Min takläggare vill sluta nedersta raden av betong pannor 3 cm ovanför böjen på fotplåten. Med detta avslut kommer vattnet att rinna/droppa från pannor via nedre kanten på pappen via fotplåten till rännan. Jag trodde nedre pannraden skulle sticka ut utanför undertaket. Vad är ok? IMG_3610xs.jpg
 
Är han takläggare?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag trodde man planerade nerifrån takfoten och kapade längst upp.
Så skulle jag gjort.

Protte
 
prototypen skrev:
Jag trodde man planerade nerifrån takfoten och kapade längst upp.
Så skulle jag gjort.

Protte
Med tanke på det reglerbara avståndet för monteringen så är det väl nästan ingen som kapar pannor på ett normalt hustak nu för tiden, jag har aldrig sett någon göra det på de hus som kommit upp här i området.

Jag hade nog börjat med att kolla vad takläggaren säger, det KAN ju finnas någon tanke bakom, men det låter ju inte rätt.
Mitt tak ser inte alls lika ut som ditt så har inget direkt att jämföra med.
 
Nedersta pannan bör ligga ca en tredjedel in i hängrännan vattnet rinner inte via plåten ner i rännan utan från teglet ner i rännan, måtten som pannan bör ligga i förhållande till rännan styrs lite av taklutningen. Ser iof sig inget problem med denna innovativa lösning förutom det estetiska! Men som sagt så KAN det finnas en tanke bakom eller så lades taket fel från start, själv lägger jag från höger nedre till vänster vid takfoten först, sedan uppe vid nock höger till vänster, sedan höger takfoten till höger nock uppåt alltså! Fråga varför han gjort såhär, kan vara felmätning men svårt att erkänna!
 
Svaret från "takläggaren" är att han vill sätta rännkrokarna på takfotsbrädan (ej på plats ännu), och låta vattnet rinna via papp-kanten och takfotsplåten till rännan. För mig känns det som om allt vatten när det inte regnar står och droppar på pappen under takpannan och sedan rinner ner i rännan.

Dessutom verkar det som om rännan kommer att hamna väl lågt i förhållande till takpannorna. Blir det inte större risk då att vattnet missar rännan om det regnar?

De har inte lagt på teglet än, men lagt strö och bärläkt (på ena sidan). För mig känns det som att bärläkten ligger för högt på taket. Jag tycker nog att pannorna borde sticka ut lite nertill.

Man kanske skall använda rännkrokar som sitter på läkten istället?

Vad jag förstår så finns det väl ett alternativ med en extra fotplåt ovanpå bärläkten för att leda vattnet till rännan som då också samtidigt döljer läkten. Hur bra leder en sån lösning vattnet till rännan om rännan sitter lågt? Är det större risk att vattnet hamnar utanför?

Om jag hävdar att det är fel och kräver att de flyttar ner läkten bör man då också lägga på ny papp?

Mitt huvud alternativ nu är:
Läkten sitter fel, gör om gör rätt. Byt pappen.
Inte använda rännkrokar på takfotsbrädan utan sätt dessa på läkten.
Med eller utan extra fotplåt?

Alternativ två:
Leva med att pannorna slutar för tidigt. Läkten får sitta kvar för högt.
Inte använda rännkrokar på takfotsbrädan utan sätt dessa på läkten.
Sätta extra fotplåt för att leda ner vattnet i rännan.
Hur bra leder en extra fotplåt vattnet till rännan i detta fall? Risker?


Kan jag göra på annat sätt på andra sidan taket om jag väljer alternativ två på den sida som är läktad?
Får då två sidor som ser olika ut. Känns motbjudande.


Tacksam för synpunkter och kommentarer på detta.
 
Det finns så många olika alternativ att montera rännkrokar på; infrästa i råsponten, på nedersta bärläkten eller på takfotsbrädan. Inget av dem hindrar dock takpannorna från att sticka ut över takkanten!
De rännkrokar som är till för att montera på takfotsbrädan behöver inte hamna särskilt lågt, bildgoogla lite så hittar du en massa exempel.

Jag tycker alltså att det verkar vara ett svepskäl från din takläggare, och jag hade krävt att de gjorde om läktplaceringen.
 
Jag håller med dig och tycker du ska tvinga byggaren att göra enligt ditt första alternativ. Rent tekniskt så tror jag inte det är någon större skillnad, möjligen att pannorna skall ligga rakt över rännan och inte rinna ut på pappen.

Men estetiskt så ser det illa ut då hängrännan hamnar väldigt långt ner i förhållande till pannorna.
 
Tack för era synpunkter.

Läkten är skjuten med spikpistol med två spikar i varje korsning.
Är det något alternativ att bara flytta läkten eller bör/ska pappen bytas?
 
Kan kanske gå att sätta ytterligare en läkt, för att bryta bort det som är spikat är inge bra.

Ta dit någon annan som kan takläggning och diskutera fram en bra lösning.
Att vattnet ALLTID ska rinna ner på pappen känns inte rätt för mig, men jag har ju bara plåttak.

Sätt inte rännan för högt, tänk på snöraset inte tar med sig rännan.
(Farsan satte alltid för högt)

Protte
 
Om pappen utsätts för sol och vatten så är den slut inom några få år. Pannornas uppgift är ju att skydda underlagspappen. Som sagts i tråden så verkar det inte finnas något vettigt skäl att göra så.

OM det finns ett vettigt skäl så får man sätta en extra plåt, som skyddar pappen.
 
Tack alla för bra synpunkter.

Har gjort upp med "takläggaren" att ta bort och sätta om läkten. Han drar i rostfri skruv i de gamla hålen i bärläkten (för att hindra vatten läkage genom pappen).

Går sen vidare enligt mitt huvudalternativ (se ovan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.