På flera ställen i källaren ( kallkällare) börjar väggarna bli brunfärgade och putsen på väggarna ramla lätt av. Hur fixar jag det? Vi har en luftavfuktare i tvättrummet men källaren är stor. Behöver jag ha två luftavfuktare? Vi har inte dränerat runt huset. Huset är från 1945 ,1 1/2 plans.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du blir inte av med detta problem förrän du dränerat och ev. klätt källarväggen utvändigt med platonmatta eller isodrän.
 
Svårt att säga om du behöver fler luftavfuktare eftersom du inte skriver vad du har för avfuktare nu, men jag tror t.ex. Woods DS28 som jag själv har rekommenderas till utrymmen upp till 90kvm.

Ditt huvudsakliga problem är att väggarna verkar vara målade med någon tät färg som stänger inne fukten vilket med tiden innebär att putsen släpper. Risken är stor att problemet återkommer även om du dränerar. Det du behöver göra är att slipa bort all färg, putsa om väggarna och måla med en diffusionsöppen färg. Kalkfärg om du putsar med kalkbruk annars silikatfärg.
 
Puts kan släppa pga fukt utan att för den skull vara målade med för tät färg.

Avfuktare hjälper inte.

Jag tror som roland53 att du behöver dränera om. Alternativet är att riva ner all puts och göra om. Det kommer hålla i många många är även om väggarna är fuktiga (minst 50).

Edit: putsen från -45 har betydligt sämre kvalitet än det som används idag
 
Riva ner all puts måste han ju göra oavsett, ser det ut sådär så är ju redan nederdelen av väggen redan förstörd, och det går ju knappast att riva bara halva väggen. Även om du dränerar om så kommer du få samma problem eftersom husets grundsula troligtvis står direkt på backen och kapillärsuger fukt som sedan vill ut genom väggarna.
 
Jo, men jag menar nog att om man putsar om väggarna så finns det ingen risk att problemet återkommer de närmaste 50 åren.
 
Så länge man målar med diffusionsöppen färg iaf!
 
Jo, självklart :)
 
injonil skrev:
Jo, men jag menar nog att om man putsar om väggarna så finns det ingen risk att problemet återkommer de närmaste 50 åren.
Problemet i denna vägg, som jag ser det, är att det är murat med tegel.
Tegel under jord är inget bra. Kapillärsugande
Det kan mycket väl bli som scim antyder, att fukten sugs upp från grundsulan och då hjälper det inte helt och hållet att fuktskydda väggen från utsidan även om det skulle bli bättre...
 
En murad putsad vägg tål att vara fuktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.