Hej!
Nyss flyttat till en lägenhet som är stamrustad 2010. I badrummet sitter en vägghängd toalett på ett schakt som jag antar är ett avloppsschakt.
Idag hörde jag grannen sjunga så det hördes till mitt badrum...
Kan jag isolera detta schakt / ventilation?
20140831_093012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ventilationen får du inte förändra, och det är troligast därigenom det hörs.
 
Stefan N. Det nicket känner jag igen från andra forum!
Från början tyckte jag att det lät lite väl högt när grannarna spolar... Själva skönsången har jag bara hört en gång förr.

Säg att man får leva med att grannen 1tr upp sjunger...
Skulle det gå att tysta ned spolljuden ?
 
Går det att öppna schaktet på något sätt så man kan se hur det ser ut innanför ?
 
Det bör ju gå. Längst upp sitter den ju silikonad mot taket, men antingen om handdukstorkens skruvar är fästskruvar, eller luckan runt spolarmaturen... Ska forska lite i det snart!
 
T
Antingen har hantverkarna fuskat eller glömt bort att isolera avloppsrören för det ska normalt göras samt att det brandtätas gentemot grannars tak. Men att slippa allt ljud är nog svårt även om det är rätt gjort.

För att ta bort fronten så måste toan monteras bort och det är ingenting du själv får göra...............
 
kanske är synvilla men på bilderna ser det ju ut som du har en skarv i underkant a handduksvärmaren och en skarv i överkant av ditt frånluftsdon.

Rören som sådana skulle ju vara intressanta att se. I flerfamiljshus ska ju dessa normalt sätt vara av typen som inte sprider ljud. Likaså om du har så lyhört skulle det ju vara intressant hur brandtätningen är och om du kan se upp en våning. I och med att det är olika brandceller ska det tätas rätt ordentligt om det är korrekt gjort
 
Handduksvärmaren sitter liksom i en plåt. Hur den sitter vet jag inte.
Det fuskas friskt och sparas in nowadays så jag är inte förvånad. Med lite otur kan jag inte fota förrän till helgen pga jobb på annan ort.
 
En plast/plåttrumma? Alltså lister är en grej, men det där är nog det värsta jag sett.
 
Utveckla gärna.
 
jag menar mest att det är illa nog med alulister i ytterhörn, men här hade de tagit det ett steg längre och struntat helt i att kakla trumman
 
Inte konstigt att folk känner misstro till hantverkare.
Jasså trumman ska kaklas?

Jaha. Jag som blev så Glad över mitt rätt nya badrum:)
 
Nej, nej, de har valt det där istället för att kakla. Så inget fel egentligen,men kanske att föreningen kunde valt helkaklat tycker man
 
Så eran dom är alltså. Det kunde ha kaklats från början, det ska vara isolerat och jag får inte röra något?:)
 
Vi vill snarare att du ska gå lös med släggan och visa oss insidan av schaktet. I alla fall min önskan sedan inlägg #4. Först då känns det som man faktiskt kan rekommendera någon lösning på grannens ljud
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.