Jag har blivit erbjuden att köpa ved på rot. Veden finns ca 100 meter från huset.

Vad är ett vettigt pris för detta? Jag får idag ved hemkörd i tremeterslängder till ett pris på 150 kr/m3.

Priset ovan gäller nog travat mått.
 
ca 50 kr fastkubikmetern är vad markägare kan räkna med att få i fickan om det är gallring. Om det är röjvirke, så ska du ha betalt, är det slutavverkning kan det handla om 200-300 kr per skogskubikmetern.
 
om du får hemkört för 150 kronor så skulle jag råda dig att fortsätta med det.

Har du inga egna maskiner eller tycker att det är roligt att hugga i skogen så är det svårt att få det billigare än så.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag hade inte betalat något alls.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
GoForIt skrev:
Jag hade inte betalat något alls.
Dito!

Ved kan man väl få gratis på blocket?

/fredrik
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
I de flesta fall är väl vedhuggning en win win situation. Någon vill ha röjt och någon behöver ved. Vill han tjäna pengar säljer han till såg eller som massaved. Av någon anledningen är väl det inte ett alternativ och vedhuggare som betalar för ved på rot står nog inte i kö.

Har du den utrustning som behövs för att frakta hem veden själv? Annars får du nog knappast hem veden för 150 kr / m3. Hade jag fått tag i ved hemkört för det priset skulle jag inte gått ut i skogen själv.

/Mats
 
kulle
senmathal skrev:
I de flesta fall är väl vedhuggning en win win situation. Någon vill ha röjt och någon behöver ved. Vill han tjäna pengar säljer han till såg eller som massaved. Av någon anledningen är väl det inte ett alternativ och vedhuggare som betalar för ved på rot står nog inte i kö.

Har du den utrustning som behövs för att frakta hem veden själv? Annars får du nog knappast hem veden för 150 kr / m3. Hade jag fått tag i ved hemkört för det priset skulle jag inte gått ut i skogen själv.

/Mats
Priset har nog gått upp något sen 2007 :)
 
Ha ha ha! Vad pinsamt! Hur kunde jag tro att detta var en ny tråd. :) Vet inte ens hur jag kom in på den.

/Mats
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Med lite tur så kan TS uppdatera oss hur det har gått med veden :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Med tanke på att TS inte varit inloggad de senaste 2 åren så är jag tveksam... :)
 
Krilleman
^Årets trådlyft^

:p
 
  • Gilla
degel
  • Laddar…
Något ska man väl åstadkomma på detta forum :D

/Mats
 
  • Gilla
Axeteg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.