Har monterat in dubbla led downlights i hallen och tänkte montera en snygg dimmer , kanske elko pluss med nån snygg ram, men förstår inte riktigt hur man avläser vad som passar till mina downlights, sätter in en bild så kanske det finns nån vänlig själ som kan komma med förslag eller en förklaring.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det framgår inte vilken dimmer som ska användas. Men dimbara drivdon till LED brukar vilja ha en framkantsdimmer. Men det är inte säkert att det fungerar bra med första bästa, utan du kan behöva prova flera olika modeller och fabrikat av framkantsdimmers innan du hittar en.

Här skrev jag lite mer om olika typer av dimmers, dessutom väldigt nyligen, i en väldigt snarlik fråga, kanske rent av exakt likadan då det verkar handla om Kina-LED här också:
http://www.byggahus.se/forum/belysn...r-nexa-led-dimmer.html?perpage=30#post2069646
 
Ok
Det här med Min last , hur fungerar det? Jag ska styra 2 downlights med en dimmer ( 6w i varje som på bild) så 12 w totalt och resten ska styras med en dimmer , 24 w totalt där, ska man räkna om watten på nåt sätt? Det finns ju inga dimmers med 12 w Min last.. Väl?
Eller är jag helt ute och cyklar här?
 
Bara du vet hur många downlight och hur många drivdon du har. På bilden ser jag en (1) downlight bestående av 2x3 LED-lampor. Märkningen på drivdonet, som jag antar är avsett för ett (1) exemplar av denna downlight, antyder att det är LED-lampor som ska drivas med 1 W (lika med en ström på ca 350 mA), alltså 6 W totalt. Rätt eller fel?
 
Helt rätt, det sitter 1 driv don på alla downlights, 1 dimmer ska styra 2 downlights ( 12w ) och 1 dimmer ska styra 4st downlights ( 24w ), det är en hall på 11 m som dom ska upp i, det är därför jag vill kunna tända 2 downlights separat enbart vid ingångsdörrn
 
Ok, ja det kan som sagt bli svårt att hitta en dimmer som fungerar. Vet inte konkret hur man hanterar dessa LED från Kina med sitt medföljande drivdon.

Ett säkert kort är att slänga drivdonet och köpa ett drivdon med inbyggd dimmer, eller två drivdon i ditt fall. Dessa finns i mängder. Du ska leta efter ett drivdon som ger 350 mA och en effekt på minst 12 W som t.ex Jolly MD, Jolly Pro, Jolly Maxi, Jolly DIN.
 
Ja just de,, då kan jag köpa en dimmer med min last på 20w för då byter jag drivdon på dom 2 downlightsen så det blir 24 w totalt på 2 , rätt eller fel?
 
Vet inte om jag förstår dig. Jag tror inte jag uppfattat antalet downlight rätt heller. Nåja, Jolly och andra drivdon med inbyggd dimmer kan i allmänhet dimras på två sätt:
- Via vanlig återfjädrande strömbrytare.
- Via en 1-10 V vridpotentiometer (som kallas vriddimmer utan att vara en dimmer).
Ingen av dessa är en dimmer i den meningen att de reglerar effekten, utan det styr bara drivdonet som står för regleringen.
 
Jag hänger inte med riktig heller, drivdonet på bilden kan bara driva EN dubbelspot.
Du kan INTE koppla flera spottar till ett drivdon.
Drivdonet kan bara ge 18-21 volt och 6 st LED á ca 3 volt per styck blir just 18-21 volt

TROR inte att det där är ett äkta konstantström då strömmen anges med intervall, gör ju inte så mycket om man har rätt antal LED inkopplat.

De har dessutom inte ens försökt att CE märka prytteln. (Till åtevinningen är bara ett förslag)

Protte
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det är 1 volt led som sitter i downlightsen alltså 1x6= 6 volt per dubbel downlight.
Så 2 dubbla downlights är då 12volt
Jag har 1 drivdon per dubbeldownlight.

Ska jag verkligen behöva köpa en jolly drivdon till alla dubbla downlightsen, det blir ju kostbart : 6 x 400= 1600kr
 
Det är 6 dubbla downlights totalt i hallen som är 11 meter lång,men pga av att jag inte vill ha på allihopa på en gång när jag bara ska ta på mej skorna så har jag delat upp downlightsen så att endast 2 tänds på en dimmerknapp och resterande 4 tänds på en annan dimmerknapp

Det kanske hade vart smart och sparat mej lite pengar om jag koppla ihop alla till en dimmerknapp då får ja ju 36volt samlat.
 
Skilj på volt och watt.
Spänningen över varje led är ca 3 volt, drivdonet ger ca 0,3 Ampere.
Spänning gånger ström ger effekt, 3x 0,3 ungefär 1 watt

Spänningen över varje LED är ca 3 volt, med 6 st så blir det ca 18 volt.

Det är vad ett drivdon (på bilden) orkar driva, inte mer, bara en dubbelspot per drivdon.
Till dina 6 dubbelspottar måste du ha 6 st drivdon.

Ska du ha fler spottar per drivdon så måste du ha ett drivdon som för varje spott ger 18 volt.
Med 4 spot så behövs det ett don som ger 72 volt och 0,3 Ampere.

Protte
 
Jag har tolkat TS som att han har ett (medföljande) drivdon till varje downlight, men det är inte speciellt tydligt. Frågan hur stor chansen är att hitta en dimmer som funkar mot dessa.

Är det någon på forumet som köpt liknande lampor med tillhörande drivdon till varje armatur och lyckats dimma dessa? Intresset för billiga LED från Kina är ju ganska stort! Så hur har det funkat?
 
Japp , jag har ett medföljande drivdon till varje downlight, ett sånt som är avbildat högre upp.
 
Om inte armaturtillverkaren lämnar någe tips på kompatibel dimmer skulle jag prova med Vadsbo LD220.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.