Jag håller på med ett isolerat uterum som skall stå på plintar och har just insett att det blir otroligt mycket enklare och billigare att använda färdiga betongplintar.

De största de hade på byggmax var 70cm (faktiskt 69). Jag har grävt hål som är något djupare än detta och jag tycker att plintarna känns lite "klena".

Har jag nytta av att gräva djupare? Altså om jag gräver till 1m och fyller upp med makadam (vilken sort?). Har jag då fått någon nytta av de 40cm? Eller var det mer eller mindre bortkastat? Det verkar vara sand/sandgjord på den nivån.

Eller finns det någon lämplig isolerplatta på 20cm*20cm (hur tjock?) som är smart att fylla ut med?

Jag bygger regelstommen i år och ser ju gärna att den inte är krokig när jag skall lägga på trallen till våren, det känns inte helt otroligt att makadam på en sandgjord kommer sjunka lite?
 
Lägg en betongplatta 50*50*5 cm under plinten. Därunder typ 15- 20 cm makadam.
 
  • Gilla
Ivaaar
  • Laddar…
Hade gärna lagt en platta under men har grävt/borrat hålen 20x20 cm (samma som plinten) med en skurupsborr. Det är altså relativt lätt att gräva nedåt men känns väldigt motigt att göra hålen (22 stycken) 5ggr så stora bara för att få ned en platta.

Eller bör jag ändå göra hålet bredare för att få makad ma runt plinten?

Golvnivån på uterummet är 1.5m upp och lång spännvid så det blir ganska stora belastningar på plintarna tror jag så jag vill gärna göra det bra inom ramen för "enkelt och billigt" :rolleyes:
 
Gjuta är inget alternativ?
 
Vad är vitsen med makadam? Det samlar väl bara vatten och ökar risken för tjälskjutning.
 
Jag var helt inställd på att gjuta från början men när jag var och skulle köpa grejer så ångrade jag mig.
Det blev så mycket meck med armeringsjärn som skall kapas, plintjärn som skall fås i våg, grus som skall köpas hem och betong som skall blandas.

Det är klart billigare att köpa färdiga plintar än att köpa färdigblandad betong i 25kg säckar. Kanske man kan komma i närheten om man köper bulkgrus och cement. Lite förenklat så kan man säga att en färdig plint kostar lika mycket som en stolphållare och ett gjutrör.

Jag är också lite oklar över vitsen med mackadam men alla beskrivningar verkar vara hyfsat överens om att det är bra. Men för all del, min fråga är egentligen:
Kan jag få bättre stabilitet i (färdiga) plintar genom att gräva djupare eller är det onödigt?
 
Är det inte just att motverka tjälförskjutning som man använder makadam under?
 
Makadam utan dränering samlar ju bara vatten till ett vattenficka. Måste vara bättre att isolera alt gräva djupare.
 
Jag gräver gärna djupare om jag kan få en stabilare grund men prefab plintarna är bara 70cm, vad skall jag lägga i hålet för att inte plintarna skall försvinna?
 
  • Gilla
Peter Hellfalk
  • Laddar…
Det djupet du har grävt räcker enligt mig. I med en markduk i botten och makadam som du packar och sedan plinten. Då kommer den inte att sjunka ner och den står stadigt!
Får du ner en trädgårdsplatta blir det en stabil grund att stå på men det går lika bra utan den och bara ha grus.

Det bästa är om plintarna står frostfritt, vilket är svårt i många fall. Gruset är dränerande och om man jämför med att inte ha grus står plinten på jord som binder mkt mer vatten än makadam, och då riskerar du att tjälen skjuter plinten:)
 
Enbart singel/makadam i botten på hålet blir inte dränerande, det måste kunna rinna bort också som det skrivits tidigare i tråden. Är helt beroende av dina markförhållande.
I ditt fall blir det mest ett enkelt sätt att reglera höjden på plinten med, så du kan lika gärna ställa ned plinten direkt. Man kan slå i 2-3 skyfflar betong i botten och ställa plinten i så får man en "platta".
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Om jag förstått det rätt så finns det alltså egentligen ingen vinst i att gräva djupare än plinten?

Det går inte att få någon ökad stabilitet på något anna sätt än att gjuta egen eller köpa större plint?

Om plinten är 70 och skall sticka upp 10 så gräver jag 70 och jämnar av med 10cm makadam eller betong?
 
Eller finns det standardplintar som är större än de vanliga 70cm? Eller är de helt enkelt så stora att det inte är någon större risk för sättningar eller att de böjer sig?
Kanske därför de är just så stora :)?
 
Hmm, nu kanske jag hamnar ännu längre ned i gruppen människor som har en stämpel i pannan där det står "du är knäpp" men jag har fått ett förslag som verkligen tilltalar min lathet.

Det baseras på faktumet att betongsäckar som ligger dåligt till och blir fuktiga, över tid härdar och blir stenhårda.

Förslaget är att gräva lite djupare, slänga ned en 15*15 sten, sedan hälla en säck grovbetong (eller cement?) rakt ned i hålet. Sedan hälla på 5 liter vatten, röra runt lite symboliskt med en spade eller en färgblandarvisp.

I den gytja som då uppstår stoppar jag ned den stora färdiga prefab-betongplinten. Tanken är att plinten och sörjan skall smälta ihop lite. Betongen i hålet förvisso kommer bli kanska dålig men den kommer ju inte utsättas för någon belastning, i princip är den bara till för att ge den riktiga plinten ett stöd som står längre ned där det garanterat är frostfritt.

Jag gjorde ett provhål idag och slängde i en sten på toppen, den tycks ju i all fall sitta fast bra och jag får antagligen täcka över min tafliga betongblandning för jag förstår inte hur jag skall få upp den ur hålet :)

Kan det komma några stora nackdelar ur deta projekt?
Bör jag ändå ha makadam under? Går det i så fall bra med vilken fyllnadsmassa som helst? Typ krosat tegel eller 16-40 dekorsten som jag har lite över?
 
Kan du inte lika gärna blanda betongen ordentligt i hinken direkt och sedan hälla ner den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.