Dekker skrev:
Enligt Passivhus, detaljutformning och dess köldbryggor - FULLTEXT01.pdf så handlar det om att bryta köldbryggor. Om man stoppar fönstret mitt i konstruktionen kan man isolera de bärande och karmen lite bättre. Läs gärna hela pdfen jag länkade till, den förklarar det mycket bättre än vad jag kan göra.

Den tar dock endast upp köldbryggor, kan tänka mig att värmeavledningsförmågan, eller vad det nu heter, minskar också om luften runt glaset inte rör på sig lika mycket heller som det blir om det ligger mera skyddat genom att vara en bit in från fasaden. Luft måste röra på sig för att kunna effektivt transportera bort värme, annars isolerar luften, se bara på de flesta isoleringsmaterial som är baserade på att luften skall vara stillastående.

Det som var helt nytt för mig var användande av lättbalkar(av trä) för att minska köldbryggor på bärande delar.
Du resonerar helt rätt!
Den där "värmeavledningsförmågan" kallas konvektion, värmetransport genom strömning i en gas eller en vätska.
Och det verkar rimligt att konvektionen minskar om luften måste "ta en omväg" in i fönsternischen för att hämta värmen från glasytan.

Samtidigt gör nog indragna fönster att värmestrålningen mot rymden minskar, vilket bör ge mindre kondens på fönstren.
Ungefär samma effekt som en utdragen takfot skulle ge alltså.

Och kondensen uppstår inte bara höst och vinter.
Nu i juli och september har kondensen skymt sikten genom fönstren flera förmiddagar efter klara, kalla nätter.
Nackdelen med välisolerande fönster :wow:

Betr. lättbalkar i väggkonstruktionen: Villa Varm har ganska länge använt denna typ av regel för att bryta köldbryggorna:
villavarm_lattregel.jpg
 
Jag har för mig att jag läst någonstans att fönster ska placeras något innanför isoleringens utsida för bästa effekt.
 
Fönstren skall tveklöst flyttas ut. Ser väldigt hålögt ut med fönster långt in i fasaden. Allt mellan i liv med fasad och 2" in är en smaksak, men längre in än så blir fult i de flestas ögon. Själv tycker jag att i liv med fasaden är det bästa alternativet.
 
Att fönster i liv med fasaden är inget vidare om man bor där drt kan bli väldigt kallt på vintern.
Det ska Max ligga så långt ut att det är liv med isoleringen.
 
S
När jag pratade med kommun om jag behövde bygglov för att tilläggsisolera lyfte hon fram fönstren som en punkt som var otroligt viktig, för hon menade på att i ett detaljplanerat område så ser det väldigt konstigt ut om vissa hus har fönstren jämns med fasaden, och vissa hus har fönstren insjunkna.

Det är för mig helt sjukt att kommunen ens ska ha åsikter om det, och framförallt går det emot miljövänligheten ifall hon sätter käppar i hjulen för mig när jag vill tilläggsisolera.
 
ronolo skrev:
Fönstren skall tveklöst flyttas ut. Ser väldigt hålögt ut med fönster långt in i fasaden. Allt mellan i liv med fasad och 2" in är en smaksak, men längre in än så blir fult i de flestas ögon. Själv tycker jag att i liv med fasaden är det bästa alternativet.
Jag tilläggsisolerade ett hus på 1980-talet.
Bytte från Sidiplattor till till träpanel (vilket huset hade haft en gång).

Vi flyttade inte ut fönstren, så de hamnade 80 + 22 + 22 mm = 124 mm in från fasadytan.
Det är klart att det såg lite "djupt" ut, men absolut inte fult.
Ingen klagade, fast det var ett K-märkt område.
 
KnockOnWood skrev:
Jag tilläggsisolerade ett hus på 1980-talet.
Bytte från Sidiplattor till till träpanel (vilket huset hade haft en gång).

Vi flyttade inte ut fönstren, så de hamnade 80 + 22 + 22 mm = 124 mm in från fasadytan.
Det är klart att det såg lite "djupt" ut, men absolut inte fult.
Ingen klagade, fast det var ett K-märkt område.
Du kan inte tänka dig att visa ett foto på detta? Det vore kul att se!


Förövrigt, återigen, tack för era tankar. Jag har fortfarande inte bestämt mig, men det lutar åt att fönstret får sitta ungefär mitt i väggen. Det verkar som att i princip alla tycker att det låter fult, men frågan är om det ändå inte är smartast. Men jag suger på det en stund till.

Alternativet är att de nya fönstren får sitta nåååågot längre ut för att de ska bli mindre konstiga. Kanske 5cm eller något, som man troligen bara ser om man verkligen vet vad man ska titta efter.

Oavsett vilket så är det inte förhandlingsbart att ha fönstren närmare ytterkanten (panel) än 10 cm. Det låter inte klokt i någon aspekt att sätta fönstren i ytterkanten, annat än att det må se bra ut.
 
tobbew skrev:
Du kan inte tänka dig att visa ett foto på detta? Det vore kul att se!...
Det hade jag gärna gjort!
Men jobbet gjordes 1983, och jag flyttade därifrån 1998 så...

Adressen är Asperö Byväg 1, 43080 ASPERÖ

Lite långt att åka för dig skulle jag tro :surprised:
 
aha ;) Ska knacka på där nästa gång jag är i trakterna. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
IMG_0556[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att infällda fönster känns ombonat, dessa är 18 cm in (ej klart med omslag uppe och nere)
 
  • Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
Tänkte att jag skulle bidra med lite bilder från vårt hus här,

Vi bytte fönster och monterade dom på samma sätt som de gamla, sedan tilläggsisolerade vi 45+45 samt ny panel 22+22.
Totalt sitter de nu 21cm in från ytterfasad.
Vi hade självklart gärna flyttat ut fönstren, men tyckte inte att det var värt jobbet.
Vi tycker inte att det ser fult eller speciellt konstigt ut, inte ens nu när vi byggt ut huset och då satt fönstren ca 8cm in från ytterfasad.

//Niklas

20140903_170910.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140903_171036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140903_171126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jättetack för bilderna! Jag håller med om att det inte ser illa ut, jag tycker det fungerar jättebra.
Nu kan jag absolut sätta mina fönster 20 cm in utan att känna att risken är stor att det blir SKITFULT, för det har jag nu fått bevisat för mig att det inte blir. :)

Edit:

Förresten, hur gjorde ni med plåtarna under fönstren?
Jag har dubbla väggar, en på insidan som fönstret sitter i och en på utsidan som panelen spikas i.
Regeln under fönstret, alltså den som fönstret annars skulle ha stått i - den har jag satt 3 cm lägre på utsidan, så att man kan ha ett bra fall hela vägen.
 
Redigerat:
tobbew skrev:
...
Förresten, hur gjorde ni med plåtarna under fönstren?
Jag har dubbla väggar, en på insidan som fönstret sitter i och en på utsidan som panelen spikas i.
Regeln under fönstret, alltså den som fönstret annars skulle ha stått i - den har jag satt 3 cm lägre på utsidan, så att man kan ha ett bra fall hela vägen.
Underblecken beställer du med rätt bredd från ett litet plåtslageri.
När jag gjorde motsvarande på mitt hus i Gbgs skärgård bestämde plåtslagaren att jag skulle ha aluminium, pga den salta miljön.
Och aluminiumplåten var väldigt behändig att jobba med.
Se till att du får bra lutning på underblecken, så vatten inte blir stående.
 
Uppföljning:
Vi bestämde oss för att flytta in fönstren. Det finns bara två fönster monterade än, men alla blir ca 17 cm in i väggen. Jag tycker det blir ganska snyggt faktiskt. Jag tror det är mest en vanesak. :)

Att sätta fönster som livar med panelen skulle jag bara tycka se skitkonstigt ut nu. :)

Vi har lagt upp en fb-sida med lite bilder och grejer om man vill hänga med. :)
https://www.facebook.com/etthundratolvan
 
tobbew skrev:
...
Vi har lagt upp en fb-sida med lite bilder och grejer om man vill hänga med. :)
[länk]
Tack för bilderna. Visst ser det bra ut!

En, kanske försumbar, nackdel med fönstren långt in i fasaden är att det minskar betraktningsvinkeln horisontellt.

Sitter fönstren lång ut i fasaden så kan man alltid sticka ut huvudet i fönsternischen och se nästan 180°,
men sitter fönstren långt in går ju inte detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.