Är på gång med liknande arbete. Har du gjort OVK ännu? Vad fick du betala för besiktningen?
 
Robban66 skrev:
Äldre hus utan plast som inte är tät som ett modernt hus, finns det några nackdelar där med FTX eller kvittar det?
Jag har installerat i ett hus utan plast.
Största fördelen är att jag kunde isolera vinden med ekofiber efter då luftfuktigheten däruppe sjönk dramatiskt efter ftx-installationen.
 
Med en ftx anläggning läcker det mindre fuktig luft upp till vinden då?

Om jag förstått det rätt så har man lite undertryck i bostaden, dvs utflödet är högre än inflödet. Är det inte risk då att man drar in luft från vinden mm om det inte är helt tätt med plast?
 
Jag har ett äldre hus med dålig ångspärr mot vinden och FTX och har inte märkt av att den skulle dra ner nått. Då måste det var öppet i så fall nånstans. Skall oxå isolera med ekofiber när jag får tid nått år...
 
Det är snarare så att undertrycket gör att fuktig luft som finns i huset från matlagning, människor, tvätt, dusch osv. Inte kommer upp på vinden.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Finns det några nackdelar med FTX förutom investeringen?
 
Tyckte jag läste nånstans att äldre hus inte behöver göra en OVK-kontroll utan det gäller endast nybyggen.
 
Alla hus behöver göra en OVK om man väsentligt ändrar ventilationen. Om man byter från självdrag till FTX så anses det att man väsentligt ändrar ventilationen och husets miljö. Hur detta kontrolleras eller vad det kan få för följder vet jag inte.. Kanske en försäkringsfråga om något händer så att man går igenom huset eller om ni säljer huset och dokumentation om OVK saknas.
 
Jaha, får väll ställa in luftflödena ordentligt då :)
 
Sådär, har nu hyrt en Testo 417 + köpt 2st ljuddämpare till IN/UT luften http://www.luftbutiken.se/ljuddampare/4103-ljuddamparslang-160-l-150cm.html
Tog nån timme att få dämparna på plats och det blev STOR skillnad när man stod utomhus och lyssnade före/efter! Så glad att jag köpte dem då det gav snabbt & bra resultat.

Då det var lite kort avstånd mellan agget och väggen så blev det en kringla på utrören. Dock så är rören totalt bara 3m så tryckfall etc är väll ändå försumbart
DSC_0008.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter 3h inskruvning så ligger jag på
Övervåning
IN: ~27,1 l/s
UT: ~31,5 l/s
Källare
IN: ~29,7 l/s
UT: ~34,2 l/s

Totalt
IN: 56,8 l/s
UT: 65,6 l/s

Diff ~15.5% undertryck?

Infläkt: 55% -2020 RPM
Utfläkt: 68% -2480 RPM

Ska ställa ner utfläkten lite och dra upp infläkten så jag kommer närmre ~10% undertryck, tror det blir bra.
 
Ser bra ut! Vet nu med egen erfarenhet att det är svårt att få till rördragningen i ett befintligt hus :(

Fråga: Hur upplever du flexdämparna från luftbutiken jämfört med dem från soliduct?

Jag har kört med både 60 och 120 från soliduct, och 120 är ju ok kvalitet. Men nu behöver jag dra 140cm inne i garaget från insug till garagevind, dvs måste kondensisoleras, och då hade ju en sådan passat fint eftersom den ger ljuddämpning och islolering på samma gång.
 
Tycker dom var bra, inget att klaga på. Skulle helt klart köra på dem igen om det behövdes. PVC plasten kändes nästan bättre än aluminiumfolien på dem andra flexdämparna.

Ikväll har jag bara ändrat fläkthastigheterna och får just nu:

IN: 57% = 59.0l/s (28.1+30.9)
UT: 65% = 63.9l/s (30.4+33.5)

~8% undertryck vilket känns som en ganska lagom undertrycks nivå.

Ska testa att hitta en balanserad nivå också, så jag kan ställa om fläkthastigheterna utan behov av en mätare i framtiden.
-----------------------------------------------------------------------

* Testade
IN: 59% = 61.3l/s (28.7+32.6)
UT: 63% = 60.0l/s (28.6+31.4)

Och då blev det ~2% övertryck

-----------------------------------------------------------------------

Försökte nå en balanserad setup men det blev inte bra. Ställde tillbaka till 57% & 65% och mätte igen.

IN: 57% = 59.7l/s (28.8+30.9)
UT: 65% = 62.7l/s (30.0+32.7)

~5% undertryck.

Så mellan 5-8% undertryck verkar det ligga på vid denna inställning vilket kanske jag ska nöja mig med.
 
Redigerat:
Hur många tilluftventiler resp frånluftventiler har du på varje plan?
Mvh
Mattias
 
Uppe: 4 till, 3 från
Nere: 2 till, 3 från
 
Ok, har själv just nu.
Uppe: 4 till; 2 från
Nere: 2 till; 1 från.

Håller på att dimensionera upp systemet, dock blir det inget krypa på vinden mer förräns till våren.

Går det att hyra Testo på typ Ramirent eller är det bara vi ventilations butikerna?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.