Hej
Tyckte luftsolfångare lät som en kul grej så har byggt en ram och limmat ihop massa ölburkar. Min tanke är att få in lite varm luft i tvättstugan och verkstaden i källaren. Har ett ventilationshål i källarväggen utåt mot solig södervägg. Men det sitter ju rätt långt ner på väggen (sett utifrån) Kommer det funka med självdrag om jag tar in kall luft i nederkanten av solfångaren, leder den upp genom solfångaren genom ett par parrallella ölburksrör och sen låter luften vända ner igen genom lika många rör för att ha öppning i nederkant med anslutning till vetilationshålet. Eller är det ett måste att ha fläkt om jag har utlopp i nederkant?

Detta är ju mest som en kul grej så om jag måste ha fläkt är min tanke att ta någon billig datorfläkt och en batterieliminator. Men för att få den lite mer reglerad så tänker jag att jag borde ha någon tempsensor. Har hittat denna på conrad men tyvärr blir det ju lite pengar då, tycker (conrad har dyr frakt) http://www.conrad.se/Universaltermostat-UT-200-Mellanstickkontakt.htm?websale8=conrad-swe&pi=615910 Hittar inget liknade på biltema/classe men jag kanske söker på fel. Någon som har tips om andra ställen att köpa liknande eller ännu bättre, enklare sätt att lösa det på?
 
Jag är också sugen att bygga men hur gör man på sommaren? Plocka ner?
 
puda skrev:
Jag är också sugen att bygga men hur gör man på sommaren? Plocka ner?
Har du ventilations matrl i anslutningarna så finns det bra proppar....
 
puda skrev:
Jag är också sugen att bygga men hur gör man på sommaren? Plocka ner?
En luftsolfångare som inte körs med fläkt eller där inlopp- och utloppshål proppats igen, kan komma upp i mycket hög temperatur. Därför är det en god idé att täcka över den, om den inte ska användas, med en presenning eller dyligt.
 
Jag har en luftsolfångare utan ölburkar. Huset har en mörk lockpanel. Glaset är en jättestor glasruta med träram. På vår och höst sätter jag upp den på väggen. Den sitter lite lägre än panelen och sitter fläkten som blåser in varm luft i krypgrunden. På sommaren tar jag bort glaset och det är bara vanlig panel. Kan inte bli billigare!
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.