Hej alla glada (och ni andra).. :)

Man läser alltid om allas "att-göra-lista".. Den är oftast längre än en själv.. Jag själv kör på femårslistan och tioårslistan..och ibland känns det som om man inte hinner bocka av grejerna i samma takt som det fylls på.. Så man börjar helt enkelt lite hm "halvdant" på flera ställen samtidigt och TROR att man ska hinna ifatt.. istället sitter man där efter ett tag med en hel hög halvfärdiga saker och inget färdigt..

Hur många påbörjade projekt har Du / ni på gång hemma? Och när hoppas ni de ska bli färdiga? Och när tror ni att de faktiskt kommer vara färdiga (i ärlighetens namn)..

..det kanske bara är här hemma hos oss som de här sista småsakerna (innan nått faktiskt är färdigt) fortfarande finns kvar på "att-göra-listan"..

:rolleyes:
 
Jag är väldigt noga med att inte påbörja något före tidigare saker är slutförda.

Pågående projekt
1. Återställning av trädgård efter omdränering. Planerat slut vår/sommar 2015, verkligt slut hösten 2014.
2. Sätta upp belysningspollare. Planerat slut senhöst 2012, verkligt slut hösten 2014 (men detta beror mest på att de hade blivit överfyllda med schaktmassor vid omdräneringen snarare än lathet)
 
Vi har några stycken, både större och mindre. Jag kan lista de här.

1. Bygga om kök till sovrum och badrum, vilket inkluderar bygga innervägg. Köket är borta och stommen till innerväggen är på plats, vill bli färdig med sovrummet under året. Badrummet är ingen brådska än, inom 5 år vill vi ta det.
2. Slå ut en vägg mellan vardagsrum och "ingetrum", samt nya ytskikt i "ingetrummet". 3 lister kvar på det projektet, kanske blir klart under vintern (har lister hemma, men måste kapa de lite med bandsåg) :)
3. Större trädgårdsland. Går sakta framåt. Ska bli klart i höst.
 
Jag försöker ha ett inomhus- och ett utomhusprojekt igång, så kan man välja det som vädret passar bäst för!
Inomhus just nu: Renovera badrummet
Utomhus just nu: Bygga räcke till trappan (sitter bara ett fult provisoriskt där än).

Sen finns det massor i "pipeline" och planeringsstadie, men det är som sagt inte så bra att påbörja nya projekt innan de gamla är klara.

Ska jag vara helt ärlig har jag även bytt vindskivor på ena gaveln nu i sommar, men det räknar jag snarare till underhåll än "projekt"...
 
Redigerat:
Eftersom jag tog upp frågan, får jag väl också svara..

Påbörjade utomhus:
1. uteplats/altan - murket och tvunget att påbörjas golvbyte innan vintern kommer så inte våran boende skulle göra illa sig.. Lite småtrams kvar som ett par täckbrädor och ett trappsteg..det bör bli färdigt till vintern..däremot blir nog inglasning och räcke inte färdigt förrän 2015..
2. balkong - var tvunget att börja åtgärdas innan vintern..och vi fick passa på när vi hade sommargäster som ville hjälpa till! Hoppas bli klart i år.. Men mer troligt nästa år/vår (sen ska det målas..vilket eg bör vänta ytterligare ett år tyvärr)..så helt färdigt hmm 2016 då..

Påbörjade inomhus :
1. Halvvägg byggd i gästsviten..klart sånär som bänkskivan vi håller på med..ska limma ihop ekplanken..och lägga nya bänkskivan på plats. Klart under hösten 2014!
2. Laga golvet i lgh där vi tagit bort en trapp. Ekskivor/plank ska hyvlas läggas..lackas o nåtas..sen lite spackling och dörrfoder på samma ställe. Klart 2014.. Annars får jag spatt!
3. Sovrummet (det enda riktiga inneprojektet vi gjort i vårt hus sen vi flyttade in).. Tapeter, golv, vägg/plank, golvlisten, dörrfoder.. Klart! MEN.. Inga taklister än..väntar lite kabeldragning först..hoppas bli klart hösten 2014 (ett år efter inflytt/påbörjad renovering).

Sen har vi massa projekt som hänger över oss men som vi eg inte direkt påbörjat..mer resultat av andras jobb..som ska åtgärdas i samband med vår renovering "av det rummet"..

Vi försöker avsluta ett projekt innan ett annat börjar..men går inte alltid så bra :surprised:
 
P
Mina 4 projekt just nu
  • Ordna till verkstan. Från ett rum fullt med bråte, till en fungerande lokal för små och stora projekt. Klart till våren.
  • Lusthuset vattensäkra taket, måla om invändigt och ny el indragen, klart imorgon. (Till våren startar ett nytt projekt: Nytt tak på lusthuset)
  • Renovera gästrummet. Påbörjat jan 2011, klart till våren (vilket år som helst)
  • Ny garderob i hallen, påbörjad juli 2014, bara den berömda listen är kvar nu.

Inget är enormt till sin storlek, men eftersom inget av dem är speciellt tvingande, utom lusthuset då, så låter jag det ta den tid det tar.
 
Usch vilken samvetsfråga...

Jag har 2 projekt som "stannat av"...
dels en gammal byrå som min farmor hade i sin Järnaffär, en tingest med 100 smålådor i som jag slipat och ska måla...
sen rev vi en bardisköverdel (heter det så) i köket och där måste en typ av låda med ledlampor i monteras för att täcka "hålet" i taket.... där skulle tips på dold infästning vara behjälpligt.... :rolleyes:
 
Vill inte ens tänka på det.....
 
Enk Projektet skrev:
Vill inte ens tänka på det.....
Hehe, så ska du inte tänka.. det var ju det där med ärligheten mot sig själv.. ;)
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.