Jag står inför ett köp, Jabo Visby. Där visar det sig att om man isolerar ytterväggarna så blir det utan luftspalt bakom panel. Då väggarna leveraras i sektioner med panel spikat direkt mot regelstomme. Jag ska ha förrådet uppvärmt 15grader vintertid. Är det någon som har erfarenhet av detta, medför det stor risk att ej ha luftspalt?
 
Mikael_L
Nja, det beror väl på.
Du har ju faktiskt två problem med aktuell konstruktion, avsaknad av luftspalt och avsaknad av vindskydd. Isoleringen tappar bra mycket av sin isolerande effekt om det kan blåsa genom när det blåser ute.

Men att det saknas luftspalt är främst ett problem för fasadpanelen, och är panelen målad med en diffusionströg färg, säg uteakrylat så är problemet större, är det målat med en väldigt diffusionsöppen färg, typ slamfärg (falu röd m.fl) så bör nog problemen bli små, ja i princip utebli.

Saknas det vindskydd så blir boden kall när det blåser, eller dyrare att värma upp åtminstone.


Det går ju i praktiken att installera både vindskydd och luftspalt innifrån mellan befintliga reglar, men det innebär ju ganska mycket merjobb och merkostnad. Samt att isoleringen då blir tunnare alt mindre boyta inne.

edit: isolerar du med fasadskivor, typ västkustskivan, så får du ett vindskydd på köpet när du vänder isolerskivan åt rätt håll. Den isoleringen är dyrare än vanliga skivor, men kan ändå vara något att överväga här.
http://paroc.se/losningar-och-produkter/produkter/pages/isolering-med-vindskydd/paroc-cortex-one
 
Redigerat:
Glömde skriva, väggsektionerna levereras med vindduk mellan panel och regelstomme. Bra att du nämnde det med diffusionsöppen färg. Boden är ogrundad vid leverans så jag väljer helt själv vad jag vill stryka på. Slår nog till då de har kampanj på denna just nu. Får jag problem i framtiden, bryter jag loss panelen och sätter läkt och ny panel. Tack för hjälpen!
 
Spelar luftspalten någon roll om det inte produceras någon fuktighet i boden? Den ska ju uppenbarligen inte användas som bostad.
 
Mikael_L
I min värld är luftspalten bakom fasadpanelen till för att hjälpa panelen att torka upp, efter t.ex. slagregn.
Panelen torkar upp genom utsidan, men den processen slöas ner lite pga färgen på utsidan, och olika beroende på färgtyp.
Luftspalten på baksidan tillåter att det även torkar upp bakifrån, vilket alltså blir viktigare ju mindre diffusionsöppen färgen är.
(jag kan ha fel, men så tänker jag!)

Slamfärg hindrar inte uttorkning nämnvärt (målat som den ska med tunna tunna skikt och utan extra inblandning mer linolja osv, då är det nämligen nästan bara pigment som sitter på bräderna, samt lite bindemedel i form mjöl = nästan 100% diffusionsöppet).

Samtidigt släpper slamfärg också in vatten i bräderna ohindrat. Stänk en droppe vatten på en faluröd-målad fasad, den sugs in i träet nästan omedelbart, så jämför du sen med en akrylatmålad fasad eller oljemålad (någorlunda nymålad då).


Om man bara tänker på rent tekniska egenskaper så borde slamfärg + bred takfot som skyddar väggen mot slagregn vara en bra kombo. :)
Slamfärg på en del moderna takfotslösa hus tycker jag själv är hål i huvudet.
 
Jag tänker att det kan gå att använda vattenburen oljefärg, den ska man ju måla med när man stryker en bräda runt om. Exempelvis staket, just för att den färgen ska andas om trät fortfarande är fuktigt. Jag kan ha fel?!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.