Tja.

Köpte idagarna en lgh och skrev papper och flyttade in under 3-4 dagar. Under de två första dagarna så var jag inte i lägenheten mer än att jag ställde in flyttkartonger. Sen flyttade jag in och nu började jag känna avloppsstank i lägenheten. Inte jättestarkt men står man i köket så känner alla den.

Jag hade inte använt vare sig vattenkran eller avlopp när jag upptäckte detta.
Det var dåligt städat i köksskåpet under diskhon och även gamla tvättsvampar låg under skåpen när jag lossade tröskeln. Tänkte inte mer på de utan det är la de som luktar. Slängde skiten och städade rent. Kände fortfarande lukt så städade igen.

Jag har lokaliserat mitt fel till att någonstans vid avloppet där det går ner i stammen läcker det upp så de luktar pyton. Jag är ganska härdad som hantverkare men även jag äcklas av lukten.
När jag kom hem så märkte jag att golvet framför diskhon bågnade uåppåt. Kan ju vara så att jag inte märkt det på visningen eller att det är lite slarvigt gjort.

Jag märkte även att kökskranen står och droppar konstant. Eller den har inte slutat sen igår kväll iaf. Kanske bara en packning förvisso.

Lägenheten är Renoverad för 3år sedan och jag var på visning för 3 månader sedan och har inte varit i lägenheten sen jag tog över den då.


Har jag gått på en nit och får bekosta kanske ett simpelt fel eller något värre? Ringde till mäklaren och skulle fråga men blev vidare kopplad som tyckte att jag skulle snacka med någon "vaktmästare istället". Vad jag har pratat med mäklaren tidigare så var det något i stil med att ryker kylen sönder inom 1-3 månader så ersätts den med en likvärdig etc.

Vad har jag för rättigheter eller är det bara att ringa första bästa rörmockare och ta det som en man?


//Martin
 
Om du inte har tappat vatten ner i avlopp och vattenlås på 3 mån, speciellt med denna sommarvärmen vi
haft, så har förmodligen vattnet avdunstar i vattenlåsen.
Spola och det bör försvinna.
Om inte, kolla att anslutningarna före vattenlåsen är täta.
Det kan ju vara så att förgående ägare tagit loss och rengjort och inte fått det återmonterat rätt.
 
Dåvarande ägarna flyttade ut dagarna innan jag flyttade in så det har ju använts. Det är ingen källarbrunn vi snackar om.
Dvs Det har inte stått tomt i 3 månader. Bara några dar.

Jag har spolat lite vatten och jag har tittat och känt. Men Då jag inte är rörmockare så kan jag inte uttala mig mer än vad jag ser och känner.
 
Fyll alla vattenlås med vatten. Kolla att dom inte verkar sitta snett någonstans (dom har ju haft bort och gjort rent inför flytten). Kan även vara typ backventiler istället för vattenlås i handfat, kolla om något verkar sitta snett.
 
Och mitt standardtips (eftersom jag råkade ut för det själv, dock från ett handfat) är att kolla anslutningen där avloppsrören går in i vägg eller ner i golv. I mitt fall hade man inte använt en gummimuff utan tätat med någon mjukfog, som sedan vid rörelser i röret släppt och så blev det stank. Det kan ju också vara så att du har en gummimuff, men att den är torr och sprucken och bör bytas.
 
fredri_k
Dom kanske hade lagt tvättsvamparna vid "stammen" i golvet så det inte kom ut avloppslukt där? Har också haft en gummimuff som inte slutit tätt nere vid golvet, och det luktar ju gammalt akvarie som helvete om det inte är tätt där.

Ofta känner man ett vinddrag också därifrån om det inte är tätt, lukt från vattenlåset och ovanför får du enbart om vattnet dunstat i låset eller om det är fullt med "skit" i vattenlåset.. Här hemma får man regelbundet ta isär vattenlåsen och göra rent, det är allt möjligt intressant där i, brukar vara en grönaktig gegga som alger till slut.. Brukar också ge upphov till gammalt akvarie vatten - doft till slut...

En kompis flyttade in i en lgh en gång där tidigare ägaren rengjort vattenlåset till duschen lite väl grundligt, d.v.s tömt låset på vatten helt = luft från avloppet går direkt upp i luften.. Gick knappt gå in i lägenheten, surströmming luktar gott jämförelsevis med den odören :)

Angående kranen så är det packningen / packningarna som är dålig, kolla modell och sen finns ofta klipp på youtube om du vill ge dig på det själv, om du har avstängningsventil innan kranen någonstans kan du ju göra det själv, annars är det nog bättre att leja bort...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.