Lite historik o fakta om huset som jag köpte i september månad 2011

Huset är ett Åsedahus av typen souterräng och är byggt 1970. Ingenting hade förändrats eller gjorts i huset sedan det byggdes. Förutom en gammal vattenskada i köket från en kyl samt skada i taket i badrummet så var det ändå okej. Gammalt men ändå fräscht. Men jag utgick ifrån att det mesta var skit och var därmed fullt medveten om att få renovera väldigt mycket. Grunden o tegelfasaden var i bra skick, likaså yttertaket som består av betongpannor. Jag hade inga ambitioner att ta tag i något större renoveringsarbete direkt då mina planer var att renovera vartefter ekonomin och tiden tillät. Det första var i alla fall att riva ut oljepannan och borra för bergvärme, så det var installerat o klart i början av november 2011. Likaså hade jag rivit ur heltäckningsmattor i sovrummen, målat om och lagt in ett laminatgolv. Sen hände det inte så mycket efter det. Ja, kök o hall målades om samt att köksgolvet byttes ut mot ett laminatgolv och att jag tog bort mycket buskar o träd från tomten. Jag och min son levde o mådde gott i huset helt enkelt. Vid årsskiftet 2012/2013 började jag fundera på renoveringen av suterrängvåningen.

001[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från mäklaren

002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från mäklaren

004[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning på huset

2013
I början av året så ville jag komma igång med renoveringsarbetet, det var helt enkelt dags att göra någonting. Jag visste dock inte hur jag ville ha det i suterrängvåningen. Men för att göra någonting så började jag att bila bort klacken i pannrummet som oljetanken stått på. Klacken skulle bort hur som helst, så jag fick möjlighet att testa bilmaskinen som jag lånat av min far. Där och då visste jag inte att jag skulle möta mitt livs kärlek inom en snar framtid. Tankarna på renoveringsarbete dog ut för att i stället tänka på kärlek och framtid. Så början av sommaren så började renoveringstankarna komma tillbaka. Helt naturligt så bollade jag mina tankar och idéer med min nyvunne vän och hon var inte sen att haka på 

Jag och min eventuellt framtida sambo var helt överens om att vi ville få in vattenburen golvvärme i hela suterrängvåningen. Vi undersökte en rad olika alternativ för hur vi skulle göra för att få till det på bästa sätt. Slutsatsen blev till slut att vi skulle bila ur hela suterrängvåningen, gräva ur, isolera, lägga golvvärmeslingor och därefter gjuta en ny platta. Vi ville få in ett större badrum i det gamla pannrummet och då behövde vi bila en hel del för att få in vatten och avlopp där vi ville ha det, så varför inte bila ur allt o göra det ordentligt på en gång? Sagt och gjort. Bilningsarbetet påbörjades. Det var en utmaning av dignitet. Jag fick mycket hjälp av min granne som kärrade bort massorna vartefter jag bilat ner betongen i molekyler. Vi rev väggarna till tvättstugan för att få bort korridorskänslan. Det var den enda vägg vi gav oss på att riva. Den existerande planlösningen tyckte vi var bra som den var, förutom att göra tvättstugan något mindre. Målet var nu att placera allt det funktionella i suterrängvåningen. Det vill säga: sovrum, badrum, toaletter, tvättstuga samt klädförvaring.

IMG_2860.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivit tvättstugeväggen

IMG_2942.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilningsarbete i pannrummet

Vecka 37, den 18:e september
På grund av att vi skulle göra om det gamla pannrummet till badrum så ville vi flytta på vattenmätaren så att den inte skulle sitta i vägen. Rörmokaren som vi anlitat frågade om vi inte skulle passa på att byta ut hela vägen till tomtgräns. Men vi tyckte att det kändes onödigt att börja gräva upp hela tomten, vi ville ju fokusera på att göra klart inne. Sagt och gjort, rörmokaren kapade inkommande vatten i det framtida sovrummet och skarvade på PEX-slang. Vattnet släpptes på och efter c:a 10 minuter så var det framtida sovrummet fyllt med vatten! Vattenröret hade gått sönder nere i backen under huset. Tur i oturen så gick röret sönder så att vattnet pumpades uppåt så att vi snabbt upptäckte det. Hade det sprutat nedåt hade vi antagligen hunnit gjuta ny platta innan huset börjat luta på grund av underminering eller liknande. Rörmokaren hade lite panik i ögonen, men vad tusan – han hade ju påtalat att vi skulle byta ut det. Jaja, det var bara att jaga rätt på en grävare. Så tomten grävdes upp dagen efter, både avlopp och vattenledning byttes ut. Kommunen passade på att byta ut ventilen vid tomtgränsen. Usch, jag får rysningar när jag tänker på det hela!

IMG_3029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgrävd tomt

Vecka 38
Gör klart avlopp o vatten. Lägger ut slang för el. Jämnar till underlaget.

Vecka 39
Lägga cellplast. Ut med slang för golvvärme. Trycksätter den.

IMG_3047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vecka 41
Gjutning 7:e oktober

IMG_3058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3060.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vecka 42
Gjuter upp sockel för tvättstugevägg.
Påbörjar spackling av väggar och tak.
Inkoppling av toalett och handfat, lilla toaletten.

Det dök ett hus upp på Hemnet på samma område som mitt hus. Det var byggt ungefär samtidigt och radonhalten i det var mycket högt. Källaren i det huset var byggt med blåbetong (Ytong) och jag blev då lite orolig över att även mitt hus var byggt med blåbetong. Bygghandlingar beställdes hem från kommunens arkiv och där stod det lättbetong. Den vanligaste lättbetongen på 70-talet var Ytong eller Siporex. Efter X antal timmars Googlande hade jag inte blivit något klokare, snarare mer övertygad om att det var Ytong. Så oron kvarstod. Jag beställde hem radonmätningspuckar, men de skulle ju ta sådan tid att få svar, så jag ringde efter Anticimex som fick komma o kolla den 23:e oktober. Det var Siporex, PUH! Nu var det bara att jobba vidare!

IMG_3079.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11:e november. Får svar ang. radonmätningen från puckarna. Inget radon, men det visste vi ju redan 
Vecka 47
Plastmatta läggs i tvättstugan. Heltäckningsmattor i sovrummen.

Vecka 48
1:a december. Kaklade tvättstugan.

IMG_3094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vecka 49
8:e december. Lade parkett.
Nya dörrkarmar monteras in.

IMG_3098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixar utsidan av tvättstugan

Vecka 51
Lister och foder sätts upp.
18:e december. Klara

IMG_3129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3131.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3141.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdatering följer inom kort avseende år 2014 :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Herrejösses vilket jobb! Blev superfint!
 
Tack! Vi är riktigt nöjda över hur det blev. Slitsamt var det, men skam den som ger sig :)
 
Skulle vilja göra nåt liknande med min egen källare, men måste nog avsluta lite andra projekt innan jag börjar...

Gjorde ni allt själva? Vad hamnade notan på?
 
Du resonerar klokt att göra undan andra projekt innan. Ett större källarprojekt ger nog med ångest och dåligt samvete :) Vi gjorde det mesta själva och med en del hjälp från vänner. Vi anlitade för vatten/avlopp, gjutningen samt för plastmattan i tvättstugan. Arbetet var grovt o skitigt, så det vara bara att mata på utan att tänka på vad man höll på med :) Jag har faktiskt inte räknat ihop den totala kostnaden för projektet. Men till färdig platta har jag för mig att vi låg på c:a 70-80', dvs. isolering, armering, golvvärme, betong, vatten o avlopp samt jobbet med att byta inkommande vatten o avlopp.
 
Looking good! Kul med rediga projekt ;) ser fram emot fortsättningen!
Lycka till med allt!

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Tack Sandra! Jag kommer göra ett nytt inlägg om vad som hänt efter källarprojektet inom kort :)
 
Skoj projekt. Bor i ett liknande hus och följer era ansträngningar med stort intresse! :)
 
I mitten av februari så konstaterades det av vi skall bli föräldrar! Fan vad kul var min 1:a reaktion, shit var min andra. Vi måste ju bli klara med renoveringen. Inte bara badrummet i källaren, utan även hela övervåningen! Min sambo var djuriskt skeptisk, men jag ville inte under några omständigheter göra en större renovering med ett spädbarn i huset. Så antingen gör vi det nu på en gång eller så får vi vänta i 3-4 år innan vi gör det. Min sambo köpte mina argument och nu var det bara sätta fart igen. Min kloka sambo var dock väldigt tydlig med att vi först skulle göra klart badrummet innan vi påbörjade arbetet med övervåningen. Sagt o gjort.

IMG_3202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag började med att mura upp en duschvägg.

IMG_3222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sväng till Ikea resulterade i att garderober fick monteras..

IMG_3228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våtrumsmatta lades in. Är riktigt nöjda med den.

IMG_3254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag påbörjade kaklingen av badrummet

IMG_3256.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstaterade att ljusinsläppet var riktigt dåligt. Bara till att agera.

IMG_3258.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Långborren gick såklart av :(

IMG_3263.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick inte att linjera fogarna med glasblocken, så centrum fick bli mitt på väggen.

IMG_3284.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duschhörnan tätskiktades och därefter kläddes väggen med cementplattor.

Det skall upp ett nytt innertak i badrummet, men det kan vi först göra då övervåningen är klart. Värmepumpen står i badrummet, så det är en massa vattenjobb som måste bli klart först.

Nu siktade vi in oss på övervåningen (kommer inom kort)
 
Redigerat:
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
[QUOTE

Visa bilaga 121738
En sväng till Ikea resulterade i att garderober fick monteras..

Visa bilaga 121744
Duschhörnan.
[/QUOTE]

Tjusig passning mellan takhöjd och höjd på garderoberna! Blev det så av sig självt eller har du kapat och fixat en massa?

Om det vore mitt badrum skulle jag lägga några hundra på att byta ut den vita plastsilen till golvbrunnen. En kromad i metall passar bättre ihop med duschattiraljerna och känns mycket mer gedigen och påkostad. Bara att lyfta bort den gamla och lägga dit den nya fina. Men det är bara min åsikt och man ska inreda som man själv tycker är snyggt.
 
  • Gilla
ByggDHD
  • Laddar…
Hej Fred vom Jupiter o tack för återkopplingen!

Garderoberna fick jag kämpa en hel del med. Jag blev tvungen att kapa bort ett par centimeter för att rymma beslag o.dyl. för skjutdörrarna. Jag var arg på garderoberna under monteringen men har nu gått och blivit vän med dom igen.

Jag håller med dig ang. silen i duschen och det kommer att fixas. Den vita åkte dit av mattläggaren och fokus har varit på funktion. Detaljerna kommer vi ta tag i när allt lugnat ner sig :)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Parallellt med arbetet med badrummet så började vi planera övervåningen. Vi tog sikte på köksdelen, den fick ligga till grund för hur övriga utrymmen skulle se.

På grund av tidigare vattenskador i köket och i badrummet samt att vi hade golvknarr på flera ställen så ville vi bryta upp golven. Så varför inte passa på att då lägga golvvärme överallt? Nu befann vi oss i mitten/slutet av april månad och tiden fullkomligt rusade iväg. Vi var ju tvungna att bestämma hur vi skulle ha det. Vi måste ju beställa kök o nya fönster så att vi hinner få allt innan semestern! Vi ritade o ritade, pratade med köksleverantörer som gav förslag, pratade med vänner, kollegor o föräldrar. Det var en rejäl utmaning att få till det. Det viktigaste för oss var att få till de sociala utrymmena, dvs. kök och vardagsrum. Det komiska i det hela är att planlösningen inte skulle bli så mycket annorlunda. Man får ju inte glömma bort att personen som en gång i tiden ritat huset visste vad denne höll på med.

Efter mycket om och men så spikade vi planlösningen, kök o fönster beställdes och nu var det bara till att angripa det praktiska. Vi rev upp golvet i ett rum för att se hur konstruktionen såg ut. Ett betongbjälklag om 14 cm, uppreglat c:a 10 cm och sedan golvspån/parkett. Betongbjälklaget såg jämt och fint ut så vi utgick ifrån att vi kunde lägga cellplast, golvvärme och sedan parkettgolv flytande ovanpå. Vi drog upp en grov planering för hela renoveringsarbetet och det såg ut som att vi skulle hinna göra klart innan semestern tog slut, dvs. i början av augusti. Vi fick tag på riktigt hård cellplast och beställde hem det. Men det skulle visa sig vara ett misstag. Den 8:e maj började vi riva på riktigt och kunde då konstatera att betongbjälklaget var som ett månlandskap. Det skulle inte alls gå att lägga på cellplast utan massor med avjämning. Vi tog hem konstruktörer som vi diskuterade med. Efter att ha skaffat oss mer kunskap så bestämde vi oss för att gjuta på en tunnare kaka på det befintliga betongbjälklaget. Det skulle innebära att vi skulle lägga en 5:a cellplast i botten för att sedan gjuta på c:a 5-6 cm ovanpå det. För att hinna med allt var vi tvungna att gjuta i början av juni. Detta för att plattan skulle hinna torka så pass att vi kunde lägga golv i mitten av juli. Vi bokade in betongbilen och firman som skulle gjuta till den 4:e juni och beställde hem golvvärmegrejer.

Så nu var det bara att sätta en jädrans fart för att hålla deadline. Rivningen tog ordentlig fart, flaket på pick-uppen fylldes varje kväll med rivningsmaterial och som jag varje morgon, innan jag for till jobbet, kastade på soptippen. Några dagar i veckan fick jag köra en extrasväng till tippen under lunchen. Ja, vi var i kontakt med renhållningen angående container, men det var tre veckors kö på en sådan, varför vi fick köra allt skräp själva. Under golvet som vi rev låg 10 cm kutterspån. För att slippa skottande och allt damm så införskaffade vi oss en spånsug. Spånsugen fungerade riktigt bra på så sätt att det inte dammade samt att spånet packades till ordentligt i säckarna. För att få det att flyta på var vi tvungna att vara två, en som sög upp spånet och den andra fick rensa insuget var 15:e sekund ungefär. Det fanns ganska långa bitar av spån som ledde till att det fastnade konstant. Men trots detta så var inköpet av spånsugen riktigt bra. Just det, vi rev även murstocken som kom från pannrummet och passerade vardagsrummet. Det var ju också ett spännande projekt.

Vatten- och radiatorledningar revs ut, likaså avloppet. Så snart vi hade ett rent bjälklag så lades nytt vatten, avlopp o slang för el ut. 5 cm cellplast lades ut och därefter plast, golvvärmeslingor och armeringsnät. Vi var klara dagen innan planerad gjutning och morgonen den 4:e så stod betongbil och pump redo klockan 7.

Parallellt med arbetet inomhus så pågick ett arbete utomhus med att förbereda en 52 kvadratmeter stor altan i betong. Efter att tomten grävdes upp under hösten, i samband med att inkommande vatten gick sönder, så såg ju tomten ut som ett krigsområde. Vi var tvungna att göra någonting åt det helt enkelt. Vi tog dit en firma som grävde ur, återfyllde, jämnade av samt lade ut kantbalkar så arbetet med att lägga ut isolering och armering gick snabbt och smidigt för oss. Vi ville gjuta altanen i samma veva som gjutningen inomhus för att hålla nere kostnaderna för detta. Sagt och gjort, altanen gjöts direkt efter att gjutningen inomhus var klar, skönt!

DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjar rivningen i början av Maj

DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilar bort plattan i badrummet. Mindre roligt arbete.

DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Världens bästa bil som lastades varje kväll. Att hålla undan skräpet underlättar massor.

DSC_0029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spånsugen funkade riktigt bra. Innertaket, som var gipsskivor, revs varteftersom. Massor med spik dock..

DSC_0031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi försökte behålla köket intakt så länge vi bara kunde medan vi rev.

DSC_0048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mera väggar ska bort

DSC_0062.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär ja

DSC_0056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Adjö mustock

DSC_0075.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vatten, avlopp o el lades ut. Sedan på med isolering.

DSC_0078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rullat ut med golvvärmen

DSC_0080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagt ut isolering o armering efter att grävargänget fixat till underlaget o formen.

DSC_0098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4:e Juni o gjutning, skön känsla!

DSC_0102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart inomhus, gjuter altanen.

Nu kändes det som att vi kommit halvvägs av jobbet och vi hyste stora förhoppningar att kunna komma igång med återuppbyggnaden snabbt.

Återkommer med mer :)
 
  • Gilla
stice och 2 till
  • Laddar…
UJUJ.. nu fick ju jag träningsvärk av allt jobbande/slit ;)

Ser bra ut! Blir skönt med golvvärme o slippa alla radiatorer som alltid sitter i vägen när de inte ska :) Ser fram emot återuppbyggnaden nu...

MVH Sandra
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Tack Sandra!

Joj, det blir riktigt bra med golvvärme överallt. Vi kommer installera fläktkonvektorer i garage och vid trappan ner till källaren. I och med att det inte finns någon värme under trappan (typ matkällare) så är vi rädda för kallras. Så vi passar på att sätta en konvektor som fixar både värme på vintern och kyla på sommaren :)
 
Galet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.