Status
Tråden går ej att kommentera.
O
Jag måhända vara korkad, men jag förstår fortfarande inte problemet med att det inte gjorts någon slutbesiktning.
Om huset nu innehåller massa felaktigheter som du verkar förutsätta, så borde det ha märkts efter 23år. Har det hålls så länge så är det nog ganska lugnt!
Om ett bygge ska räknas som svartbygge så ska det byggas utan bygglov eller på ett sådant sätt som strider mot bygglovet.
Men du gör rätt i att göra en egen besiktning. Det ska man alltid göra. Det ska du göra även om det hade gjorts en slutbesiktning för 23år sedan. Det har ingenting med din undersökningsplikt. Säljarens besiktning, är perfekt ha som lektyr på dass... (skit ska med skit fördrivas)
Om en slutbesiktning hade gjorts för 23år sedan så hade du ändå varit tvungen enligt mig att göra en egen besiktning.
Det resonemang att du inte hade behövt besiktiga huset själv om det hade gjorts för 23 år sedan känns väldigt snurrig...
 
B
Odjuret skrev:
Jag måhända vara korkad, men jag förstår fortfarande inte problemet med att det inte gjorts någon slutbesiktning.
Om huset nu innehåller massa felaktigheter som du verkar förutsätta, så borde det ha märkts efter 23år. Har det hålls så länge så är det nog ganska lugnt!
Om ett bygge ska räknas som svartbygge så ska det byggas utan bygglov eller på ett sådant sätt som strider mot bygglovet.
Men du gör rätt i att göra en egen besiktning. Det ska man alltid göra. Det ska du göra även om det hade gjorts en slutbesiktning för 23år sedan. Det har ingenting med din undersökningsplikt. Säljarens besiktning, är perfekt ha som lektyr på dass... (skit ska med skit fördrivas)
Om en slutbesiktning hade gjorts för 23år sedan så hade du ändå varit tvungen enligt mig att göra en egen besiktning.
Det resonemang att du inte hade behövt besiktiga huset själv om det hade gjorts för 23 år sedan känns väldigt snurrig...
Läs på igen.
Första spåret var att det fattades slutbevis, sedan kom det värre saker. Jag var där igår hos ägarna och vi hittade inga förstärkningar men de har undrat själva då huset satt sig.

Ikväll har jag talat med den som är angiven som byggare i bygglovet, han har inte alls byggt huset säger han men är även besiktningsman och hans bror ägde huset innan så han känner det väl:

"På den tiden var det ex. så att man skulle anmäla etappvis för inspektioner, när stommen var rest blev det stopp tills en inspektion var gjord, dom skulle komma flera ggr. Att man inte gjort något i föreskrifterna kan betyda att det är ett svartbygge för man måste kunna se hur det är konstruerat. Om huset är dåligt byggt kan det rasa närsomhelst. Vi kan bara göra en okulärbesiktning. För att se hur det är byggt måste vi ta upp hål i väggar och golv. Att det stått 23 år betyder inget, det kan stå till 25 år eller rasa nu då det handlar om hållbarhet"

Det handlar alltså klart om dolda ev. fel och mäklaren har inte skött sig som även sålt till dessa ägare. Mail till ägarna:

Hej!

Det är bättre att sälja till någon som vet felen, än att lura någon och få problem efteråt. Ni har inte gjort fel, det är mäklaren som sålt till er. Dom ska kolla att allt är ok, det är vad dom har betalt för och kan anmälas annars.

Jag har talat med X-bygg XX som står på Bygglovet, men inte byggt detta säger han. Men besiktar hus och såhär får det inte se ut: “Det kan räknas som svartbygge, man måste öppna väggar och golv etc. för att se hur det är byggt, det kan rasa när som helst om man inte vet hur det är gjort och kan bli sättningar”.
Ni har sagt att det satt sig.
Enligt föreskrifterna ska det besiktas under hand som det byggs, inget av detta har hänt.

Ni kan därför få ett bud nu.
Jag kan som xx hjälpa er med krav på xx och mäklaren som måste ske inom ett år. Det jag gjort är nämligen mäklarens arbete de brukar slarva med. De ska kolla att alla papper är ok och vad jag hörde har samma sålt det till er?

Vårt bud just nu blir därför att ni får tillbaks vad ni betalat för huset, all påkostnad sedan dess och pengar till mäklaren, om de inte sålt huset till er. Vad kan det bli eller vad måste ni ha?

Är det dåligt gjort får man göra om till okänd kostnad och ni har ju själva undrat hur det är gjort.
Förmodligen säljer dom till andra om det finns någon, eller så skriver vi, med förbehåll för bes.Eller så får dom besa först.
Vi har ett lika stort hus i närheten och är inte så ledsna då vårt kan vara bättre men vi ville prova något nytt annorlunda.
Jag tvekar ens att gå in där mer då ingen vet hur det är byggt svart men med bygglov.
 
Redigerat:
Riv skiten och bygg ett nytt om huset är i så otroligt dåligt skick...dvs lägg bara ett bud på vad tomten är värd.....
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Efter att ha följt denna tråd så har jag förstått att TS har ett par syften han vill uppnå!
1 Mäklaren skall upplysa köpare om bristerna med fastigheten.
2 TS vill ha igenom en rejäl reducering av priset.

Håller fullständigt med TS att det är illa av mäklaren att inte upplysa köparna om fel som uppenbarligen de nuvarande ägarna vet om! Mäklarna i sverige har mer eller mindre bara en uppgift, det är att få så mycket som möjligt det bara går i arvode! (Räknar med arga mäklare nu) men det är faktiskt deras inkomst det handlar om, sälj dyrt, tjäna pengar, enkelt eller hur?
TS bör i detta fall enligt mig dra sig ur denna fastighetsaffär, eller rättare sagt alla borde dra sig ur den! Jag är byggare själv och skulle aldrig köpa ett hus som detta med en extra våning på. Dessa förbyggda hus är så bra konstruerade för dess användning som avses, men att drifta sig att höja det en våning utan att veta om underlaget bär är enligt mig riskabelt. Att en ingenjör som TS skriver skall se på konstruktionen ger inget alls, ingen vet idag vilken kvalite konstruktionsvirket håller! Att läsa på papper vad som krävs vid hållbarhet och att hålla en regel i handen och känna kvalite´n är skilda saker!
Köp inte detta hus! Men försök att få mäklaren att uppge till framtida köpare att detta bygge är rent av idiotiskt! Det kommer iofs inte att gå eftersom han/hon blir utan det vi alla vill ha... pengar! Kämpa på TS men du kan inte vinna detta! Men jag håller med dig om din inställning till detta!
 
Pagno skrev:
Efter att ha följt denna tråd så har jag förstått att TS har ett par syften han vill uppnå!
1 Mäklaren skall upplysa köpare om bristerna med fastigheten.
2 TS vill ha igenom en rejäl reducering av priset.

Håller fullständigt med TS att det är illa av mäklaren att inte upplysa köparna om fel som uppenbarligen de nuvarande ägarna vet om! Mäklarna i sverige har mer eller mindre bara en uppgift, det är att få så mycket som möjligt det bara går i arvode! (Räknar med arga mäklare nu) men det är faktiskt deras inkomst det handlar om, sälj dyrt, tjäna pengar, enkelt eller hur?
TS bör i detta fall enligt mig dra sig ur denna fastighetsaffär, eller rättare sagt alla borde dra sig ur den! Jag är byggare själv och skulle aldrig köpa ett hus som detta med en extra våning på. Dessa förbyggda hus är så bra konstruerade för dess användning som avses, men att drifta sig att höja det en våning utan att veta om underlaget bär är enligt mig riskabelt. Att en ingenjör som TS skriver skall se på konstruktionen ger inget alls, ingen vet idag vilken kvalite konstruktionsvirket håller! Att läsa på papper vad som krävs vid hållbarhet och att hålla en regel i handen och känna kvalite´n är skilda saker!
Köp inte detta hus! Men försök att få mäklaren att uppge till framtida köpare att detta bygge är rent av idiotiskt! Det kommer iofs inte att gå eftersom han/hon blir utan det vi alla vill ha... pengar! Kämpa på TS men du kan inte vinna detta! Men jag håller med dig om din inställning till detta!
Allvarligt talat så vet vi inte ett skit om detta hus så var inte så kategorisk. Jag uppfattar nog mer att TS inte kan, eller vill ge en detaljerad beskrivning av vad h-n anser vara fel mer en att det saknas någon slutbesiktning. Däremot tycker jag det börjar "lukta" om denna beskrivning som lämnas här, det sägs att huset till och med kan vara bättre en vårat i samma område läs inlägg #47 så frågan i tråden är nog inte vad den ser ut att vara.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Jag tycker denna tråd blir rörigare och rörigare...
Som jag ser det har TS ett enda syfte och det är att få ner priset eftersom TS har ett lika stort hus i närheten kan det ju bara handla om att sälja sitt egna dyrt och köpa billigare.

Jag ser inte heller något problem om huset är byggt svart med bygglov, det är ju många här på forumet som tar hjälp av folk de känner och jag har svårt att tro att alla dessa betalar med kvitto och allt...

Att maila massa konstiga saker till mäklaren gör ju enbart en sak och det är ju att hjälpa säljaren att välja bort köpare.

Sen kan man ju undra vad TS gör med en massa folk hos säljaren, jag har aldrig varit med om att man springer en massa vänder hos säljaren med all möjligt folk, som säljare hade jag aldrig sålt till TS.
 
Vi är relativt säkra på att TS är samma troll som gått under namnet IngMatt mfl på senare tid. Stänger tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.