Hej!

Är det någon som har byggt hus i lättbetong nyligen och kan ge en ungefärlig siffra på hur mycket själva stommen kostar, alltså själva materialet? Det vill säga, stenblock/element, lim, balkar, etc. Tar man helt enkelt ytterväggarnas area gånger ett m2-pris eller räknar man på något annat sätt?

I vårt fall handlar det om ett hus i två plan med en yta om 150 m2 per plan. Materialet vi funderar mest på just nu är HH Celcon, men även andra alternativ är intressant att höra om.

Tack på förhand!

 
  • Gilla
Forssjo
  • Laddar…
G
Svårt att säga vad priset blir för det beror mycket på modell.Har dåliga erfarenheter av lättbetong men vet att en stomme i leca ligger på ca 1500000-1750000kr i ditt fall.Då ingår platta på mark,lecatherm 35cm i ytterringen,12cm leca innvändigt,plattsgjutet valv, sto systemputs utvändigt,och slätskurad b-puts innsida.
 
Det finns billigare alternativ än Celcon. Jag bygger hus just nu av block från Estland. Ring mig för mer info 070-7272789. mvh Juha
 
  • Gilla
Farino
  • Laddar…
Är det bara vanlig block, inget snedskuret eller specialmått. Räkna med 500-600'. Sedan tillkommer kostnaden för kranbilen.

Detta är bara materialkostnaden för husstommen och mellanbjälklag
 
Yo skrev:
Är det bara vanlig block, inget snedskuret eller specialmått. Räkna med 500-600'. Sedan tillkommer kostnaden för kranbilen.

Detta är bara materialkostnaden för husstommen och mellanbjälklag
Med då ingår det guldpläterad armering och en gratisresa till Barbados, eller?
 
"Med då ingår det guldpläterad armering och en gratisresa till Barbados, eller?" enl. isolde
Med andra ord så tycker du att angivna priser är för höga??
Vad är rimligt?

 
larsu skrev:
"Med då ingår det guldpläterad armering och en gratisresa till Barbados, eller?" enl. isolde
Med andra ord så tycker du att angivna priser är för höga??
Vad är rimligt?
Nej, 500-600 kkr är ett helt fantastiskt pris. Vill du slå till på sisådär 260 kvm Ytong? Synd bara att man inte är återförsäljare eller kanske ändå inte, eftersom gullex pratar om "ca 1500000-1750000kr" och handkraft kontrar med ännu bättre pris.

Nåja, zachris undrade vad själva materialet till ytterväggar och bjälklag skulle kosta. Givet är att det handlar om en boyta på 300kvm fördelat på två plan. Hur många kvadratmeter yttervägg?

För enkelhetens skull anta att huskroppen är 10x15m och att höjden per våning är 2,6m.
Inga fönster, inga dörrar. Då får man: ((2x10+2x15)x2,6)x2 = 260 [kvm]

I Polen kostar Ytong 36,5cm, inkl lim ca 314kr/kvm (inkl VAT). Således 81 640 kr. Bjälklag i armerad Ytong (25cm) kostar ca 550kr/kvm (inkl VAT). Zachris behöver 150 kvm. Således 550 x 150 = 82 500 kr

Visserligen tillkommer kostnad för diverse balkar och möjligen U-element, men det handlar på sin höjd om ett par tusenlappar. Totalt sett hamnar vi på ca 165 000 kr. Mycket träffsäker uppskattning av gullex måste jag säga. Glöm inte transporten, ca 12500kr per långtradare.
 
  • Gilla
aedwall
  • Laddar…
G
Jag lämnade ett förslag på vad jag tror att stommen hamnar på i slutändan för det till kommer en hel del på det pris som Isolde lämmnade.
 
Tack Isolde för ditt utförliga svar!
Det kommer jag att ha stor nytta av när jag skall bygga nästa år. Jag planerar att köpa materialet i Polen, inte bara till stommen.
 
  • Gilla
Husetiberget
  • Laddar…
Oj då. I mitt förra inlägg trodde jag att gullex uppskattning var 150 000-175 000 kr, men det står uppenbarligen 1 500 000-1 750 000 kr. Jag får nog fundera på att utropa mig till Sveriges inofficiella ytong-importör.  :D
Zachris fråga gällde materialpriset för "stenblock/element, lim, balkar".
 
Mkt intressant ämne då jag själv tänker bygga ett hus i lättbetong med i det närmaste identiska dimensioner, dock tänkte jag även ha källare (av lättklinker). Jag har i detalj kartlagt priser på olika byggmaterial och har blivit minst sagt förvånad över hur liten del av totalkostnaden för ett nytt hus som utgörs av själva byggmaterialet.

Om du tänker bygga själv (vilket jag förmodar) så skulle jag rekommendera att du undersöker en annan metod att göra bjälklaget. Färdiga lättbetongelement som lyfts på plats av en kranbil är visserligen praktiskt, men betydligt dyrare än om du gör jobbet själv. Kolla in Plannjas CombiDeck, det kostar kring 150 kr/kvm för själva plåten och sedan ungefär lika mycket till för själva betongen, jobbet gör man själv utan någon dyr kranbil. Du får ett tunnare bjälklag (10cm istf 25cm) och för halva priset.

Är det någon som har en uppfattning om vad det kostar att frakta lättbetong från Polen till Stockholm? Borde det inte vara ungefär samma pris (eller möjligen lägre) i Baltikum?
 
isolde skrev:
Nej, 500-600 kkr är ett helt fantastiskt pris. Vill du slå till på sisådär 260 kvm Ytong? Synd bara att man inte är återförsäljare eller kanske ändå inte, eftersom gullex pratar om "ca 1500000-1750000kr" och handkraft kontrar med ännu bättre pris.

Nåja, zachris undrade vad själva materialet till ytterväggar och bjälklag skulle kosta. Givet är att det handlar om en boyta på 300kvm fördelat på två plan. Hur många kvadratmeter yttervägg?

För enkelhetens skull anta att huskroppen är 10x15m och att höjden per våning är 2,6m.
Inga fönster, inga dörrar. Då får man: ((2x10+2x15)x2,6)x2 = 260 [kvm]

I Polen kostar Ytong 36,5cm, inkl lim ca 314kr/kvm (inkl VAT). Således 81 640 kr. Bjälklag i armerad Ytong (25cm) kostar ca 550kr/kvm (inkl VAT). Zachris behöver 150 kvm. Således 550 x 150 = 82 500 kr

Visserligen tillkommer kostnad för diverse balkar och möjligen U-element, men det handlar på sin höjd om ett par tusenlappar. Totalt sett hamnar vi på ca 165 000 kr. Mycket träffsäker uppskattning av gullex måste jag säga. Glöm inte transporten, ca 12500kr per långtradare.
Var köper man till dessa priser? Länk till någon websida?
Hur mycket billigare är detta än att köpa här i sverige från tex yxhult/aeroc/celcon?
 
  • Gilla
Peter Aczel
  • Laddar…
MartinT skrev:
Är det någon som har en uppfattning om vad det kostar att frakta lättbetong från Polen till Stockholm? Borde det inte vara ungefär samma pris (eller möjligen lägre) i Baltikum?

För ett år sedan kostade en lastbil ca 10000:- + moms från fabriken i polen till stockholm.


Said
 
  • Gilla
sdfsdfadf
  • Laddar…
Tack för alla svar - verkar som om det är fler än jag som är intresserad av att bygga i lättbetong! :)

Isolde, dina priser låter mycket upplyftande - mycket lägre än vad vi kommit fram till genom att fråga både folk som byggt i lättbetong samt "leverantörer". Eftersom vi fick så höga priser från de vi frågade har vi bantat huset från 2 x 150 m2 till 2 x 126 m2 och kom fram till följande i vår kalkyl (alla priser inkl. moms):

Ytterväggar, 240 m2, pris 875 kr/m2 = 210 000
Innerväggar, 155 m2, pris 300 kr/m2 = 46 500
Lim, 50 säckar, pris 100 kr/st = 5 000
Balkar, 50 st, pris 500 kr/st = 25 000
Frakt, 4 st lastbilar, pris 20 000/st = 80 000
Bjälklag, 126 m2, pris 600 kr/m2 = 75 600

Summa: 442 100 (och då ingår bara lyxsemester för leverantören, inte oss! ;) )

Eftersom många menade att det är putsen som gör att ett lättbetonghus blir dyrt började vi forska på det området också och kom fram till följande:

Ytterväggar, puts, allt material, 240 m2, pris 270 kr/m2 = 64 800
Innerväggar, gipsputs, allt material, 375 m2, pris 150 kr/m2 = 56 250

Summa: 121 050

Går vi över till arbetskostnader har vi hört följande:

Ytterväggar, arbetslag om 3 man, 1,5 m2/h = 3 x 160 h = 12 man-veckor om 40 h
Puts, ytterväggar, 2 veckor/okänt!?
Gipsputs, innerväggar, okänt!?

Den här tråden innehåller vitt skilda prisuppgifter så vi vet inte riktigt vad vi skall tro just nu!

Att döma av vad ni skriver här är det alltså framförallt själva stenblocken som borde gå att få tag på billigare. Antar att det samma gäller för blocken till innerväggarna? Kanske har vi tagit till lite väl många balkar också?

Arbetet för att putsa huset verkar också vara en tung post, eller har ni upplyftade information där också? :)

PS. Vi skall också bygga i stockholmstrakten, så vi kanske skall gå ihop och beställa tillsammans MartinT? :)
 
Några saker att tänka på:

1) När det gäller totalpriset på huset (exkl kostnad för tomten) så är det följande faktorer som har störst betydelse för om det blir billigt eller dyrt:

a) markarbeten - spränga eller påla är ofattbart dyrt jämfört med att bygga på en fin rullstensås
b) standarden - exklusivt kakel, marmorgolv, handgjort smidesräcke, kök från Ballingslöv etc jmfr med ekparkett från Byggmax, kök från IKEA etc
c) egen arbetsinsats - helentreprenad jmfr att bygga "nästan allt" själv (allt utom el/VVS)

2) När du väl har huset på plats är det mycket dyrare att i efterhand utöka storleken på huset (gräva/spränga på nytt, ny platta, riva väggar, nytt tak etc) än om du bygger samma från början. Dock är det inte avsevärt dyrare att sedan uppgradera det befintliga husets standard, dvs du bygger med IKEA-kök från början, och efter 10 år eller så kan du ju skaffa Ballingsölv eller nåt annat exklusivt.

3) När man bygger ett större hus stiger inte kostnaden proportionellt mot storleken. Ett hus på 150 kvm kostar inte 50% mer än ett på 100 kvm, utan snarare 25%. Har du et hus som är 12 x 10 (120 kvm) har du en omkrets på 12+12+10+12 = 44 m. Bygger du istället 15 x 10 (150 kvm) blir omkretsen 50m, dvs 14% mer, men huset blir 25% större. Tak och plattan blir förstås 25% större de också, men el/VVS blir inte påtagligt dyrare.

Min slutsats av ovan är att det är bra att bygga stort hus själv, och dessutom köpa en hel del byggmaterial utomlands (Polen/Baltikum). Det man behöver hjälp med kan man också med fördel ta hjälp från en firma i dessa länder, t.ex. att putsa fasaden. De priser du nämner (875 kr/kvm lättbetong) låter som rånpriser jämfört med priser utomlands.

Mina tips:
4) Ha kvar era ursprungliga mått på huset
5) Köp materialet utomlands
6) Ta in en firma från Polen som putsar fasaden när ni är klara
7) Använd samverkansbjälklag (Plannja Combideck) istället för färdiga element
8) *** Bortredigerad länk, virusrapporterad /moderatorn ****
Vi har ännu ingen tomt att bygga på, så huset lär vi inte börja bygga än på ett tag :) Annars hade jag gärna beställt lite byggmaterial tillsammans med dig.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.