Hej,
Vi har en hall med tre taklampor och tre strömbrytare, varav två med trappfunktion och en dimmer. Dimmern tänder/släcker och dimmar och den har tre ingångar.
Problemet är att vi inte kan tända och släcka på valfritt ställe.
Frågan är om det överhuvudtaget går att ha dimmern och få det att fungera ?
/Micke
 
Ja det går att ha dimmer på ett ställe och sen sätta in trapp och korsomkopplare (om man vill tända från mer än två ställen).
 
Det finns även sk. tryckknappsdimmer som man kan lägga i kopplingsdosan, som man sen styr med i princip hur många tryckknappar som helst.
 
Ok, gäller bara att lista ut var jag kopplat fel.
/Micke
 
Det finns dimmer med trappfunktion. Enkelt ! Men har du tre knappar är en av dem en korsomkopplare, och den kan du inte ersätta med dimmern, men de övriga två går bra.
 
Hej,
Felet måste vara att jag har tre brytare med trappfunktion, dock ingen korsomkopplare.
Är korsomkopplare det samma som kronbrytare ?
Har kronbrytare alltid två knappar ?
/Micke
 
Är korsomkopplare det samma som kronbrytare ?
Nej

Har kronbrytare alltid två knappar ?
Ja

:)
 
Ok så då finns det alltså korsbrytare, och med en knapp ;)
/Micke
 
zombie skrev:
Det finns även sk. tryckknappsdimmer som man kan lägga i kopplingsdosan, som man sen styr med i princip hur många tryckknappar som helst.
Här skulle jag helt klart gått på Zombies förslag om jag vill kunna dimmra från alla ställen.
Jag hade införskaffat föjande från Jula:
1st Artikelnummer 400096 Pris 249 kr (Infälld mottagare för dimmer) (ser ut som art: 400095)
3st Artikelnummer 400097 Pris 229 kr (Trådlös väggsändare)

Men sedan måste man även koppla om lite i dosorna, men det är ingen match för en elektriker.

Alternativ 2 är ju om man bara vill dimmra från 1 eller 2 ställen, att köpa 1 eller 2 trapp-dimmers och en korsströmbrytare (vid endast 1 dimmer behövs även en trappströmbrytare.
Detta med 2 dimmers tror jag dock kommer att bli en lite dyrare lösning än den trådlösa.
 
MrMagic skrev:
Det finns dimmer med trappfunktion. Enkelt !  Men har du tre knappar är en av dem en korsomkopplare, och den kan du inte ersätta med dimmern, men de övriga två går bra.
Här finns en skiss också:
http://www.tenico.nu/tips43.htm
 
Tack alla!
Schemat finns det till och med en sportslig att jag begriper :)
Återkommer efter försök i helgen...
/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.