Hej alla medlemmar !!

Jag har nu spenderat ett X antal timmar i hopp om att fina manualer och lyckosamma tips utan någon större framgång.
Hoppas nu med denna tråd få ny info om denna Luftvärmepump.
Den fakta jag har på innerdelen är följande:
DSC_0387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0386.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Split type air conditioner, AAC 11000A-PTC,
Refregerant R410A/920g,
Rated input: Cooling 820 W, Heating 890W.

Nu till problematiken. I början när jag hade flyttat in i huset så gav den skön värme, men nu efter sommaren plus varit borta en del på jobb så ger den nästintill ingen värme alls. Jag har rengjort filtrena, brytit strömmen i ca 5 min, nollställt fjärrkontrollen men utan framgång..Detta är nog en av dom äldre modellerna ca 5-7 år gammal skulle jag gissa på.

Tacksam hör all hjälp !!
 
Har varit inne å kikat på den manualen från en annan tråd här, det verkar vara en nyare modell, och sedan har jag ej follo me funktionen. Har nu även provat å sätta den på 17 grader, hålet verkar vara tätt för tempgivaren som ev kunde vara en orsak till dåligt värmeflöde. Glönde dock nämna att jag även varit ute å tittat på utedelen, men kan ej se nåt direkt som skulle hindra fläkten eller luftflödet i övrigt. Har då när det var som varmast kört lite kyla och det funkade alldeles utmärkt, har efter det inte haft igång VP:n förräns runt förra veckan och då märkte jag att den ej gav någon värme.
 
Redigerat:
A
Detta är en högteknologisk produkt från Kina, troligen GREE-fabriken, det spm är gemensamt för Kinesiska produkter är sparsamheten i manual-floran, troligen beroende på att modellerna byts oftare än vad man hinner författa manualer.
Deras sofistikerade monteringsmetoder har i ditt fall gett resultat och det kan inte uteslutas att en lödskarv i innedelen gett med sig. Detta i sin tur beror eventuellt på att tillverkaren inte tillgång till det förnämliga alstret, svensk kylnorm, och därigenom använt fel material i lodet.

Med andra ord.... En kölmedelsläcka vilken inte manualen hjälper till med...

Man behöver hänga på en manometer för att veta mer samt en tångampere meter, eller effekt mätare.
Man vill veta vilket tryck kompressorn orkar få upp och hur mycket effekt den då förbrukar.

Är det en on/off kompressor eller är den variabel?
Dvs när den fungerade kunde man höra att den varvade upp i ett antal steg eller gick den i gång på en gång?
Om det är en variabel (inverter) och den nu inte varvar upp kan det även vara en givare som gett upp.
 
Redigerat av moderator:
Tackar electroluxaren för det utförliga svaret.
Oj det har jag ej tänkt på innan, men gjorde ett litet "test" nu i denna stund..Gick över på cold och 17 grader, då slog ute enheten igång direkt å det kom kyla omgående, sedan gick jag över på heat läge och 21 grader, ute enheten är ej igång å den blåser ut bara 19,1 grader vilket är min nuvarande innertemp.
Men som det låter på din beskrivning så är det nog bara att ringa till hyresvärden så en tekniker får komma ut och kolla på maskineriet.
 
Jag har en likadan. Prova att höja "önskad temperatur" så ska du se att den hoppar igång och ger värme. Termostaten är allt annat än exakt/kalibrerad.
 
Nirre, jag har haft uppe den på både 28 å 30 grader utan större resultat, men har dock ej provat nu efter all nollställning..Så jag gör ett försök å kommer med besked om en stund.
 
A
Den temperaturen som visas på innedelen, är den aktuella i rummet eller det du vill ha?
Förlängningen på frågan blir då
Om innedelen tycker att det är olidligt varmt > 30C så kan pumpen kyla men inte värma, dvs givar fel eller elektronik fel.
Mycket åska hos dig i sommar?
 
Jaha okey..Igår så satte jag en tempgivare vid utblåset och en önskad temp på 28 grader. Utblåstempen har ej varit över 20 grader..
Ja vi har haft en hel del åska å en hyfsad hagelskur.
Tempen som visas på innerdelen är den önskade temperaturen.
 
A
Har du kyla så tror jag då att det är givar fel
 
Ja kylan är det inget fel på alls..kyler så bra så jag nästan får ta på mig vinterkläder..Bara värmebiten som krånglar..Men får ringa hyresvärden så nån kommer å kollar på det..börjar bli kyligare om nätterna nu..Skönt med vedkaminen som hjälper till å nya 6 kubik imorgon..så lite värme får jag..ha ha ha.
 
Du kan ju pröva att "lura" igång den genom att välja läge "auto" och tex 30 grader (vis av erfarenhet...).

Nirre
 
Okey, testar det med en gång.
 
Sådär Nirre. Nu har jag testat autoläget i ett par timmar, den har la ökat utluft tempen med kanske 1,1 grad, så gissar nog på electroluxaren:s gissning om att det e nåt vajsing på nån givare.
 
A
De flesta innedelar har en nödkörnings-knapp, kan stå AUX,test eller inget alls
Ibland är den under kåpan men alltid på höger sida. Om man hittar den kan maskinen köras o övervakad, ett tryck brukar bli kyla och två värme men skillnader finns, se om du hittar nån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.