Hej!

Har en kap/ger Bosch GCM8 som jag köpte tillsammans med ett sågbord (GTA2500 Compact) för några år sen.

Jag gillar kombinationen då vikten är ok och man utan större problem bär runt själv och ställer upp för kapning.

Men när det kommer till långt (och speciellt tungt typ 5,4m tryckt 170x45mm) virke är det inte lätt att kapa exakt någon annanstans än nära mitten om man är själv.

Bordet är både för kort, vridvekt och rullarna är svåra att dra fast i rätt höjd då vikten trycker ner dom. för dessa typer av kapningar.

Men när jag gick förbi ett bygge häromdagen såg jag en Dewalt kap/ger där dom via någon sorts adapter kopplat ihop två sågbord (såg det ut som på håll) för att hantera långt virke. Borde vara ett fix för mig om man kunde göra något liknande, typ ta fram förlängaren när det vankas långa/tunga saker.

Är det bara att köpa ett bord till (vilken sort som helst) eller finns speciallösningar för detta?
 
Rullstöd eller någon form av bockar kanske vore något?
Att köpa ett till sågbord verkar onödugt.
 
Det kanske inte löser hela problemet, men det finns även små stödben man kan sätta på utdragsarmarna för att förhindra att de tyngs ner.
 
Jag vet att jag kan verka tjatig, men en handklinga tillsammans med en kapmojäng är den bästa lösningen på ditt problem. Ett extra kopplat sågstativ verkar vara en av de krångligare lösningarna man kan tänka sig. Med handklingan sågar du direkt i virkeshögen, och slipper därmed att hantera de långa och tunga bestarna mer än nödvändigt. Se tipstråden för kapmojängen.
 
mattiasp skrev:
Jag vet att jag kan verka tjatig, men en handklinga tillsammans med en kapmojäng är den bästa lösningen på ditt problem. Ett extra kopplat sågstativ verkar vara en av de krångligare lösningarna man kan tänka sig. Med handklingan sågar du direkt i virkeshögen, och slipper därmed att hantera de långa och tunga bestarna mer än nödvändigt. Se tipstråden för kapmojängen.
Precis! Ibland är det bättre att flytta sågen till materialet än tvärtom. Bara onödigt slit att slänga upp 5,40 plank på en kap/ger ställning.
 
mattiasp skrev:
Jag vet att jag kan verka tjatig, men en handklinga tillsammans med en kapmojäng är den bästa lösningen på ditt problem. Ett extra kopplat sågstativ verkar vara en av de krångligare lösningarna man kan tänka sig. Med handklingan sågar du direkt i virkeshögen, och slipper därmed att hantera de långa och tunga bestarna mer än nödvändigt. Se tipstråden för kapmojängen.
Ja det är ju en lösning på problemet! Ska se om jag kan modifiera någon av sågskenorna jag gjort i plywood.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.