Hej!

Här några råd under tiden regnet skvalar.

pic00123bu1.jpg

Hål för plugg bör borras med cylinderborr. Borra för plugg innan Du borrar för skruv. Kan ske med handhållen maskin.

pic00124vx0.jpg

Fräsning av plugg bör ske "stationärt". Stanley Works tillverkade den avbildade fräsen som inköptes från Insjön för bra många år sedan. Billig och bra! En bra fräs ger pluggar med avrundad kant som gör det lättare att slå ner dem i hål.

pic00125oi5.jpg

Limmet till vänster har ingen uppgift, sök att föra ner det i hålet och slå i pluggen. Se till att ådringen blir parallell med virket.

pic00126ih1.jpg

Efter tork, kapa pluggen med ett stämjärn några mm upp. Fortsätt kapningen från det håll pluggen är kortast.

pic00127fy5.jpg

Vänd på stämjärnet och ta försiktigt bort det som återstår. Efterputsa.

Just i den här tråden har jag haft problem med att bilderna försvinner. Vi får se nu om dom blir kvar. Till frågan om hur man tar bort en gammal limmad plugg återkommer jag .

per


 
Tack för tipsen!

Jag är lite otålig så att vänte till efter julen med att svara på kluriga frågan, det går inte.

Jag föreslår att den limmade pluggen borras bort.
 
... skulle dessutom ta en borr med centrumspets. Alltså inte träborr med centrumspets utan metallborr med spets. Givetvis förmarkera mitten på pluggen med pryl och gärna plana till brottytan med ett litet stämjärn (lättare att få borren att ta i mitten)

Dessutom hög fart tillsammans med stativ och väldigt långsam matning.

Det har jag provat ett antal gånger i både spånskiva, bok och ek. Funkar bra. Spånskiva är nog det som är känsligast eftersom det är så poröst, där få man vara riktigt försiktig.

// Edit
Pernitta> nu syns inte dina två första bilder... ser att dom alla kommer via samma site.
 
Geschwint!

Ibland hjälper det att uppdatera så kommer bilderna. Nu när jag gick in fanns alla bilderna med.

Era svar anger metoder som säkert fungerar, men man kan göra det på ett fiffigare sätt.

per
 
Toppenbra med bilderna och tipsen! Tack :) Dock ser inte jag heller de 2 första bilderna.
 
Pernitta> Prova med CTRL-F5 för att gå förbi cachen i IE, då kanske du inte heller ser de två översta bilderna. Då jag lägger bildlänken i en ny IE så säger PhotoBucket: finns inte (på engelska så klart)
 
Jag ser inte heller bilderna...det är nog dom som hindrar mig från att leverera rätt svar... :D
 
Pernitta> fick mailen, nu syns bilderna igen
 
tusan...ser bilderna nu...och kan ändå inte svara. ;)
 
Hej!

Om Du råkar titta på tråden efter kl. 21.00 idag den 6 dec, så var vänlig meddela kort, om Du ser alla bilder. Det har varit en del problem för mig i och med att bilderna försvunnit.

per
 
pernitta skrev:
Hej!

Om Du råkar titta på tråden efter kl. 21.00 idag den 6 dec, så var vänlig meddela kort, om Du ser alla bilder. Det har varit en del problem för mig i och med att bilderna försvunnit.

per
Alla bilder syns helt ok för mig.

/Jan
 
MathiasS skrev:
Tack för tipsen!

Jag är lite otålig så att vänte till efter julen med att svara på kluriga frågan, det går inte.

Jag föreslår att den limmade pluggen borras bort.
Har kluriga frågan ramlat bort eller?

I alla fall, jag "råkade" ramla över denna lösning på nätet:
http://www.handymanxchange.com/removing-a-wood-plug-vt150.html
 
Nejdå men det knepet funkar inte på t ex en båtinredning som är limmad med PU.
Tyvärr så får man ofta borra och sen använda bildhuggarjärn för att ta bort det sista.

<edit> Sen finns det ryggsågar som man använder för att såga bort material nära ytan och som är som gjorda för att såga av pluggar , skall ta en bild senare.

/Kent
 
Hej Martin och Kent!

Den engelska texten anger att man skall borra ett 1/6" hål och sedan skruva i en
1 1/2" lång bult (drywall, är det maskingängad?) i pluggen. Skruvar man nu ner bulten träffar den träskruven under pluggen. Då pressas pluggen upp, och det fungerar naturligtvis om limmet runt pluggen har släppt.

Men som Kent säger, är pluggen vattenfast limmad kommer den att dra med sig omgivande trä, och plugghålet är då förstört.

Men det finns faktiskt en metod som klarar detta, och klarar jag av bilder/text så skall jag visa den om ett par dagar.

per
 
Drywall =gipsskivor. Drywall screw är därmed en gipsskruv (för infästning av gips mot träregel)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.