Man kan ju roa sig med att räkna baklänges.
120m2 hus skulle kunna vara 15*8m och 2,5m högt vilket ger en omkrets på 46 m och en fasadyta115m2 och sen ca 75m2 nock/takfot
vilket ger ca 400m2 yta att måla (två strykningar) detta kräver omkring 60 liter färg (6m2/l).
En 10-liters (kvalitetsfärg) brukar kosta knappt 2000 före rabatter vilket blir 12000kr
Kvar blir då 5000 för lön från dig och 5000 från ROT, totalt 10000:-
12 dagar blir 96timmar, säg 100, det ger en timlön på 100:- inkl moms, 80 kr efter moms men före skatt.
Efter skatt 55kr (30%skatt för enkelheten) totalt inkomst 5000kr för drygt 2 veckors arbete, rimligt/ok.
bara målaren som kan säga.
 
Om man vill ha ett ungefärligt pris så är ca 200kr/m2 med material om panelen är i gott skick och inte behöver skrapas allt för mycket. Behövs en ställning tillkommer kostnad för detta.
 
mape17 skrev:
Man kan ju roa sig med att räkna baklänges.
120m2 hus skulle kunna vara 15*8m och 2,5m högt vilket ger en omkrets på 46 m och en fasadyta115m2 och sen ca 75m2 nock/takfot
vilket ger ca 400m2 yta att måla (två strykningar) detta kräver omkring 60 liter färg (6m2/l).
En 10-liters (kvalitetsfärg) brukar kosta knappt 2000 före rabatter vilket blir 12000kr
Kvar blir då 5000 för lön från dig och 5000 från ROT, totalt 10000:-
12 dagar blir 96timmar, säg 100, det ger en timlön på 100:- inkl moms, 80 kr efter moms men före skatt.
Efter skatt 55kr (30%skatt för enkelheten) totalt inkomst 5000kr för drygt 2 veckors arbete, rimligt/ok.
bara målaren som kan säga.
Du glömde aga. Ungefär hälften blir kvar, dvs ca 4000kr
 
Hej
Målningen är igång för fullt, och det enda jag vet är att han har 65% rabatt på färgen.
Det som är gjort och ingår är tvätt av fasaden, viss skrapning där så krävs, en termos kaffe/dag, samt målning.
Vindskivor och fönsterbrädor kostar 2500 SEK extra.
 
Vilket färgfabrikat jobbar han med? Två strykningar?
 
@ Stefan - Jag tror det är Caparol han använder. 17 års garanti på färgen tydligen. Jag skulle köpa till vit färg till vindskivor och undertak och föreslog någon lite billigare färg, men då sade han att jag absolut skulle välja Nordsjö eller Caparol istället.
Han stryker två gånger om så behövs. Hittills täcker det prima...men jag vet ju inte om han strukit två gånger då iof, eftersom jag jobbar hela dagarna.
 
evertb skrev:
Priset som mape17 anger anser jag (som målat ett antal hus) vara ett mycket verklighetsnära pris.
En pensionerad målare kan säkert göra det billigare på bekostnad av timlönen.
Man målaren ifråga hade väl inte så mycket annat för sig.
Synd för de som skall leva på måleriet.
Fast det tycks ju vara omöjligt att få tag på nån som lever på måleri och som vill måla hus, i alla fall häromkring.
Det finns i och för sig en*firma som annonserar ibland och som har bra pris men tveksamt rykte. Jag ringde dem och de skulle komma ut och titta "nästa vecka". Det är två år sen nu.
Så jag gjorde det själv istället. Billigare och ev bättre, i alla fall om firman skulle råka ha en av sina dåliga dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.