Hej

Jag upplever att det fastnar mycket skräp/gräs/jord på skruvinfästningen och kniven på Gardena/HQ. Det föranleder att knivarna fastnar i utfällt läge,

Hur har ni andra det med dessa klipparna ?

Jag vill nog påstå att jag sköter om min klippare och rengör den med jämna mellanrum.

Köpte klipparen i april/maj och har bytt knivarna (och skruvarna) en gång.samt haft av senaste knivsatsen 2ggr (inkl idag) och rensat de och slipat de.

/M
 
Ingen mer än jag som har detta fenomenet ?
 
Klipper du väldigt kort eller är gräsmattan ojämn?

Själv har jag inte haft något problem med detta. Omdu kör i dagg på morgonen borde det så att säga lösa sig självt.
 
Är gräset blött och gärna lite långt så kan det bli så på min ibland. Likaså på min så brukar det lösa sig själv när den får klippa i torr gräs.
 
M
Med 2 döttrar med många kompisar där alla pysslar med gymnastik på olika nivåer, så har jag samma problem. Dock är det orsakat av långt hår som lossnat vid alla kullerbyttor, hjulningar, volter och allt vad de nu håller på med. Lägger sig effektivt runt skruvarna och hindrar knivarna från att snurra.
 
Gräsmattan är inte direkt ojämn men inte heller "barnrumpeslät". Klipper på läge 3.5 på Gardena R160. Vill mer påstå att det är gräs och jord som fastnar där. Sedan ser det ut som att det inte är rostfria skruvar heller som sitter där.
 
Jag har snart kört två säsonger med diverse fabirkat av skruvar och knivar men har inga problem med att det fastnar skräp runt knivarna. Undantaget var pollen-geggan som många drabbades av tidigt i somras.
 
legion skrev:
Jag har snart kört två säsonger med diverse fabirkat av skruvar och knivar men har inga problem med att det fastnar skräp runt knivarna. Undantaget var pollen-geggan som många drabbades av tidigt i somras.
Innefattar det HQ´s/Gardenas originalknivar ?
Hur länge använde du resp. knivar ?
 
Förra året körde jag med orginalknivar och bytte alldeles för ofta typ var tredje vecka.
I år har jag använt två uppsättningar vändbara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.