar hur långt du har kommit i din upphandligsprocess!
Skall du ha stående (hela väggelement 2500-2600mm) höga eller skall du "mura" upp med vanliga block?
Vilka priser har du fått map vanliga blockoch stående väggelement från HH-celcon, Ytong etc?
Vilka putsmetoder är att föredra?
Tunn puts alt. tjockputs(gamla hederliga)??????

Står inför valet att bygga ev. ett enplans stenhus om ca 180kvm.

S :) Stenbyggaren

 
stenbyggaren skrev:
Hej!
Undrar hur långt du har kommit i din upphandligsprocess!
Inte så långt. Har fått en offert som kändes lite väl dyr, men eftersom den inte var specad post för post vet jag inte om det var stenarna eller något annat som gjorde att det drog iväg.

Skall du ha stående (hela väggelement 2500-2600mm) höga eller skall du "mura" upp med vanliga block?
Efter vad jag har förstått så blir det dyrare att använda höga stående element på grund av dyra kranhyror, men detta är inget jag bekräftat själv.
Vilka priser har du fått map vanliga blockoch stående väggelement från HH-celcon, Ytong etc?
Jag har fått höra väldigt många ungefärliga priser angående detta. Dels från den här och andra trådar här på forumet och dels från åf:ar, leverantörer och "byggare". Som vanligt beror det ofta på hur man räknar. *suck* Verkar som om det är svårt att få bra priser utan att skicka en ritning som dom kan räkna utifrån.

En ganska uppmuntrande summa jag hörde är att man (för Celcon) schablonmässigt skall kunna räkna med 1500 kr/m2 yttervägg putsat och klart, alltså inklusive allt material och arbete. Gällande innerväggarna skall man tydligen kunna räkna på 450 kr/m2. Priserna är exkl. moms.

Vilka putsmetoder är att föredra?
Tunn puts alt. tjockputs(gamla hederliga)??????
Det området har jag inte hunnit fördjupa mig i ordentligt ännu förutom att jag hört saker som att Sto inte passar så bra på lättbetong eftersom man introducerar en del "främmande material" (plastnät och liknande antar jag att dom syftar på, men jag är absolut ingen puts-expert).

Står inför valet att bygga ev. ett enplans stenhus om ca 180kvm.

S :) Stenbyggaren
Trevligt, verkar som om fler och fler blir sugna på att bygga i sten. Nu när vi äntligen har färdiga ritningar skall vi börja upphandlingsprocessen på allvar. Vi kommer att undersöka andra material än lättbetong också.
 
Hej

Vad tror ni om ett Polskt bolag som heter www.solbet.pl som levererar lättbetong?
Är det bra kvalitet?
Enligt dom själva ska det vara bättre en Ytong

Dom har även ett mellanbjälklag som heter TERIVA någon som har erfarenhet av det?
 
AoA skrev:
Hej

Vad tror ni om ett Polskt bolag som heter www.solbet.pl som levererar lättbetong?
Är det bra kvalitet?
Enligt dom själva ska det vara bättre en Ytong

Dom har även ett mellanbjälklag som heter TERIVA någon som har erfarenhet av det?
Svårt att säga något eftersom allt är på Polska . . .

Mitt intryck av den Polska byggvarumarknaden är dock att de generellt är MER professionella än i Sverige. På hemsidorna har de mycket mer utförlig information om produkterna och dess egenskaper och pris.

I Sverige så får man som privatperson ofta betala orimligt höga priser. Såg en rabattlista för elfirmor, de hade upp till 90% rabatt!!! Säkert 50% i snitt. Samma sak på allt annat byggmaterial i Sverige.
 
Habbe skrev:
Hårda fakta:
[länk]

168+ moms för byggsatsen hos Celcon
Vad är det som ingår i detta? Stenarna, alla "fönsterbalkar" och lim eller? Ingår även frakt?
 
zachris skrev:
Vad är det som ingår i detta? Stenarna, alla "fönsterbalkar" och lim eller? Ingår även frakt?
Naturligtvis är svaret ja på samtliga frågor samt att alla eventuella sågningar/förberedelser för fönster/balkar är gjorda, blocken innehåller ju rostskyddad armering som man inte skall blotta.

Förtydligar: Detta gäller Celcons stående väggelement 2520x600x365

Mvh Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.