Postade igår en fråga på isoleringsforumet om priset på linisolering:
http://mobil.byggahus.se/forum/isolering/242371-faktor-10-i-prisskillnad-lin-glasull.html

Jag var helt inställd på att använda lin men är det 10 gånger dyrare vill jag ju gärna att det skall bara åtminstone 5 gånger bättre vilket jag inte tror är fallet.

Frågan är alltså om det bara är byggnadsvårdare som använder linisolering i specialprojekt? Ofta tycker jag att det i det långa perspektivet brukar vara sunt även ekonomiskt att följa "byggnadsvårdsprinciperna" men i detta fall verkar det ju helt sinnesförvirrat :x

Finns det någon här på byggnadsvårdssidan som kan hjälpa mig tillbaka till den goda sidan :)
 
Personligen skyr jag mineralull som pesten, det är äckligt att hålla på med, man får hosta och det kliar så fort man petar på det. Linisolering kliar inte, det andas och kan ta upp och släppa fukt. Kanske värt att betala för dessa egenskaper?
 
Jag håller helt med och hade som sagt ingen tanke på att ta något annat än lin men en faktor tio trodde jag inte det var. Är det någon som använder detta (och betalar själv) till något annat än specialprojekt?

Eller använder ni något annat isoleringsmatereal som är miljövänligt och lätt att jobba med?
 
Jag har använt "Feelingwood" som har liknande egenskaper som linisolering men som "bara" är ca en faktor 4 ggr dyrare. Kliar inte, men hostar gör jag av dammet. Lite svårt att jobba med då det bästa sättet att kapa till bitarna är att såga det med bordssågen.
 
Ser också tilltalande ut men kostar 79kr/kvm om jag inte läser fel. Också väldigt mycket mer än 9kr.
Dessutom gillar jag den mjuka isoleringens förmåga att glida in i något operfekta fack :)
 
Linisoleringen är tyvärr väldigt dyr men skön att jobba med. En av nackdelarna är att det är svårt att få helt täta skarvar. Vi la in linisolering när vi bytte golv i tre rum förra året. Vi började med 15 cm kutterspån. och avslutade med två lager 50mm linisolering lagd omlott för att minska risken för drag i skarvarna mellan isoleringsbitarna. Jag är ett stort fan av kutter, men det har också sämre isoleregenskaper. Så vi gjorde en kompromiss som vart ok i plånboken. Vi lade isoleringen så den buktade upp lite. Får kutterspånet för sig att sjunka ihop något så kan linisoleringen expandera och följa efter.
 
Ekofiber/Ekovilla är inte dyrt. Jag är väldigt nöjda att vi valde det, men vi har det bara i ett golv och på garage vinden så vi har ingen erfarenhet av att spruta det fuktigt på vägg.
 
Tack för tipset Real7!

Jag får nog helt enkelt konstatera att lin är otroligt dyrt men att man kan använda det ändå om man vill, allra smartast kanske är att använda det i kombination med något riktigt billigt.

En mer intressant fråga i detta ämne då kanske är vad finns det mer för isoleringsalternativ som uppfyller följande:
Giftfritt
Miljövänligt
Sensktillverkad
Svensk råvara
Andas bra
Lättarbetat för amatörer utan krav på precision täthet
 
Ekofiber uppfyller kraven.
Kolla om man använt borsalt eller något annat som flamdämpande med tanke på miljön.
 
Jo man använder borsalt vilket tycks vara något mindre giftigt än andra flamskyddsmedel men ändå giftigt :(

Det enda jag hittat som inte har några tillsatser är hampaisolering så jag antar att det är en faktor 20 dyrare ;) dessutom tillverkas det väl knappast i Sverige.

Alternativet är förståss att själv köpa sågspån eller kutterspån men det verkar ju ha osedvanligt dålig isolerförmåga :(
 
Kutter har helt ok värden, mycket bättre än sågspån! Vad är det du ska isolera?
 
iCell påstår sig vara mindre giftigt än annan cellulosaisolering med borsalt.
 
Men dom skriver inte särskilt mycket om sitt fantastiska flamskyddsmedel. Riktigt luddigt skrivet
"iCell har i samarbete med etablerade laboratorier i Europa tillhandahållit en ny sammansättning av beprövade flamskyddsmedel, ett mer miljövänligt alternativ till borsyra och borsalter"

Jag tycker att cellulosa isolering verkar vara det vettigaste alternativet sett till pris,säkerhet och miljöpåverkan. Men hur illa är det med borsalter?
 
Redigerat:
Exakt! Funderar själv på skillnaden mellan iCell och Warmcel. Den första miljövänligare än det andra? Det andra mer motståndskraftigt mot mögel än det första? Det första brandfarligare än det andra?
 
Personligen känner jag inte att brandskyddet är så viktigt jämfört med de andra parametrarna.

Jag kan ha fel men jag TROR att bränder startar av saker i rummet, tar fart genom textilier, saker och möbler etc.
Branden sprids genom öppna dörrar och fönster och slutligen, om alt är stängt, genom väggar men då är det redan övertänt och väggarna kan bara begränsa hastigheten så att folk i angränsande rum hinner sätta sig i säkerhet.
Den stora brandbegränsaren då tror jag är gipsen.
Exempelvis GISSAR jag att två lager gips med kutterspån är bättre än ett lager gips med stenull.

Men för att hoppa tillbaka till vad man skall använda.
Har vi altså konstaterat att ingen isolering uppfyller alla "mina krav". Det överaskar mig väldigt mycket måste jag säga. Jag har altid tänkt mig cellulosa alternativen som bra men det är alltså inte helt givet.
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.