Håller på och bygger kök och har inhandlat köksdelar från Ikea och alla vitvaror vi behöver. Har gjort en köksplanering som vi bestämt oss för men nu har jag fått lite andra tankar, p.g.a. allting kanske inte blev så bra. T.ex. inget mellanrum mellan spishäll och högskåp.
Så jag gjorde om planeringen och flyttade runt lite, med de delar vi redan har. Fler delar får inte plats och jag har ingen lust att ha lagt en massa pengar på nåt vi inte kommer använda.
Hålrummet är för diskmaskinen. Vatten finns inte i rummet just nu. Det enda som är spikat är hällen och fläkten då murstocken går rakt bakom.
Ge mig gärna kommentarer på båda varianterna och tipsa om andra sätt att bygga på.
 
  • kitchen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen tycker jag att det övre förslaget är bäst.
Diskmaskin och vask ligger intill varandra. Det blir mindre kladd när man spolat av disken innan den sätts in i maskinen. Dessutom blir det smidigare med avlopp och vatten till diskmaskinen.

Det är också bra att inbyggnadsugnen är i närheten av spisfläkten så att ugnsoset inte behöver färdas tvärs över rummet.

Om ni tycker att inredningen är dåligt tilltagen, varför sätter ni inte ett vanligt överskåp över spisen med infälld fläkt. Då får ni mer förvaring och ett mer enhetligt utseende i köket. För att en sådan spiskåpa som ni valt skall komma till sin rätt så bör den vara lite mer fristående, inte inklämd mellan två skåp.

Jag skulle också vilja ha en avställnignsyta i direkt anslutning till ugnen. Antingen i fprm av en bänkskiva mellan spis och ugn elelr som en utdragbar skärbräda. Man kan ju snabbt behöva sätta ner tunga, varma saker som komemr direkt ur ugnen. Att sätta ner det på spisen är ingen bra lösning eftersom det antagligen är en ömtålig glashäll och den kanske är full av kastruller och annat när man lagar mat.

En bra förvaring är ett utdragbart 40 cm högskåp. I det får man rum med lika mycket som i ett 60-skåp. Dessutom blir innehållet föredömligt överskådningsbart.
 
Förslag 2 är bättre än 1. Jag hade en gång 30cm avlastningsyta på ena sidan av spisen och det var irriterande, att inte ha något alls... :p

Klarar ni er utan överskåpet th om fläkten tror jag att det skulle se snyggt ut. Om ni inte har köpt fläkt kanske ni kan välja en inbyggd. Tycker generellt att kåpor är att föredra men inte dikt mellan två överskåp.

Edit: å andra sidan hamnar ju inte diskmaskinen så bra nej...

Zephir
 
volvo skrev:
Personligen tycker jag att det övre förslaget är bäst.
Diskmaskin och vask ligger intill varandra. Det blir mindre kladd när man spolat av disken innan den sätts in i maskinen. Dessutom blir det smidigare med avlopp och vatten till diskmaskinen.

Det är också bra att inbyggnadsugnen är i närheten av spisfläkten så att ugnsoset inte behöver färdas tvärs över rummet.

Om ni tycker att inredningen är dåligt tilltagen, varför sätter ni inte ett vanligt överskåp över spisen med infälld fläkt. Då får ni mer förvaring och ett mer enhetligt utseende i köket. För att en sådan spiskåpa som ni valt skall komma till sin rätt så bör den vara lite mer fristående, inte inklämd mellan två skåp.

Jag skulle också vilja ha en avställnignsyta i direkt anslutning till ugnen. Antingen i fprm av en bänkskiva mellan spis och ugn elelr som en utdragbar skärbräda. Man kan ju snabbt behöva sätta ner tunga, varma saker som komemr direkt ur ugnen. Att sätta ner det på spisen är ingen bra lösning eftersom det antagligen är en ömtålig glashäll och den kanske är full av kastruller och annat när man lagar mat.

En bra förvaring är ett utdragbart 40 cm högskåp. I det får man rum med lika mycket som i ett 60-skåp. Dessutom blir innehållet föredömligt överskådningsbart.
De två olika förslagen är ju som sagt inte spikade, däremot vill jag använda de skåp som vi har inhandlat utan att behöva lägga till. Placering av vask och diskmaskin går att justera, bara så länge fläkt kan vara där den är. Fläkten är inte exakt sådan som på bilden, valde bara den för att visa att fläkten ska vara där. Den här fläkten är det som ska användas: http://www.hemmabutikerna.com/objects/internalType,1/did,10,10/webshop,1/expwin,1/69981.html

 
zephir skrev:
Förslag 2 är bättre än 1. Jag hade en gång 30cm avlastningsyta på ena sidan av spisen och det var irriterande, att inte ha något alls... :p

Klarar ni er utan överskåpet th om fläkten tror jag att det skulle se snyggt ut. Om ni inte har köpt fläkt kanske ni kan välja en inbyggd. Tycker generellt att kåpor är att föredra men inte dikt mellan två överskåp.

Edit: å andra sidan hamnar ju inte diskmaskinen så bra nej...

Zephir
Det är ju som sagt avlastningsytan vid spis och ugn som jag reagerat på vad gäller förslag 1. Vill dock använda alla skåp vi har inhandlat. Diskmaskin och vask är som sagt inte spikade nånstans så länge fläkten kan hamna där den gör.
Du är välkommen att placera om skåpen och försöka få en bättre lösning än de jag har gjort.
 
Du kan ju bygga en taksockel för att dölja fläktkanalen och då kan du placera kåpan var du vill. Annars är det väl inte helt ovanligt att man bara låter kanalen vara synlig eller bara bygger in just den.

Om murstocken används för att elda i så bör du höra med sotare om det är tillåtet att ansluta köksventilationen.
 
Betong skrev:
Du kan ju bygga en taksockel för att dölja fläktkanalen och då kan du placera kåpan var du vill. Annars är det väl inte helt ovanligt att man bara låter kanalen vara synlig eller bara bygger in just den.

Om murstocken används för att elda i så bör du höra med sotare om det är tillåtet att ansluta köksventilationen.
Det kommer endast vara nio cm till tak från överskåpen så det blir nog lite tight att ha en fläktkanal där bakom och synlig vill vi inte ha den.
Murstocken används för att elda i men har flera rör. Men givetvis kommer vi kolla upp saker och ting så att det funkar som det ska.
 
Mitt förslag baseras på förslag 2 men involverar lite byten, ändringar och nyanskaffningar.

Byt ut diskbänkskåpet mot ett på 60cm och placera DM mellan högskåpet och diskbänkskåpet. Byt ut 40-skåpet brevid hällen mot 40-5låd. Byt till en 60 3-låd under hällen och placera en likadan brevid där DM stod.

Bänkskåp från vänster:
Högskåp 60 - DM 60 - DiskS 60 - HörnS 90 - 3låd 60 - 3låd+häll 60 + 40 5låd

Skippa 40 och 30 skåpen som du har på väggen med fläktkåpan och låt kåpan få lite utrymme att glänsa på :)

Överskåp från högskåp:
40 skåp - 80 dblskåp - 30 skåp - 60 hörnskåp - 40 skåp

Mina 50 öre...

// WM
 
NR 2 är helt OK, tycker jag :)
gaia
 
Wintermute skrev:
Mitt förslag baseras på förslag 2 men involverar lite byten, ändringar och nyanskaffningar.

Byt ut diskbänkskåpet mot ett på 60cm och placera DM mellan högskåpet och diskbänkskåpet. Byt ut 40-skåpet brevid hällen mot 40-5låd. Byt till en 60 3-låd under hällen och placera en likadan brevid där DM stod.

Bänkskåp från vänster:
Högskåp 60 - DM 60 - DiskS 60 - HörnS 90 - 3låd 60 - 3låd+häll 60 + 40 5låd

Skippa 40 och 30 skåpen som du har på väggen med fläktkåpan och låt kåpan få lite utrymme att glänsa på :)

Överskåp från högskåp:
40 skåp - 80 dblskåp - 30 skåp - 60 hörnskåp - 40 skåp

Mina 50 öre...

// WM
Tack för idéen men det blir för mycket nytt att handla och skåp över som vi inte har någon nytta av då. Flera nya bänkskåp och en ny vask så hamnar vi bortåt 5000:-, så vi försöker göra något med det vi har istället.
 
Jag föredrar kök nr1, men med lite omflyttningar av bef. skåp. för att få en liten avställningyta bredvid spisen och en matberedningsyta mellan spis och diskho.


 
  • thomas_lindgren_nr_1_060126.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det andra alt är att du helt enkelt flyttar 40-skåpet, plockar bort hörnskåpet och ett 30-skåp för att få mer luft kring fläktkåpan.
 
  • thomas_lindgren_nr_2_060126.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Linska: Det första förslaget verkar riktigt bra. Men det blir inte riktigt bra med fläkten, då murstocken går mellan ca 75-110 cm in från dörröppningen och med två skåp på bredden börjar ju fläktkåpan först 100 cm in. Iofs kan man väl dra fläktkanalen genom väggen till vardagsrummet och göra något snyggt som inte märks allt för mycket.
Vill som sagt kunna använda alla delar som jag köpt så andra förslaget faller bort på den biten.
 
ThomasLindgren skrev:
Vill som sagt kunna använda alla delar som jag köpt så andra förslaget faller bort på den biten.
Vad är viktigast, att få ett fungerande och snyggt kök eller att använda alla skåp?
Om jag hade varit du så hade jag varit glad om jag kunnat få ett fint kök genom använda det mesta jag redan hade och kanske kompletterat med något.

Ett kök är ju ett viktigt rum som man skall leva länge med.
IKEAskåpen är ju överkomliga i pris.
Ett överblivet skåp kanske kan användas i förrådet, garaget, klädkammaren eller källaren?
 
volvo skrev:
Vad är viktigast, att få ett fungerande och snyggt kök eller att använda alla skåp?
Om jag hade varit du så hade jag varit glad om jag kunnat få ett fint kök genom använda det mesta jag redan hade och kanske kompletterat med något.

Ett kök är ju ett viktigt rum som man skall leva länge med.
IKEAskåpen är ju överkomliga i pris.
Ett överblivet skåp kanske kan användas i förrådet, garaget, klädkammaren eller källaren?
Givetvis är det viktigast att få ett fungerande och snyggt kök men det ska nog inte vara någon omöjlighet att få med våra inköpta delar. Har ju fått flera förslag varav ett var riktigt bra och skulle mycket väl kunna funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.