Ett stort mått händighet behövs. Öva på enklare kakling i kök eller mindre badrum. Var mycket mycket noggrann. Ta tid på dig och fundera igenom varje moment. Dubblera gärna mängden tätmassa. Se till att ha rätt fall på golvet. Läs alla trådar här och titta på bilderna och undersök materials egenskaper och de system som finns att arbeta med. Lyssna på dem som har erfarenhet av liknande saker. Det här med att göra badrum är faktiskt inte så svårt som många vill få det till.
 
Hej
Jag har gjort ett par badrum genom åren. Har nu flyttat in i en 70-talskåk på betongplatta. Dags att renovera badrum igen. Hade Mapei som märke för badrumstätskikt på de andra badrummen. Köpte Kiilto nu på Bauhaus den här gången. och tänkte ha Golvvärme T2Blå.
Hej å hå - riva allt och rensa, regla CC 30, -fotodokumentera - gipsa väggar och tak, spackla, fiberremsor, spackla, våtrumsväva taket, måla taket, byta golvbrunn till typgodkänd Sjöbo bruk - fotodokumentare - bruket brinna färdigt - prima allt - Keragreen (Kiilto) på väggarna..... hmmm .. och så körde jag Keragreen av bara farten även på golvet (bra fall-behövde tyvärr ej flytspackla innan tätmembranet- för i så fall hade kabeln hamnat rätt) ... .. ..

Jag står nu med T2Blå kabel och vete katten hur jag skall göra! Instruktionerna säger att den skall ligga UNDER tätskiktet ! Ska jag ta bort tätskiktet - vete katten hur det skall gå till - och bygga golvet från början 1 gång till, eller finns det en work-arround (OBS Inget kakel är satt på väggarna!) ?

Min tänkta work-arround är ca 1 cm fiberförstärkt flytspackel ovanpå tätskiktet. Ovanpå detta första lager som "skyddar" tätmembranet från Kiilto från värmåverkan lägger jag T2Blåkabeln och flyter in den i ca 1 cm flytspacket till ?
Kanske det är lämpligt att byta ut T2 kabeln till en "matta" istället?


Någon med goda råd ?

MVH/Janne
 
Lägg ut kabeln, flytspackla in den minst 15 mm, på med nytt tätskikt minst 2ggr.
 
När grannhuset såldes upptäcktes en vattenskada och dä sa försäkringsbolaget att eftersom tätskiktet brustit var jobbet inte fackmannamässigt utfört och det blev ingen ersättning. De struntade fullständigt i vem som gjort jobbet, det var oväsentligt för försäkringsbolaget.

För grannen blev det så att han fick försöka få ut ersättning från firman som gjort jobbet och hade det varit en stor fima med egna försäkringar etc hade det kanske fungerat (i just detta fallet tror jag firman och han delade på kostnaden till slut eftersom det var en kompis firma etc.)

/Gojan
 
Hej Jedi!
Stå på dig o tro på dig själv, men var ändå lite kritisk och fundera, tänk planera o chatta innan du sätter igång.
Jag är själv i slutfasen av en total toalettrenovering så det är ju inte samma sak, med krav på tätskikt, golvbrunn, avrinning och lutning. Dock tycker jag att det gått bra med golvvärme (fast den dubbelhäftande tejpen skulle jag inte använda nästa gång...), flytspackling (men det var alldeles för tungt att göra själv, man skulle varit två!), tätskikt, klinkers på golv, låda för vägghängd toa, som tillsammans med vägg kaklades, badrumsskåp hyllor, tapetsering o målning.
Vi ska nog renovera vårt badrum om några år och jag funderar då på att låta proffs göra golvet (värmeslingor, flytspackel,tätskikt o klinkers) men ta vid vid väggarna själv. Om nu ngn hantverkare kan tänka sig den uppdelningen...
Har du tid att sätta dig in i allt så kan du göra det, men tyvärr är det en hel del erfarenhetskunskap som man inte riktigt får tag på innan man försöker rent praktiskt.
Jag önskar dig lycka till!
::)
 
Helena Gavle skrev:
Har du tid att sätta dig in i allt så kan du göra det, men tyvärr är det en hel del erfarenhetskunskap som man inte riktigt får tag på innan man försöker rent praktiskt
så sant!
Ska man göra ett avancerat jobb första gången så ska man helst praktisera först hos sin fiende och sen fixa det i eget hus ;D
gaia ( som är PRAO-elev i sitt eget hus .... ;))
 
spikmas skrev:
Lägg ut kabeln, flytspackla in den minst 15 mm, på med nytt tätskikt minst 2ggr.
Inget bra förslag att ha dubbla tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.