Jag har tagit ner min öppna spis och går i funderingar till att bygga upp den nya spisen med reglar och gips. Det kommer kläs i kakel invändigt så den blir obrännbar och på utsidan med kakel där också.

Är det godkänt och finns det några nackdelar?
 
Det beror på insatsen om det är godkänt, men jag tycker inte att det låter som en helt lyckad idé. Gips brinner inte, men det tål inte att sitta långvarigt utsatt för värme. Du skriver reglar, jag antar att du menar plåtreglar då. Träreglar får inte finnas nära insatsen utan betydligt bättre skydd än gips. Om du bygger i plåtregel och minerit med stenull i mitten så kan du få det till en godkänd brandvägg.

http://www.cembrit.se/Produkter-5895.aspx?ProductID=PROD61
http://www.cembrit.se/Admin/Public/...E/Application_br/Appl_MineritNormal_brand.pdf
 
Som jag skrev så är det just en fundering. Kanon med dina åsikter! Gärna fler sådana!
 
Varför bygger du inte i Leca i stället. Det är värmetåligt och lätt att forma.

Denna "spis" är byggd helt i lecablock med en insats som pricken över i:
P1000033 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Inte min spis tyvärr :) )
 
Ja den var ju jättesnygg. Men hur formar man Leca så? Skär till blocken eller fixar det med putsen?
 
Såg (en gammal uttjänt fogsvans) och rasp tror jag räcker.
Det är lättformat!
 
Spiskupan i vårt kök är byggd med mineritskivor på en stålram. Det ser helt perfekt ut, ingen anar att den är nygjord, men jag skulle ändå vilja avråda.

Stålet expanderar nämligen med värmen så det blir sprickor i putsen när man eldar i kaminen under kåpan. Möjligen kan det funka om man isolera stålet ordentligt och inte eldar alltför länge varje gång.
 
ImageUploadedByByggahus.se1409495636.466292.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1409495654.496209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så där då var rivningen färdig iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.