Skall ge mig på att lägga marksten vid sidan av uppfarten (den är asfalterad) så vi slipper sätta fötterna i lerigt gräs när vi kliver ur bilen.

Vi kommer inte att köra på dessa stenar utan bara gå på.

Beläggningen kommer vara ca 6mx0.6m å sättas med 50mm tjocka stenar.

Längs med ena kanten får jag ju asfalten men hur avslutar jag mot den andra kanten som blir mot gräsmattan?

Räcker det med stenmjöl å sen jord å gräs eller skall jag lägga en sträng cement å sen täcka med jord upp till stenen?
 
Kantsten som du gjuter fast.
 
Jag har satt riktig kantsten i betong utefter en kortare sådan kant. Jag ville uppnå 2 effekter, dels att hindra att stenläggningen "glider ut" mot gräsmattan, har sett det hända på många ställen. Dels att försvåra för rötter från gräset att ta sig in under stenarna, och ge ogräs i stenläggningen.

Man kan säkert förenkla lite med ex. cementsten ställd på högkant, i en betongsträng, istället för granitkantsten som jag använde.
 
MathiasS skrev:
Kantsten som du gjuter fast.
Alltså menar du att jag skall göra en "fris" som jag gjuter fast? Det blir ju inte mycket till sten mellan frisarna då lixom.

Tror ni inte det räcker med en sträng cement längs med kanten 2/3 upp på stenen?

Edit:

så här då.

mark.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag har lagt uppfarten med Benders 50mm sten och mot gräsmatta avslutade jag med deras mursten/maxisten. Jag har inte gjutit och tror inte att det behövs. Eftersom det ligger 30-50cm 0-40 som bärlager under stenläggningen tror jag risken för rötter mm är minimal. Det viktiga är att stenläggningen får ett bra mothåll.
 
Ja jag menar en "fris". Och ja, det går antagligen lika bra att gjuta upp en bit på stenen, men det är ju väldigt snyggt med ett tydligt avslut.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Hej
Vi satte plastkantstöd.Jag tror det är starka som tillverkar dom.
Fredrik
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Lite sent svar men du kanske har väntat med stenläggningen, men i alla fall.
Jag jobbar med stenläggning och vi brukar dra av ytan som vanlig ut mot en gräsyta men sedan gräva bort sista 10 centimetrarna och ersätta detta med grovbetong som vi lägger lite högre än avdragna ytan. Sedan knackar man ner sista stenplattan till rätt höjd och slätar till den betong man tryckt ut till en liten kil som håller stenen på plats och vips så har man ett litet L-stöd.
 
  • Gilla
RSRC och 4 till
  • Laddar…
Jag gjorde en liten gjuten kant längs med sista raden.
 
Räcker det med en lite gjuten kant längs med sista raden? Också om man några gångar per år ska kunna köra med bil på plattorna.
Jag vill ha möjlighet att kunna köra upp på stenplattorna några gångar per år utan att direkt köra sönder första raden.
Personligen hade jag tänkt som lindqvist71 skrev och lägga betong under sista raden med till och med 12 mm armeringsjärn i betongen men känner att det kan vara överkurs eller?
Vad säger ni?
 
Paddar du ordentligt med riktigt underlag så lär du inte behöva betong + armering under. Tror snarare det är risk för att man får problem. Kolla alla uppfarter med marksten. Det verkar ju funka.

Min gatsten är längs med carportuppfarten. Så jag kör ibland upp längs med och på stenen. Aldrig tvärs.
 
Aha, men jag ska köra upp tvärs. Normalt har jag bilen framför garaget på makadam. Men ibland när man har tynga saker itt bära in till huset tänkte ja köra upp på stenplattorna. Se bild.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då hade jag lagt någon fas av betong. Typ som i min bild ovan fast hela vägen upp till kanten på stenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.