Får man inte bygglov för nybyggnad om det saknas sovrum på första våning?
Jag tar hellre det utrymmet och gör en rejäl tvättstuga så man slipper trycka in den i en liten groventré. Det finns fyra sovrum på andra våning.

Jag förstår att det handlar om att förbereda huset för sjukdom och ålderdom, men kan man inte bygga om när det behovet uppstår?

Någon som vet hur hårda dom är på bygglov när det gäller denna fråga?
 
Just sovrum har inte jag hört att dom kräver. Däremot så skall det finnas toa/duschrum som är handikappanpassat.

 
Visst kan man bygga om av olika skäl i framtiden. Men kommunen är faktiskt skyldig att bekosta anpassning av bostäder till den som behöver. Just därför är kommunerna ohyggligt nitiska när det gäller handikappregler.
 
Reglerna säger att en person i rullstol ska kunna leva och umgås i huset och därmed komma åt alla nödvändiga delar. Detta inkluderar såvitt jag vet sovrum, kök/tvätt, badrum (med tillräckligt utrymme) och allrum/vardagsrum. Bygger du i två plan måste alltså allt detta finnas på bottenvåningen, om du inte har hiss till övervåningen.

Olika tjänstemän är olika noga med detta och en del verkar inte ens kunna reglerna. Jag har sett alldeles nybyggda hus som inte är nära att uppfylla reglerna. Vår tjänsteman däremot sitter i rullstol. Han kan reglerna och kräver att de följs.

Kan dock tillägga att planlösningen inte granskas vid bygglovsansökan, även om man kan få tips redan där så att man gör rätt, utan det är vid byggsamrådet som handikappsreglerna gås igenom med avstamp i ens planlösning och den kvalitetsansvarige ansvarar för att det som sägs på byggramrådet sedan också följs under själva bygget.
 
Vid närmare eftertanke tror jag faktiskt inte du måste ha både sällskapsrum och separat sovrum på bottenvåningen. Det räcker med ett "rum", stort nog att hysa säng, som man själv ska kunna bädda från rullstol.

Om det vore norm med både sällskapsrum och separat sovrum skulle man kunna kräva sådan ombyggnad ifall någon i hushållet hamnar i rullstol. Detta har jag aldrig sett. Dessutom skulle enrummare vara otillåtna. Vilket de i praktiken inte alls är.
 
Ja, jag tror också att det är funktionerna som krävs, inte egentligen separata rum. Öppna planlösningar tillåts ju.
 
Så här svarade byggnadsinspektören i min kommun:

Kravet gäller själva funktionen "rum eller avskiljbar del av rum för sömn och vila", viss skillnad mot att säga "det måste finnas ett sovrum på entreplan".
Har man bara det utrymme man tänkt sig som "Avskiljbar del av rum" med fönster och kan utformas så att den med bibehållen funktion kan avskiljas med väggar från resten av rummet, så är kravet tillgodosett.
 
Ksund skrev:
Olika tjänstemän är olika noga med detta och en del verkar inte ens kunna reglerna. Jag har sett alldeles nybyggda hus som inte är nära att uppfylla reglerna. Vår tjänsteman däremot sitter i rullstol. Han kan reglerna och kräver att de följs.

.
Nybyggda hus som inte uppfyller reglerna är förmodligen fritidshus(I alla fall i bygglovsansökan), fram till juli 2007(då gamla BBR(nr.11?) inte gäller längre) finns
denna luckan i reglerna.
 
Citerar BBR 11:

3:222 Bostäder i flera plan.
I bostäder i flera plan skall entreplan et rymma
- Hygienrum enligt avsnitt 3:221.
- Avskiljbar bäddplats. (sovalkov)
- Möjlighet att tillaga mat.
- Utrymem för måltider.
- Plats för sittgrupp.
- Utrymme för förvaring.
 
Vi bygger (ja inte vi...men ändå..) ett kedjehus i 2 plan och i bottenvåningen finns kök, toa/dusch samt vardagsrum.
Sen finns det 3 sovrum + allrum på övervåningen.

// Jonas

.
 
volvo skrev:
Citerar BBR 11:

- Hygienrum enligt avsnitt 3:221.
Har någon koll på vad det står om hygienrum? Jag tänker på krav på fritt utrymme runt toastol och liknande...
 
Koll och koll.

Det finns i svensk standard (har glömt numret) ett antal "typ badrum" med diverse mått.

Det absolut minsta tillåtna ligger på 170x190 cm. Då har man toastol, handfat och dusch-hörna.

Räknat från centrum av toastolen skall det vara 80 cm fritt på ena sidan och 110cm fritt på andra sidan. Jag tror att tanken är att det skall gå att backa in rullstolen på ena sida toastolen, och ändå få plats med en assisten bredvid rullstolen, samtidigt skall dte få plats en assistent på andra sidan toastolen.


men skall man ha en lilla storleken på rum så måste man följa den planlösningen i detalj. Ex får inte dörren vara på samma vägg som toastolen.
 
Ja, vi fick rita om duschrummet flera gånger pga toastolens placering. Man accepterade inte att, om rullstol skulle bli aktuellt, flytta handfatet 20 cm ... Vårt byggsamråd var således mycket nitiskt. Nu blev det bra ialla fall men arkitekten fick nog ett par unga vita hårstrån.

Det skiljer sig från kommun till kommun. 'Min' kommun är känd för att vara petig.
 
  • Gilla
Fredrik o Maria
  • Laddar…
EoJ skrev:
Har någon koll på vad det står om hygienrum? Jag tänker på krav på fritt utrymme runt toastol och liknande...

En cirkel på 1,3 m fritt utrymme skall finnas i ett badrum för att möjliggöra toalettbesök med rullstol.Står i boverkets byggregler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.