Hej igen Stefan!

Kul att se ditt hus också! Jag såg det där huset på Blocket förut (lite nyfiken på vad du fick ge för det - du får gärna pm:a mig om du vill berätta) och tycker det är mycker charmigt!

Nåväl - så här går mina funderingar om golven just nu... Huset stod på en huggen granitgrund vilket jag tycker att den ska fortsätta att få stå på. Granitblocken kommer därför att behöva stå på en gjuten grund av betongpelare som sedan döljs under markytan. (Kan rekommendera Gysinges bok om att flytta timmerhus så finns det bra beskrivningar på hur man gör för att gjuta sådan grund.) Grunden kommer därför att dräneras, grävas ut och sedan fyllas med singel till marknivå och därefter marktäckande plast för att förhindra fuktvandring. Sedan är jag inne på att också innanför den huggna stengrunden fylla upp med Leca-kulor eller eventuellt Lecablock. Det har man tydligen gjort på ett hus här i närheten (från 1700-talet) som jag skall titta på.

I blindbotten är jag inne på att INTE isolera med mineralull. Jag vill ha så få ickenaturliga material som möjligt. Som jag nämnde var det intressant att se att timret på mitt hus var som mest skadat där man använt just moderna material. Jag är därför fortfarande inne på att använda hampa som isolering. Sågspån i all ära men det är ett material som sjunker ihop och packas. Dessutom gillar ju möss att bygga bo i sågspånet om man har otur.

Ett annat alternativ jag tittar på är eco-fiber av återvunnet pressat papper som är borerat. Det gör (enligt tillverkaren i alla fall) att det både är relativt brandsäkert + att skadedjur inte bosätter sig där. Det har också bra hygroskopiska egenskaper.

Värme - jag är precis som du fundersam. Väljer nu mellan bergvärme med pump i kombination med vanliga element. Å andra sidan kanske även en luftvärmepump med återvinning. och jag har kikat lite på lösningar där även luften i husgrunden värms upp. Men som sagt - jag har inte bestämt mig eller låst mig för något alternativ än.

PM:a mig gärna om din adress så byter vi lite tankar och erfarenheter.
Hälsningar
/A.
 
Hej! Jag är nog ganska säker på att jag sett ditt hus också. Kommer så väl ihåg det eftersom det låg i "grannbyn"och har plöjt det mesta under en husletningsperiod på några år. Var det på blocket eller hemnet? Huset som jag köpte var prissatt på blocket och det priset lyckades jag pruta ner en del. Transporten på 65 mil med två långtradare kostade ju också en slant. I priset ingick nermontering då säljaren förfogade över en timberjack. Jag försökte PM:a dig men jag måste tydligen göra 10 st inlägg innan det är möjligt...återkommer efter några inlägg.

Såg att du hör hemma i Uppsala, skall du sätta upp huset i dessa trakter, eller?

Hälsningar
//Stefan
 
Oj vilka härliga hus ni har! Spännande att läsa vad ni håller på med. Vi är i samma situation och håller på och river en 7x20 meter gammal gård. För tillfället håller vi på med granitgrunden. Tänkte göra den klar först och plocka ner huset sen och upp genast så vi slipper vinterförvara timret.
Vi har en blogg om vårt projekt om ni är intresserade.
www.bloggen.fi/lund
klicka nederst på "visa alla inlägg" för att hänga med från början
 
Hej! Vad spännande. Har ni fått tag på en begagnad granitgrund från ett annat hus? Hur har ni tänkt att göra grunden. På er blogg så ser det ut som ni tänker gjuta.

Hälsningar
Stefan
 
Hejsan!
Grunden som fanns under huset vi köpte fick vi inte med för förra ägaren skulle ha stenarna. Vi har köpt "nya" stenar från tre olika ställen, stenar som alltså inte är märkta så det kommer att bli en hel del pusslande. Vi tänker sätta två varv med stenar.
Vi gjuter bara en krans som bär upp stenarna, alltså inte en helgjuten platta.. Den gjutna delen kommer att hamna under marknivå, alltså INTE synnas.
Berätta gärna vidare vad ni har för er!
LinStina
 
Hej på Er!

Kul med bloggen också Lina - ska bli intresssant att följa.

Stefan>> Japp - riktigt. Köpte det via Blocket. Jo - och tanken är att montera upp det någonstans här i Uppsalatrakten där vi bor.

Åker för övrigt upp imorgon och plockar bort grunden.

/Almen.
 
Hej! F.n ligger hela stommen under plåttak och väntar på att bli uppsatt. (förhoppningsvis till våren) Då detta är vårt första timmerhusprojekt så är det massor att lära sig innan man kan köra igång. Plöjer böcker och drömmer. Har börjat med att renovera fönstren. Tyvärr var de flesta glasen sönderkastade då huset stått obebott i många år så jag letar handblåsta glas med ljus o lykta. Det är tänkt att fönstren skall målas engelskt röda med linolja.

Grunden -> Har köpt ett 60-tal huggna stenar som jag tänkt att lägga som grund. Dock så kommer jag troligtvis behöva komplettera med ytterligare sten för att komma runt. Lina-> var fick ni tag på era stenar? Vad är ett rimligt pris? De jag köpt gav jag 8kkr för och det kändes som ett bra pris utan att kolla upp det något närmare. Berätta gärna varför ni gjuter en sockel och inte lägger stenarna direkt på mark eller singel. Jag behöver alla tips jag kan få.

Kul att följa ert projekt på bloggen!

//Stefan

 
Hej, Ozean/Stefan: Roligt att höra från dessa "projekt". Man gjuter ned till frostfritt för att undvika sättningar/rörelser i huset. Betong används under mark för att göra jobbet lättare (och ändå få hela känslan av att det är en äkta stengrund). Alternativet är ju att gräva en stor grop vid varje bärande punkt och lassa ned sten till frostfritt djup (gjordes förr i tiden).
 
Hej...

Ozean: Roligt att ni renoverar de gamla fönstren! Bra vintersysselsättning!
Att ha gammalt glas i fönstren är verkligen charmigt och jag hoppas ni hittar. Det gäller att hålla sig framme om man ser ngt rivningshus eller om man ser ett gammalt hus där de byter fönster och hoppas på att få sig lite gammalt glas för en billig peng.

8 kr styck för stenarna? Har du skrivit fel eller menas ngt annat med kkr? (Bor alltså i Finland och handlar i euro...)
Vi böt skrot mot massor av stenar som låg i skogen i min barndomsby. De blev alltså gratis kan man säga. Sen betalade vi dyrt för ca 50 meter fint huggen sten.. 2000 euro. Men det är inte så lätt att få tag på stenar heller så vi köpte när vi fick tillfälle. Ännu från ett tredje ställe har vi köpt stenar, där var priset ca 20 euro/meter.

Anders_Roslagen besvarade kransgjutningsfrågan och jag kan tillägga att vi inte skulle få bygglov här utan att gjuta en krans för stenarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.