Upptäckte en roströd fläck på golvet.
Konstaterade snabbt att det droppar vatten längst ner på ett av mina gamla vattenburna element.

Vad göra? Elementet verkar ha rostat sönder.
Går det att smeta dit något material som tätar där det läcker eller måste jag snabbt se till att byta element?

Vet inte hur gammalt elementet är, men det är gammalt.
Skulle helst vilja behålla det, det är vackert, men kanske inte funkar...

Tacksam för goda råd! :)
 
Krilleman
Det går att svetsa igen hålet. Det har jag gjort åt många kunder. Tyvärr ringer dom ofta tillbaka senare och berättar att det läcker på ett nytt ställe men på samma element.

Mitt råd, byt.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Klart det går att laga, men ett sönderrostat element börjar snart läka någon annanstans så det blir garantera billigare (och bätte) att byta det hela direkt.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Du kan kolla vart det läcker med, är det en koppling så kan det gå att laga, men om det är mitt i en fläns så är det oftast inte värt det.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack alla!

Har fått tips om en produkt som heter Kemisk Metall.
Fabrikat Plastic Padding.

Kan det vara nåt?
 
Det är att se som ett osäkert prov. Kräver rätt mycket rengöring innan för att bita och det är svårt att få det snyggt.
Rekomenderar isf att ta rörmockaren med gassvets eller bilverkstad med gassvets.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ok!
Corre, du menar alltså att svetsa är bättre än att smeta på kemisk metall?
 
Hur ska man rengöra innan man använder kemisk metall?
Ser bara ut att vara ett litet hål, längst ner, på mitten av en sektion.
Där man ser rostfläcken på bilden.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns även nya element i gammal stil
Om det är utseendet du vill ha kvar.
Som fler har skrivit byt ut elementet.
Ytterst troligt att det är rostigt på fler ställen.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
kulle
Av med elementet och få det svetsat som corre säger.
Skulle det dyka upp en ny läcka på ett annat ställe ( vilket jag inte tror ) så blir det till att byta till ett annat.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Hur ska man rengöra innan man använder kemisk metall?
Ser bara ut att vara ett litet hål, längst ner, på mitten av en sektion.
Där man ser rostfläcken på bilden.
Det måste slipas plåtrent på ett område som iaf är 1-2cm runtom, och gärna borra upp eller slipa upp hålet lite så att guckan kan tränga in lite så den blir tjockare över själva lagningen.
Det kan fungera, men jag tror att jobbet involverat kräver samma förberedelser i form av att tömma elementet och att lyfta ned det, som röris behöver. Röris svets behöver nästan ingen förberedelse, ett par drag med stålborsten och sen värme med gassvetsen.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag försökte med Plastic Paddings "Kemisk metall" men det funkade inte. Slutade med att jag köpte ett nytt element. Tror alternativet är att montera ned det och laga genom att svetsa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.