Jag tänkte snickra hyllplan i befintliga garderober. Garderoben är byggd ca 1966.
Måtten passar inte för backsystem. Bredd ca 51,5 och djup 47 cm.
Hur bygger jag snygga hyllplan i trä? Är det lättast att skruva upp smala lister på sidorna och lägga på en hylla?
 
  • DSC_2012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har byggt mina hyllplan i 18mm MDF som jag sedan målat vita, enkelt och stabilt.

Lister är en variant, men ännu enklare är att borra hål för vanliga hyllbärare, se bilden. duplo-shelf-support-5-5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa brukar man kunna köpa lösa vid "byten och återköp" på IKEA nästan gratis, plus att man dessutom slipper omaket med att fästa lister i den tunna garderobsstommen.

Edit: Går givetvis att köpa färdiga hyllplan och såga till också om man inte vill ha MDF, men de brukar vara svåra att hitta med ett djup man inte behöver kapa av. Hyllplanen i trä brukar vara stavlimmade vilket gör att när man kapar dem längsgående så kan stavarna lossna om man har otur. De "vanliga" melaminbelagda vita hyllplanen flisar lätt när man sågar till dem, men man kan minska risken genom att sätta en tejp, t.ex. frystejp, som man sågar igenom.

Lycka till!
 
Redigerat:
Ikeas hyllbärare tror jag inte på....tror TS garderob är byggd i 2 lager tunn masonit i sidor och dörrar....
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Som Enk Projektet skriver så är dina skåp byggda på det viset, men det finns en ram av trä längst fram ock längst bak, prova med en skruv på dessa ställen innan du går och köper material. Skulle det inte fungera så får du bygga något tex en stege på var sida som du sedan kan lägga hyllplanen på.
 
Sätt två elfaskenor i ryggen på varje garderob (eller annat märke med samma funktion).
Montera hyllbärare på valfri höjd.
Köp första bästa skiva, jag hade valt en melaminbelagd skiva från något byggvaruhus eller ikea för den delen.
Såga till, lägg dit, fäst med lagom lång skruv så att skivan ligger kvar.
 
  • Gilla
Swappe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.