Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag råkade finna denna tråden och var tvungen att registrera. vet att det har gått en månad sen det sist skrevs här.

Jag kanske är något partiskt då jag enbart monterat ikea nya och gamla, ballingslöv och nått annat udda märke (med samma montering som ikea gamla)

Först och främst angående skenan, jag tycker den är helt suverän vågrätt. Vilket verkar ha konstaterats.
Detta gör att man kan montera ensam utan att bli galen.
När det pratas om vågiga väggar så anser jag som snickare att det inte är något större bekymmer att slänga in en pallbricka där det felar, ser inte bekymret i att fälla in en pall bricka nederkant på överskåp heller där det behövs? kan man sin sak tar det ju bara några minuter extra. Vi brukar dock förespråka riktning av vägg om väggen är överdrivet vågig.
Ska påpekas att jag inte monterat skåp där det finns justeringsmöjlighet på skåp för "vågiga vägg"-bekymret.

Sockeln är bra den med, har dock inte monterat där det varit påtagligt vågigt/snett golv. Om man kör sockeln stumt mot golv och det blir 5-10mm glipa mot underkant i skåp så syns inte det (beror givetvis på planlösning, hur långt ifrån man tittar. Funkar inte sockeln för att det är för snett/vågigt får man överväga att rikta golv eller sätta en sockel i mdf/eller liknande.

ang. utbytet av spånbitarna till metall stängerna som håller ihop skåpen i överkant.
Visst dom ser kanske klena ut men dom håller bra utan att böjjas vad jag vet, jag lyfte senaste igår ett 80 skåp enbart i metall stången.

De andra grejjerna är väl i princip konstaterade och behövs inte diskuteras mer.

Förövrigt tycker jag kvaliten på ikea har förbättrats nått oerhört under åren sedan jag började.
I början kände och såg man skillnad direkt, nu tycker jag att man knappt märker nån skillnad mot andra kök som jag varit i kontakt med iallafall.
Ska jag sätta kök åt mig själv så kommer jag välja ikea stomme och ev luckor. Bänkskive sortimentet har jag dålig koll på men finns det nån jag gillar så väljer jag det med. Ikeas vitvaror har jag hört blandade recensioner om från bekanta och kommer nog överväga att välja något annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag har en fråga om Metod-skåpen om något jag tycker är lite underligt.

Lägger man en skiva på ett skåp så vilar skivan på metallskenorna i framkant och bakkant. Varför är skivan fribärande längs med sidorna på skåpet? Bör man shimsa med något?

Jag ska ha 30mm stenskiva på skåpen och gillar inte riktigt detta...
 
injonil skrev:
Jag har en fråga om Metod-skåpen om något jag tycker är lite underligt.

Lägger man en skiva på ett skåp så vilar skivan på metallskenorna i framkant och bakkant. Varför är skivan fribärande längs med sidorna på skåpet? Bör man shimsa med något?

Jag ska ha 30mm stenskiva på skåpen och gillar inte riktigt detta...
Jag kan tyvärr inte bidraga med något svar, men menar du att metallskenorna sticker upp ovanför skåpsidorna?
 
...och det gillar inte granitleverantörerna heller.
Det är en av sakerna jag påpekat som negativt med det nya sortimentet.
Måste palla upp för de kan inte föra in granit en då skenorna är ivägen.
 
Ja, -RB-, så är det.

Paul-Staffanstorp, hur rekommenderar du att man löser problemet? Hittar rätt tjocklek på små metallbitar som man skruvar fast med jämna mellanrum?
 
Hur ser skenan ut?
 
Se inlägg #1 punkt 5.
 
injonil skrev:
Ja, -RB-, så är det.

Paul-Staffanstorp, hur rekommenderar du att man löser problemet? Hittar rätt tjocklek på små metallbitar som man skruvar fast med jämna mellanrum?
Metall där är det absolut sämsta som finns då granitleverantören vill kunna skjuta in skivan och den glider ju då väldigt dåligt på metallen.

Då jag håller mig från Ikea av olika anledningar så har jag bara hjälpt ett fåtal och de har valt laminatskivor.

Kan dock tänka mig att man borde kunna limma på 3mm masoniteremsor som fyller funktionen.
Tycker dock det är uselt att man själv ska behöva hitta patentlösningar på sådant här. ;)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
injonil skrev:
Jag har en fråga om Metod-skåpen om något jag tycker är lite underligt.

Lägger man en skiva på ett skåp så vilar skivan på metallskenorna i framkant och bakkant. Varför är skivan fribärande längs med sidorna på skåpet? Bör man shimsa med något?

Jag ska ha 30mm stenskiva på skåpen och gillar inte riktigt detta...
Se även upp med skruvhuvuderna på de skenorna, många av dem stack upp lite så vi fick försänka skruvarna med hjälp av ett 9 mm borr.

Vi kör 30 mm granit o frugan fixade från en möbelsnickare 2 mm masonit remsor 20 mm breda. Lades på ovansidan av bänkskåpens sidor.

Finjusteringar gjordes med tunna fanérrester 20 mm breda. Även efter skivorna var på plats så sattes fanéret på några ställen.
 
Videonisse skrev:
Se även upp med skruvhuvuderna på de skenorna, många av dem stack upp lite så vi fick försänka skruvarna med hjälp av ett 9 mm borr.

Vi kör 30 mm granit o frugan fixade från en möbelsnickare 2 mm masonit remsor 20 mm breda. Lades på ovansidan av bänkskåpens sidor.

Finjusteringar gjordes med tunna fanérrester 20 mm breda. Även efter skivorna var på plats så sattes fanéret på några ställen.

Det är ju bra att man måste modifiera en NY produkt för att det skall fungera..:thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Och dessutom få ett fult mellanlägg mellan stomme och skiva....
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
roli skrev:
Det är ju bra att man måste modifiera en NY produkt för att det skall fungera..:thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Och dessutom få ett fult mellanlägg mellan stomme och skiva....
Jo men visst är det genialiskt av ett så stort företag att dra ner så mycket på smidigheten i sina produkter så man tvingas lösa en massa saker själv. ;)

Samma sak med eras värdelösa plastsockel...som någon skrev att man ju kan fixa en egen i spånskiva.

JO MEN... är det de som ska vara meningen att man ska fixa en massa själv för det ska fungera ???
 
Köp inte ikea om det är fult med remsa masonit el liknande under stenskivan.
Den kan ju synas när man kryper i skåpet med en ficklampa .
 
largab skrev:
Köp inte ikea om det är fult med remsa masonit el liknande under stenskivan.
Den kan ju synas när man kryper i skåpet med en ficklampa .
Hahaha, you made my day ;D
 
largab skrev:
Köp inte ikea om det är fult med remsa masonit el liknande under stenskivan.
Den kan ju synas när man kryper i skåpet med en ficklampa .
Eller när man sitter vid köksbordet en bit ifrån...😉
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Eller när man sitter vid köksbordet en bit ifrån...😉
Skivorna du slängde när du monterade köket är täcksidor som ska användas ;)
 
  • Gilla
Videonisse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.